GESTÃO ESCOLAR E ASPECTOS DA DISFUNCIONALIDADE DA BUROCRACIA: PROPOSTA DE UM MODELO CONCEITUAL

Abstract

This study proposes a conceptual model to explain the influence of bureaucratic dysfunction in the administration of a public school of reference and with the highest IDEB index. The theoretical lens adopted in this research is supported by criticisms in relation to Bureaucracy Theory, related to aspects of bureaucratic dysfunctionality. Based on methodological procedures of Yin (2011) and Bardin (2006), five categories of analysis are established, such as: control, financial administration, work overload, autonomy and interpersonal relationships. Based on these five categories of analysis, a series of interviews, observations and documentary analysis are performed, and with the support of the Atlas T.I. As a result, the research shows that the dysfunction of bureaucracy leads to an increase in work overload, which consequently impairs the interpersonal relationship between the school team, and vice versa. Therefore, with this information it is possible to present a conceptual model that reflects school management influenced by the dysfunction of bureaucracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valter Afonso Vieira, Departamento de Administração - UEM
Professor do Departamento de Administração - UEM

References

ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera. Implicações do Programa Dinheiro Direto na Escola para a gestão da escola pública. Educação & Sociedade, v. 28, n. 98, p. 253-267, 2007.

AFONSO, Almerindo Janela. O diretor enquanto gestor e as diferentes pressões e dilemas da prestação de contas na escola pública. Roteiro, n. 1, p. 327-344, 2018.

ARAUJO, Mayara; BARP, Wilson José; NUMMER, Fernanda Valli. Evidências das disfunções na burocracia: um estudo sobre a implementação do módulo BAPM. O Público e o Privado, n. 33, p. 243-268, 2019. Disponível em: < https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/2265> Acesso em: 20/08/2021.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BRÁS, Rosilda do Carmo de Jesus. Os desafios da gestão administrativa, frente à burocracia: um estudo de caso do IFGO. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade Alves Faria. Goiânia, 2016. Disponível em: < http://tede.unialfa.com.br/jspui/handle/tede/139>Acesso em: 20/08/2021.

CAPELO, Regina; POCINHO, Margarida. Autoeficácia docente: predição da satisfação dos professores. Educação em Revista, n. 54, p. 175-184, 2014. < https://doi.org/10.1590/0104-4060.37870>

CARDOSO, André Luis Rabelo; MARENCO, André. Qualidade Burocrática e Performance Estatal: Desvendando a caixa preta do município. Administração Pública e Gestão Social, v. 11, n. 4, p. 1-21, 2019. Disponível em: < https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=351560525001> Acesso em: 20/08/2021.

CARVALHO, Cynthia Paes de; OLIVEIRA, Ana Cristina Prado de; LIMA, Maria de Fátima Magalhães de. Avaliações externas: tensões e desafios para a gestão escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 25, n. 59, p. 50-76, 2014. < https://doi.org/10.18222/eae255920142856>

DASGUPTA, Aditya; KAPUR, Devesh. The political economy of bureaucratic overload: Evidence from rural development officials in India. American Political Science Review, v. 114, n. 4, p. 1316-1334, 2020. < https://doi.org/10.1017/S0003055420000477>

DRAIBE, Sônia M. A experiência brasileira recente de descentralização de programas federais de apoio ao ensino fundamental. In:COSTA, Vera Lúcia Cabral (org.). Descentralização da Educação: novas formas de coordenação e financiamento. São Paulo: Edições Fundap/Cortez, 1999 p. 68-98.

ESTEVES, Vera Vergara; PEREIRA, Wally Chan; SIANO, Lucia Maria França. Uma competência emergente na gestão escolar: a animação cultural. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 13, n. 47, p. 169-180, 2005. Disponível em: Acesso em: 20/08/2021.

ESTRADA, Adrian Alvarez; VIRIATO, Edaguimar Orquizas. A escola enquanto organização burocrática: A Gestão Escolar na perspectiva dos Diretores Escolares de Cascavel. Revista HISTEDBR On-Line, v. 12, n. 45e, p. 18-33, 2012. < https://doi.org/10.20396/rho.v12i45e.8640105>

FARRELL, Catherine; MORRIS, Jonathan. Theneo-bureaucratic'state: Professionals, managers and professional managers in schools, general practices and social work. Organization, v. 10, n. 1, p. 129-156, 2003. < https://doi.org/10.1177/1350508403010001380>

FERNANDES, Ciro Campos Christo; PALOTTI, Pedro Lucas de Moura. Profissionalizando a burocracia e construindo capacidades: avanços desiguais na administração pública brasileira?. Revista de Administração Pública, v. 53, n. 4, p. 687-710, 2019. < https://doi.org/10.1590/0034-761220180072>

FERREIRA, Simone Marques; MARIOTINI, Sérgio Donizeti. O papel do diretor de escola: contrapontos da administração e da gestão escolar. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 73-84, 2015. Disponível em: < https://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/35/06042015200316.pdf> Acesso em: 20/08/2021.

