Analysis of possible cost determinants in public and private universities
Abstract
Due to the simplistic discourse, and in compliance with the complex set of activities developed in the HEIs, the present study presents an analysis of the possible determinants of cost per student in public and private universities. Through a qualitative approach to the problem and descriptive in relation to the objectives, the object of study is the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and the University of Vale do Itajaí (UNIVALI), whose data were extracted from the financial statements attached in the respective reports, for the year 2018, and tabulated by means of tables and equations for calculation purposes. Among the results of the research, the cost per student at UFSC stands out, which, in its totality, was R$ 21,859.78 and at UNIVALI at R$ 8,432.99, with an important difference arising from some causative elements that configure as possible cost determinants. Thus, it was found that the rsources allocated to research and extension activities at UFSC are considerably higher than those of UNIVALI, due to the different institutional objectives, of a public nature in one and private in another. At the same time, the structure of the HEIs stands out, such as the existence of a university hospital, which increases the cost per student by 9.5% at UFSC; and, the degree of the faculty with the presence of a greater number of doctors at the public university, whose cost per student is also higher. Finally, it is concluded that the said cost drivers are configured as possible determinants for more robust analyzes from the technical and academic point of view on the subject.
Downloads
References
AMARAL, N. C. Evolução do custo do aluno das IFES: eficiência? Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 9, n. 2, p. 115-125, 2004.
AMARAL, N. C. O custo do aluno: uma metodologia para as IFES. Doxa, v. 4, n. 8, p. 49-64, 2002.
BIELSCHOWSKY, C. E. Avaliando o desempenho e custos da graduação das Instituições Federais de Ensino Superior. EaD em Foco. v. 9, n. 1, 2019.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.
BROIETTI, C.; CHIARELLI, L. Investimento público por aluno no nível superior em Ciências Contábeis em um dos campi da UNESPAR-PR. Revista Mineira de Contabilidade, v. 17, n. 3, p. 59-69, 2016.
BRUCHÊZ, A.; CICONET, B.; POSSAMAI, L.; REMUSSI, R.; TONDOLO, V. A. G. Análise da utilização do estudo de caso qualitativo e triangulação na Brazilian Business Review. Revista Espacios, v. 37, n. 5. p. 24, 2016.
CAMPAGNONI, M.; PLATT NETO, O. A. A evolução dos indicadores de custo por aluno na Universidade Federal de Santa Catarina de 2002 a 2012 conforme metodologia do TCU. Revista de Contabilidade da UFBA, v. 9, n. 2, p. 33-49, 2015.
CARTA DE SERVIÇOS AO CIDADÃO, UFSC. 2018. Recuperado em 07 ago. 2020, de https://cartadeservicos.ufsc.br/files/2015/08/Carta_de_servi%C3%A7os_2018.pdf
CORDEIRO, J. F.; ALVES, T. Proposta de modelo de análise de custos para cursos de graduação da área de ciências sociais aplicadas em IFES. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 23., 2016, Porto de Galinhas. Anais [...]. Porto de Galinhas, 2016. p. 1-16.
COSTA, S. R. Gestão de custo por aluno em instituições federais de ensino: estudo de caso do Instituto Federal de Santa Catarina – Câmpus Florianópolis. 2018. 22 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização Lato Sensu em Formação Pedagógica Para a Docência na Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
DANTAS, L. A. O. Análise do custo-aluno como ferramenta para decisão gerencial em uma Instituição de Ensino Superior Pública. 2018. 171 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Controladoria e Finanças Empresariais, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.
FEREIRA, M. C.; SANTOS, W.J. L.; PESSANHA, J. F. M. Avaliação do ensino superior: análise dos indicadores instituídos pelo TCU para as IFES. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, v. 18, n. 1, p. 104-124, 2013.
FERREIRA, E. C. C. A importância das instituições de ensino superior no desenvolvimento regional em Portugal. 2019. 270 f. Tese (Doutorado em Gestão) - UNIVERSIDADE DE ÉVORA. Évora. 2019.
GRUPO DE CONTATO − Tribunal de Contas da União (TCU); Secretaria da Educação Superior (SESu/ MEC); e Secretaria Federal de Controle Interno (SFC). Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão: decisão nº 408/2002-plenário e acórdãos n° 1043/2006 e n° 2167/2006 – Plenário Tribunal de Contas da União. Versão revisada em janeiro/2010. Recuperado em 07 ago. 2020, de http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/PLANEJAMENTO/Manual_indicadores_TCU_2010.pdf
HALFFMAN, W.; RADDER, H. Manifesto Acadêmico: de uma Universidade Ocupada a uma Universidade Pública¹. Revista Adusp - Associação dos Docentes da Usp: (Ainda é) tempo de reagir, São Paulo, n. 60, p. 5-25, maio/2017.
HOFFMANN, C.; ZANINI, R. R.; CORRÊA, A. C.; SILUK, J. C. M.; JÚNIOR, V. F. S.; ÁVILA, L. V. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos (IGC). Educação e Pesquisa, v. 40, n. 3, p. 651-665, 2014.
LOPES, L. M. S.; ROCHA, J. S. Contribuições dos Sistemas de Custos ao Processo Decisório nas Instituições Privadas de Ensino Superior de Salvador-Bahia. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, v. 2, n. 1, p. 46-64, 2010.
MAGALHÃES, E. A.; SILVEIRA, S. F. R.; MAGALHÃES, E. M.; WAKIM, V. R. Gestão de Custos nas Instituições Federais de Ensino Superior: Uma Análise das Metodologias de Apuração do Custo por Aluno. In: ENCONTRO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA E GOVERNANÇA DA ANPAD, 7. 2016, São Paulo. Anais [...] . São Paulo, 2006. p. 1-16.
