<b> The construction of an intercultural dialogue with indigenous by non-conventional-action-research </b> - doi: 10.4025/actascieduc.v36i1.21295

  • Ruth Pavan Universidade Católica Dom Bosco
  • Maria Cristina Lima Paniago Lopes Universidade Católica Dom Bosco
  • José Licínio Backes Universidade Católica Dom Bosco
Keywords: interculturality, indigenous peoples, action-research in education

Abstract

Current article is the product of the experience of the authors who have lived for more than eight years with indigenous students enrolled in undergraduate and post-graduate stricto sensu courses, as well as of the results of research on Brazilian indigenous peoples done by the authors. Methodology comprises action research, an important method of dialogue, exchange and de-colonial knowledge production. Contrary to what the authors have supposedly taught indigenous students, current paper presents lessons that the authors are learning and which constitutes them as educators / researchers. These lessons comprise a) the production and strengthening of the identity stance against economic inequality; b) questioning of theories and the construction of new significances; c) the resistance by the ethical indigenous community against the advance of neoliberal individualistic society. Living and conducting research with indigenous people teaches the paths towards de-colonialization and intercultural pedagogy and epistemology.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruth Pavan, Universidade Católica Dom Bosco
Ruth Pavan é graduada em Pedagogia. É Mestre e Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é membro do quadro permanente de docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado, da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), na Linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas e suas Relações com a Formação Docente, exercendo atividades de pesquisa, orientação de mestrado e doutorado e ensino.
Maria Cristina Lima Paniago Lopes, Universidade Católica Dom Bosco
Maria Cristina Lima Paniago Lopes é graduada em Letras. É mestre e Doutora em Lingüística Aplicada e Estudos de Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de SP (PUC-SP). Atualmente é membro do quadro permanente de docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado, da Universidade Católica Dom Bosco ( UCDB), na Linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas e suas Relações com a Formação Docente, exercendo atividades de pesquisa e ensino. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologia Educacional e EAD (GETED).
José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco

JoséLicínioBackeségraduadoemFilosofia.ÉMestreeDoutoremEducaçãopelaUniversidadedoVale do Rio dosSinos(UNISINOS).AtualmenteémembrodoquadropermanentededocentesdoProgramadePós-GraduaçãoemEducação – MestradoeDoutorado,daUniversidadeCatólicaDomBosco(UCDB),naLinhadePesquisaDiversidadeCulturaleEducaçãoIndígena,exercendoatividadesdepesquisa,orientaçãodemestradoedoutoradoeensino.ÉmembrodoComitêCientíficodaAssociaçãoNacionaldePós-GraduaçãoePesquisaemEducação(ANPED).ÉBolsistaProdutividade – CNPq.

 

Published
2014-02-20
How to Cite
Pavan, R., Lopes, M. C. L. P., & Backes, J. L. (2014). <b> The construction of an intercultural dialogue with indigenous by non-conventional-action-research </b&gt; - doi: 10.4025/actascieduc.v36i1.21295. Acta Scientiarum. Education, 36(1), 163-173. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i1.21295
Section
Teaching and Learning