Perception of nursing students about the profession

  • Cintia Camila Santos de Souza Costa Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Vanessa da Silva Tarouco UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE
  • Ana Claudia Fortuna da Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE
  • Aline Ney Grehs UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE
  • Munique Pimentel Gomes UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE
  • Giovana Calcagno Gomes UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Abstract

Objective: To know the perception of nursing students about the profession. Method: Qualitative, descriptive and exploratory study. Forty-five undergraduate nursing students from a Federal University of Southern Brazil participated in this study. Data were collected through semi-structured interviews and subjected to thematic analysis. Ethical aspects of research with human beings were respected. Results: Students recognized nursing as a profession of care, love and compassion, which provides comprehensive assistance to the human being. The nurse acts in different contexts, being in charge of clarifying about disease prevention and health promotion, dealing, however, with the emotions and feelings of people who are vulnerable and need empathy, respect and understanding. Performs administrative, assistance and educational actions. They pointed professional autonomy as an important aspect. Nursing is a profession, still little recognized, beautiful, essential to society and that impacts people’s lives.Final Considerations: Perceptions about the nursing profession were built on students’ experiences in the undergraduate contexts, as well as in the image of professional nurses with whom they have around.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Camila Santos de Souza Costa, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Enfermeira. R1 no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família, Universidade Federal de Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.

Vanessa da Silva Tarouco, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Enfermeira. Graduação. Rio Grande, RS, Brasil.

Ana Claudia Fortuna da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Acadêmica do curso de graduação de Enfermagem, Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.

Aline Ney Grehs, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Acadêmica do curso de graduação de Enfermagem, Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.

Munique Pimentel Gomes, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Enfermeira. Graduação, Associação de Caridade Santa Casa do Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.

Giovana Calcagno Gomes, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Enfermeira e Docente. Doutora em Enfermagem, Universidade Federal de Rio Grande. Rio Grande, RS, Brasil.

References

Teodosio SS, Padilha MI. “To be a nurse”: a professional choice and the construction of identity processes in the 1970s. Rev. Bras. Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 2018 out10]; 69(3):428-434. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690303i.

Sigaud CHS, De Souza NB, De Nobrega AA, Toriyama ATM, Costa P. Motivos de estudantes de enfermagem para a escolha da carreira. Rev. Ibero am. Educ. investi. Enferm. 2016; 6(4):18-24. Disponível em: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/218.

Lessa ABSL, Araújo CNV. Brazilian nursing: a reflection about political activity. Reme [Internet]. 2013 [citado em 2018 out 11]; 17(2):474-480. doi: https://doi.org/10.5935/1415-2762.20130036.

Sebold LF, Kempfer SS, Radünz V, Prado ML, Tourinho FSV, Girondi JBR. Care is... nursing student perceptions: A Heideggerian perspective. Esc Anna Nery. [Internet]. 2016 [citado em 2018 set 23]; 20(2):243-47. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160032.

Fabri ACO, Alves MS, Faquim LJ, Oliveira MLL, Freire PV, Lopes FN. Cuidar em enfermagem: saberes de enfermeiros da atenção primária à saúde. Rev. Enferm UFPE online. [Internet]. 2013 [citado em 2018 out 11]; 7(2):474-80. doi: https://doi.org/10.5205/reuol.3073-24791-1-LE.0702201320.

Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Projeto Político Pedagógico do Curso de Enfermagem. Rio Grande (RS): Universidade Federal do Rio Grande; 2012. Disponível em: https://eenf.furg.br/images/pppenf-2012%20-%20jana.pdf.

Minayo, MCS. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.

Silveira RE, Contim D. Health education and humanized practice of nursing at intensive care units: bibliometric study. J. res.: fundam. care. online. [Internet]. 2015 [citado em 2018 set 13]; 7(1):2113-2122. doi: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2015.v7i1.2113-2122.