MONTEIRO, R. P.; SOUZA, M. A. Análise do desempenho econômico da gestão pública: um estudo em uma instituição federal de ensino localizada na região sul do brasil. RAGC, v. 2, n. 4, p.67-87 /2014.
MONTEIRO, R. P.; PEREIRA, C. A.; SOUZA, M. A. A necessidade da informação gerencial nas IES públicas da Europa: breve abordagem pela realidade de Portugal. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 14, n. 42, p. 9-24, 2015.
NEZ, E.; SILVA, R. T. P. Uma discussão sobre o ensino na universidade para a “além” da sociedade do conhecimento. Revista Panorâmica online, v. 22, p. 65-79, 2017.
NUNES, G. C.; NASCIMENTO, M. C. D.; ALENCAR, M. A. C. Pesquisa científica: conceitos básicos. Id on Line Revista de Psicologia, v. 10, n. 29, p. 144-151, 2016.
PEÑALOZA, V. Um modelo de análise de custos do Ensino Superior. 1998. 47 f. Tese - Núcleo de Pesquisas Sobre Ensino Superior da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
SANTOS, J. A.; PEREIRA, V. C. A destinação orçamentária da União e sua vinculação ao custo aluno nas Universidades Federais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 26., 2019, Curitiba. Anais [...] . Curitiba, 2019. p. 1-12.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista brasileira de história & ciências sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.
SESu/MEC –Secretaria da Educação Superior, do Ministério da Educação. Cálculo do aluno equivalente para fins de custos na manutenção das IFES. Departamento de Desenvolvimento da Educação Superior/Tecnologia da Informação, fev.2005. Recuperado em 07 ago. 2020, de https://pt.scribd.com/document/426720014/Relatorio-de-Sustentabilidade-2018-Universidade-do-Vale-do-Itajai
SILVA, C. A. T.; MORGAN, B. F.; COSTA, P. S. Desenvolvimento e aplicação de uma metodologia para cálculo do custo-aluno de instituições públicas de ensino superior: um estudo de caso. Revista de Administração Pública, v. 38, n. 2, p. 243-260, 2004.
SILVA, E. R. S.; FRANCISCO, W. F. R.; CRUZ, D. B.; BUENO, B. Custeio baseado em atividades: uma proposta do seu uso no contexto de uma Universidade Federal de Minas Gerais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 23 ., 2016, Porto de Galinhas. Anais [...] . Porto de Galinhas, 2016. p. 1-11.
SOARES, O. J. M. NA PONTA DO LÁPIS: Um Estudo sobre a Metodologia de Cálculo do Índice Custo Corrente/Aluno Equivalente na Universidade Federal de Pernambuco. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado Profissional em Gestão Pública Para O Desenvolvimento do Nordeste, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, 2014.
SOARES, T. C.; MAZON, G.; PEDRO, M. Custo por Aluno: uma comparação entre UFSC e Unisul. Revista de Contabilidade da UFBA, v. 4, n. 1, p. 84-91, 2010.
SOUZA, A. A.; DUQUE, F. S. L.; TERRA, A. C. L.; OLIVEIRA, L. F. O custo do ensino de graduação e pós-graduação em instituições de ensino superior. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 18. 2011, Rio de Janeiro. Anais [...] . Rio de Janeiro, 2011. p. 1-16.
SPANHOLI, J. C.; MODEL, S. C. S. Alinhamento entre posicionamento estratégico e práticas de gestão de custos: um estudo em IES privadas gaúchas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 24., 2017, Florianópolis. Anais [...] . Florianópolis, 2017. p. 1-16.
SUZART, J. A. S. Sistema federal brasileiro de custos: uma análise comparativa à luz das recomendações da IFAC. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 2, n. 3, p. 39-55, 2012.
TCU- Tribunal de Contas da União. Decisão TCU nº 408, de 24 de abril de 2002. Recuperado em 12 ago. 2020, de https://pesquisa.apps.tcu.gov.br/#/redireciona/acordao-completo/%22ACORDAO-COMPLETO-6830%22
UFSC EM NÚMEROS. 2018. Recuperado em 07 ago. 2020, http://dpgi.seplan.ufsc.br/ufsc-em-numeros/
UFSC, Relatório de Gestão-Universidade Federal de Santa Catarina. 2018. Recuperado em 07 ago. 2020, de http://dpgi.seplan.ufsc.br/files/2019/05/UFSC-Relato%CC%81rio-de-Gesta%CC%83o-2018.pdf
UFSC, Restaurante Universitário. 2020. Recuperado em 18 ago. 2020, de https://ru.ufsc.br/missao/
UNIVALI, Hupa-Hospital Pequeno Anjo. 2020. Recuperado em 07 ago. 2020, de https://www.univali.br/graduacao/farmacia-itajai/laboratorios/Paginas/HUPA---Hospital-Pequeno-Anjo.aspx
UNIVALI, Relatório de Sustentabilidade. 2018. Recuperado em 07 ago. 2020, de https://pt.scribd.com/document/426720014/Relatorio-de-Sustentabilidade-2018-Universidade-do-Vale-do-Itajai
ZULIANI, M. H. Custo por aluno de graduação e de cursos técnicos em uma universidade federal: um estudo de caso. 2019. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional - Profiap, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 3.0 (CC BY 3.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 3.0 properly.