<b>Parental involvement and inclusion of students with autism

  • Rosanita Moschini Vargas Universidade Federal de Santa Maria
  • Carlo Schmidt Universidade Federal de Santa Maria
Keywords: family, autism spectrum disorder, educational inclusion.

Abstract

Autism Spectrum Disorders (ASD) are characterized by impairment in social communication and restricted interests and activities. This profile may contribute to the isolation of these children and their families from social environments, such as schools. This scenario highlights the need for a closer relationship between family and school contexts to enhance educational inclusion gains and promote development and learning. The Parental Involvement refers to educational practices that parents tend to develop with their children, including involvement with the school. This study is a review of the parental involvement concept and theoretical models of family and school relationships. Few studies on this topic are related to inclusion of people with ASD, suggesting the need for more studies addressing this topic. .

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosanita Moschini Vargas, Universidade Federal de Santa Maria
Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria/ UFSM (2013); Especializanda em Infância e Família: Avaliação, Prevenção e Intervenção pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/ UFRGS (2014); Especializanda em Organização Pedagógica da Escola: Orientação Educacional pelo Centro Universitário Internacional/ UNINTER (2014); Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário La Salle, UNILASALLE (2005); Graduada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/ UNISINOS (2003); Membro da Diretoria e Comissão Científica da Associação Brasileira de Psicopedagogia Seção RS/ ABPpRS (Gestão 2011 - 2013/ 2014-2016). Tem 17 anos de experiência na área de Educação, com ênfase em educação básica (rede pública e privada), alfabetização e inclusão escolar, bem como em Psicopedagogia Clínica e Institucional. Atua nas áreas de educação básica e educação superior, principalmente nos seguintes temas: pedagogia; formação de professores; psicopedagogia; educação especial; inclusão escolar; relação família- escola; autismo.
Carlo Schmidt, Universidade Federal de Santa Maria
POSSUI GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA PELA UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL (1997), MESTRADO E DOUTORADO EM PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL (2004/2008) . ATUALMENTE É PROFESSOR ADJUNTO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA NO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. ATUA NAS AREAS DE EDUCAÇÃO E PSICOLOGIA, COM ÊNFASE EM TRANSTORNOS DO ESPECTRO DO AUTISMO (TGDs), PRINCIPALMENTE COM OS SEGUINTES TEMAS: AUTISMO, TRANSTORNOS DO DESENVOLVIMENTO E FAMÍLIA, INTERVENÇÃO PRECOCE E INCLUSÃO.
Published
2017-04-17
How to Cite
Vargas, R. M., & Schmidt, C. (2017). <b&gt;Parental involvement and inclusion of students with autism. Acta Scientiarum. Education, 39(2), 207-217. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i2.26423
Section
Teachers' Formation and Public Policy