FONSECA, Marília; FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SCAFF, Elisangela Alves da Silva. Planejamento e gestão educacional no Brasil: hegemonia governamental e construção da autonomia local. Educação em Revista, v. 36, e69766, p. 1-18, 2020. < https://doi.org/10.1590/0104-4060.69766>

FONSECA, Marília; OLIVEIRA, João Ferreira. A gestão escolar no contexto das recentes reformas educacionais brasileiras. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 25, n. 2, p. 233-246, 2009. < https://doi.org/10.21573/vol25n22009.19493>

GIBBERT, Michael; RUIGROK, Winfried. The ‘‘what’’and ‘‘how’’of case study rigor: Three strategies based on published work. Organizational Research Methods, v. 13, n. 4, p. 710-737, 2010. < https://doi.org/10.1177/1094428109351319>

GOULDNER, Alvin W. Metaphysical pathos and the theory of bureaucracy. The American Political Science Review, v. 49, n. 2, p. 496-507, 1955. < https://doi.org/10.2307/1951818>

GOULD‐WILLIAMS, Julian S. et al. Civic duty and employee outcomes: Do high commitment human resource practices and work overload matter?. Public Administration, v. 92, n. 4, p. 937-953, 2014. < https://doi.org/10.1111/padm.12019>

HITT, Michael A. et al. Building theoretical and empirical bridges across levels: Multilevel research in management. Academy of Management Journal, v. 50, n. 6, p. 1385-1399, 2007. < https://doi.org/10.5465/amj.2007.28166219>

KÄRREMAN, Dan; SVENINGSSON, Stefan; ALVESSON, Mats. The return of the machine bureaucracy?-Management control in the work settings of professionals. International Studies of Management & Organization, v. 32, n. 2, p. 70-92, 2002. < https://doi.org/10.1080/00208825.2002.11043661>

LAPOLLI, Édis; GOMES, Roberto Kern. Práticas intraempreendedoras na gestão pública: um estudo de caso na Embrapa. Estudos Avançados, v. 31, n. 90, p. 127-142, 2017. < https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190009>

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, v. 17, n. 72, p. 11-33, 2008. Disponível em: < http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2634/2372> Acesso em: 20/08/2021.

LYRIO, Maurício Vasconcellos Leão; DELLAGNELO, Eloise Helena Livramento; LUNKES, Rogério João. Proposta de um modelo de análise da flexibilização da burocracia em organizações públicas com base nas dimensões sugeridas por Volberda: o caso da secretaria de estado da administração de Santa Catarina. Administração Pública e Gestão Social, v. 9, n. 4, p. 255-264, 2017.

MARIANI, Maria de Fátima Magalhães; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. Criatividade no trabalho docente segundo professores de história: limites e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, n. 1, p. 27-35, 2005. < https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000100003>

MARTINS, Edivaldo-Cesar Camarotti; CALDERÓN, Adolfo-Ignacio. Eficácia escolar: boas práticas à luz de estudos do governo brasileiro e das agências multilaterais. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 62, p. 1297-1327, 2019. < http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.062.AO05>

MELO, Lúcio Leite; MIRANDA, Nonato Assis. Desafios da gestão na escola pública paulista: a percepção do diretor ingressante. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 36, n. 1, p. 130-152, 2020. < https://doi.org/10.21573/vol36n12020.96631>

MERRIAM, Sharan B.; TISDELL, Elizabeth J. Qualitative research: A guide to design and implementation. New Jersey: John Wiley & Sons, 2015.

MERTON, Robert K. The role-set: Problems in sociological theory. The British Journal of Sociology, v. 8, n. 2, p. 106-120, 1957. < https://doi.org/10.2307/587363>

NASCIMENTO, Vanise Panont; CHIUSOLI, Cláudio Luiz. O papel do gestor escolar: estudo de caso sobre os desafios da educação pública. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v.23, n. 2, p. 238-254, 2019. < https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.11997>

NIESZ, Tricia; KRISHNAMURTHY, Ramchandar. Movement Actors in the Education Bureaucracy: The Figured World of Activity Based Learning in Tamil Nadu. Anthropology & Education Quarterly, v. 45, n. 2, p. 148-166, 2014. < https://doi.org/10.1111/aeq.12056>

OLIVEIRA, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 169, p. 876-900, 2018. < https://doi.org/10.1590/198053145341>

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Education at a glance 2010: OECD Indicators. Paris: OECD, 2020. Acesso em: 27 de maio de 2021.

PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 763-778, 2010. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/ep/a/z3kMwmdfKMTGM6pb6ZKzXjt/?format=pdf&lang=pt> Acessado em: 20/08/2021.

PEREIRA, Luiz Carlos Bresser; MOTTA, Fernando C. Prestes. Introdução à organização burocrática. São Paulo: Brasiliense, 1987.

PESSIN, Gisele; DEPS, Vera Lucia. IDEB e a Atuação Docente na Perspectiva da Autorregulação. Educação em Revista, v.36, e219808, 1-22, 2020. < https://doi.org/10.1590/0102-4698219808>

PETRINI, Talwana Oliveira; SALGUEIRO, Felipe Augusto Roes; DE MORAES, João Carlos Pereira. Gestão democrática e escola de qualidade: a visão de três diretores. Debates em Educação, v. 10, n. 21, p. 31-46, 2018. < https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n21p31-46>

POUBEL, Lucas; JUNQUILHO, Gelson Silva. Beyond management: the process of managing at a Public School of Elementary Education in Brazil. Cadernos EBAPE.BR, v. 17, n. 3, p. 539-551, 2019. < https://doi.org/10.1590/1679-395173528x>

SANTOS, Carla Cristina Sousa dos. A interferência das relações interpessoais na gestão escolar. Dissertação (Mestrado em Docência e Gestão da Educação). Porto: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa, 2017. Disponível em: < http://hdl.handle.net/10284/6037> Acesso em: 20/08/2021.

SCHÜTZ, Jenerton Arlan; FUCHS, Cláudia. Gestão escolar na sociedade contemporânea: impasses e desafios para potencializar a gestão democrática. Revista Administração Educacional, v. 9, n. 1, p. 23-41, 2018. Disponível em: Acesso em: 20/08/2021.

SECCHI, Leonardo. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. Revista de Administração Pública, v. 43, n. 2, p. 347-369, 2009. < https://doi.org/10.1590/S0034-76122009000200004>

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO – SEED. Gestão em Foco: Introdução à Gestão Pública. Superintendência da Educação. Departamento de Políticas Públicas e Tecnologias Educacionais. 2016. Acesso em 05/2018 no site

SELZNICK, Philip. An approach to a theory of bureaucracy. American Sociological Review, v. 8, n. 1, p. 47-54, 1943. < https://doi.org/10.2307/2085448>

SIGGELKOW, Nicolaj. Persuasion with case studies. Academy of Management Journal, v. 50, n. 1, p. 20-24, 2007. < https://doi.org/10.5465/amj.2007.24160882>

SOARES, Guilherme Ferreira; FARIAS, Josivania Silva. Com quem a escola pode contar? A coprodução do Ensino Fundamental público por familiares de estudantes. Revista de Administração Pública, v. 53, n. 2, p. 310-330, 2019. < https://doi.org/10.1590/0034-761220170301>

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, v. 25, n. 3, p. 123-140, 2009. < https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300007>

VIANA, Mariana Peleje. Gestão financeira escolar: montantes, gastos e o que diretores, coordenadores e estudantes têm a dizer sobre isso. Educação Online, v. 14, n. 32, p. 131-155, 2019. < https://doi.org/10.36556/eol.v14i32.681>

WEBER, Max. Economy and society: An outline of interpretive sociology. New Jersey:University of California Press, 1978.

WICKENS, Christopher D., HOLLANDS, J. G. Engineering psychology and human performance. New York: Psychology Press, 2016.

WITTMANN, Lauro. Autonomia da escola e democratização de sua gestão: novas demandas para o gestor. Em Aberto, v. 17, n. 72, 87-96, 2000. Disponível em: < http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2639/2377> Acesso em: 20/08/2021.

YIN, Robert K. Applications of case study research. Thousand Oaks, California: Sage, 2011.

ZIENTARSKI, Clarice; MENEZES, Hermeson C. M.; SILVA, Sonia de Oliveira da. “Gestão Democrática” no ensino público: Um paradoxo do estado neopatrimonista brasileiro? – O caso do Ceará. Educação em Revista, v.35, e195849, 1-35, 2019.
Published
2022-12-17
How to Cite
Severgnini, E., Vieira, V. A., Singh, A., Camargo, R., & Duarte, N. (2022). GESTÃO ESCOLAR E ASPECTOS DA DISFUNCIONALIDADE DA BUROCRACIA: PROPOSTA DE UM MODELO CONCEITUAL. Caderno De Administração, 30(2), 76-98. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/61398
Section
Articles