Correspondence between historical-critical pedagogy and secondary spring in Paraná
Abstract
This text analyzes the relationship between Historical-Critical Pedagogy (PHC) and Secondary Spring in Paraná (PSP), based on the concepts of correspondence, and defends the thesis that there is correspondence between PHC and PSP. As a methodological path, we chose Historical and Dialectical Materialism. As a documentary base, we used three original letters: a ‘music letter’ by Hermógenes Saviani from 1964 and the letters exchanged between student Ana Júlia Ribeiro and professor Dermeval Saviani, an intergenerational dialogue. We concluded, through analysis and synthesis, with arguments, facts and events that there is communication between PHC and PSP, there were letters between their main representatives, similarities between the two movements remain, therefore, we attest to the correspondence between PHC and PSP.
Downloads
References
Arco-Verde, Y. F. S. (2020). Currículo e a construção da escola pública do Paraná. In Seminário Currículo em Disputa no Paraná: do Currículo Básico à BNCC, 3. Curitiba, PR: UFPR. Recuperado de https://www.facebook.com/APPindependente/photos/a.767624029926250/2959852217370076/?type=3&theater
Cruz, E., & Kaniak, T. (2016). Laudo da polícia aponta que garoto morto em ocupação não usou ecstasy. Adolescente de 16 anos também não usou cocaína nem ingeriu álcool. Estudante foi morto a facadas por colega em escola ocupada em Curitiba. Paraná RPC / G1 PR, 10 dez. 2016. Recuperado de https://bitily.me/iRDkM
Dicio. Dicionário OnLine de Português. (2020). Significado de correspondência. Recuperado de https://www.dicio.com.br/correspondencia/
Dostoiévski, F. (2009). Gente pobre (F. Bianchi, Trad. Posfácio e notas, Coleção Leste). São Paulo, SP: Editora 34.
Engels, F. (1976). Discurso diante da sepultura de Karl Marx (Textos Volume II). São Paulo, SP: Alfa-Omega.
Figueiredo, P. (2017). Sua Excelência o fato. Tribuna de Petrópolis, 30 maio 2017. Recuperado de http://tribunadepetropolis.com.br/sua-excelencia-o-fato
Gabriel, M. (2013). Amor e capital: a saga familiar de Marx e a história de uma revolução (A. B. Souza, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Gramsci, A. (2005). Cartas do Cárcere. (1926-1930) / (1931-1937). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira. (Vols. 1 e 2).
Lefebvre, H. (1970). Lógica formal, lógica dialéctica (E. B. Eiroa, Trad.). Madri, ES: Siglo Veintiuno.
Lima, L. L., Ribas, C. B. R., Pereira, P. M. R., Schettini, R. A., & Eiras, J. C. (2011). Você conhece esta síndrome? Anais Brasileiro de Dermatologia, 86(1). DOI: doi.org/10.1590/S0365-05962011000100031
Marcha da Liberdade. (2020). YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=djl7HidRapM&feature=youtu.be
Marsiglia, A. C. G., & Cury, C. R. J. (2017). Dermeval Saviani: uma trajetória cinquentenária. Interface, 21(62), 497-507. DOI: doi.org/10.1590/1807-57622016.0947
Martins, C. (2016). Pai e mãe de Ana Júlia dizem por que apoiam os estudantes. Gazeta do Povo, 28 out. 2016. Recuperado de https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/certas-palavras/pai-e-mae-de-ana-julia-dizem-por-que-apoiam-os-estudantes/
Medida Provisória n° 746, de 22 de setembro de 2016. (2016, 22 setembro). Reformulação do Ensino Médio. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm
Mignoni, Igor (2020). Entrevista concedida a Rogério Rech, em 10 de março de 2020.
Mirandola, L. M. (2014). Educação: O Brasil e o estado Paraná entre os anos 1960 e 2010 (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação na Área de Concentração Sociedade, Estado e Educação, Universidade do Oeste do Paraná, Cascavel.
Murió Saint Jean, el que quería matar a todos. (2012). Página 12, 6 outubro 2012. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/ultimas/20-205033-2012-10-06.html
Ocupa Paraná. Facebook (2016). Disponível em: https://www.facebook.com/ocupasim/photos_by
Pagnan, J. (2019). Segregação socioespacial e o direito à cidade: Estudo sobre o Bairro Padre Ulrico. Francisco Beltrão-PR (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade do Oeste do Paraná. Francisco Beltrão.
PEC que restringe gastos públicos é aprovada e vai à promulgação. (2016). Senadonotícias, 13 dez. 2016. Recuperado de https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/12/13/pec-que-restringe-gastos-publicos-e-aprovada-e-vai-a-promulgacao
Rech, R. (2018). A subversividade em Paulo Freire: um espectro nos ronda, o fantasma das ditaduras no Brasil e na Argentina. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão.
Rech, R. (2020). A Primavera Secundarista no Paraná e a Pedagogia Histórico-Crítica (Relatório de Pós-Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Ribeiro, A. J. (2016). Íntegra do discurso de Ana Julia Ribeiro, estudante secundarista, sobre escolas ocupadas. YouTube, Osvaldo Bertolino, O outro lado da notícia. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=iU_aEGNeIxg
Ribeiro, A. J. (2018). Entrevista. In A. A. F. Costa, & L. A. Groppo (Orgs.), O movimento de ocupações estudantis no Brasil. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.
Ribeiro, J. C. P. (2020). Currículo Lattes. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ). Recuperado de https://bit.ly/2zraHHE
Rossi, M. (2016). Após morte em escola ocupada de Curitiba, governador pressiona pelo fim do protesto. El País, 27 out. 2016. Recuperado de https://brasil.elpais.com/brasil/2016/10/25/politica/1477412784_340839.html
Saviani, D. (2020). Autobiografia. Recuperado de https://www.fe.unicamp.br/dermeval/auto.html
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.