Oliveira LC, Silva RAR, Medeiros MN, Queiroz JC, Guimarães J. Cuidar humanizado: descobrindo as possibilidades na prática da enfermagem em saúde mental. J. res.: fundam. care. online. [Internet]. 2015 [citado em2018 set 13]; 7(1):1774-1782. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=BDENF&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=26691&indexSearch=ID.

Gleriano JS, Marca NCR, Justi J. Perfil e significados para a formação em enfermagem. Revista Saúde e Desenvolvimento [Internet] 2017 [citado em 2018 set 13]; 11(6):121-36. Disponível em: https://www.uninter.com/revistasaude/index.php/saudeDesenvolvimento/article/view/665.

Wilkes L, Cowin L, Johnson M. The reasons students choose to undertake a nursing degree. Collegian. 2015; 22(3):259-65. doi: https://doi.org/10.1016/j.colegn.2014.01.003.

Queirós, PP. The knowledge in nursing and the source of this knowledge [Editorial] Rev Esc. Anna Nery. [Internet]. 2016. [citado em 2018 set 13]; 20(3). doi: https://doi.org/10.5935/1414-8145.20160079.

Savieto RM, Ribeiro EL. Nursing assistance and Jean Watson: a reflection on empathy. Rev Esc. Anna Nery. [Internet]. 2016. [citado em 2018 set 13]; 20(1):198-202. doi: https://doi.org/10.5935/1414-8145.20160026.

Soares MI, Camelo SHH, Resck ZMR, Terra FS. Nurses’ managerial knowledge in the hospital setting. Rev. Bras. Enferm [Internet]. 2016 [citado em 2018 Set 13]; 69(4):676-683. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690409i.

Almeida MLS, Lopes ER, Souza JEO, Silva WA. Conflitos na equipe de enfermagem: um desafio na gestão do enfermeiro. Única Cadernos Acadêmicos [Internet]. 2015 [citado em 2018 Set 13]; 1(1). Disponível em: http://co.unicaen.com.br:89/periodicos/index.php/UNICA/article/view/10.

Cardozo EG, Silva DLLC, Guilherme FJA, Ferreira RS. A insatisfação profissional na enfermagem: problemas psicossociais. Revista Acadêmica Rede de Cuidados em Saúde [Internet] 2015 [citado em 2018 Set 13]; 9(2). Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/rcs/article/view/2700.

Mota DB, Gomes AMT, Silva ACSS, Ramos RS, Nogueira VPF, Belém LS. Representações sociais da autonomia do enfermeiro para acadêmicos de enfermagem. RevCuid. [Internet] 2018. [citado em 2018 set 13]; 9(2):2215-32. doi: http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v9i2.528.

Nunes RM, Nunes MR, Assunção IA, Lages LS. Sistematização da assistência de enfermagem e os desafios para sua implantação na unidade de terapia intensiva: uma revisão de literatura. Revista Uningá. 2019; 56(52):80-93. Disponível em: http://revista.uninga.br/index.php/uninga/article/view/2179.

Lopes SS, Batista KM, Bringuente MEO, Luciano LS. Consecutive 24-hour working day and implication for the office of nursing. Cienc Cuid Saude [Internet]. 2018 [citado em 2018 dez 20]; 17(3):e37244. doi: http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v17i3.37244.

Oliveira GFN, Medeiros RG, Nogueira VC, Santos MC, Gurgel AC, Rêgo DPSP. Fatores relacionados à identidade profissional do enfermeiro: visão dos discentes. Rev. Enfermería Global [Internet]. 2013 [citado em 2018 out 17]; (29):138-146. Disponível em: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n29/pt_docencia1.

Published
2019-11-26
How to Cite
Costa, C. C. S. de S., Tarouco, V. da S., da Silva, A. C. F., Grehs, A. N., Gomes, M. P., & Gomes, G. C. (2019). Perception of nursing students about the profession. Ciência, Cuidado E Saúde, 18(4). https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v18i4.45935
Section
Original articles