GENDER RELATIONS AND KNOWLEDGE IN PSYCHOLOGY: CONTRIBUTIONS FROM THE CRITICAL THEORY
Abstract
This paper presents some recent discussions raised by the feminist critical theory, which contribute to put in question the scientific objectivity of Psychology. It is alleged, first, a false neutrality of genre, built on the idea of a generic human being. This discussion leads to a necessary revision of supposedly universal concepts. One of these concepts is that of justice that pervades studies on moral in Psychology of Development. At the same time, it discusses the prevalence of a certain gender in universities, by establishing and legitimizing specific experiences in the construction of knowledge in the area. It explores works of feminist authors identified with the Critical Theory, focusing on the question of identity, as well as the political implications of language concepts involved in their positions. Finally, dialoguing with authors of the first generation of the Frankfurt School, it is proposed to consider the dialectic between concept and experience for building new knowledge and strategies for gender equality. It is expected to show that the feminist critique reached important pillars of psychology, which, like science, cannot remain inert in front of the new challenges. The various fields of psychology need to mobilize for construction of emancipatory strategies in order to ensure the very validity of the knowledge produced in the area.
Downloads
References
Adorno, T.W. (2001). Kant’s critique of pure reason (R. Tiedemann, ed., R. Livinstone, trans.). Stanford, CA: Stanford University Press.
Beauvoir, S. (1970). O segundo sexo: fatos e mitos. (Milliet, S., trad). São Paulo: Difel.
Benhabib, S. (1991). O outro generalizado e o outro concreto: a controvérsia Kohlberg-Gilligan e a teoria feminista. In Benhabib, S. & Cornell, D. Feminismo como crítica da modernidade. Rio de Janeiro: Ed. Rosa dos Tempos.
Borges, L.S., Canuto, A.A.A., Oliveira, D.P. & Vaz, R.P. (2013). Abordagens de gênero e sexualidade na Psicologia: revendo conceitos, repensando práticas. Psicologia: ciência e profissão, 33 (3), 730-745.
Butler, J. (2003). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Cohen, J. L. (2012). Repensando a privacidade: autonomia, identidade e a controvérsia sobre o aborto. Revista brasileira de Ciência Política, 7, 165-203.
Fraser, N. (2001). Da redistribuição ao reconhecimento: dilemas da justiça na era pós socialista. In Souza, J. Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Ed. UnB.
Gesser, M., Oltramari, L.C., Cord, D. & Nuernberg, A.H. (2012). Psicologia Escolar e formação continuada de professores em gênero e sexualidade. Revista semestral da Associação brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. 16 (2), 229-236.
Habermas, J. (2012). Teoria do agir comunicativo. São Paulo: Martins Fontes.
Heller, A. (2009). A theory of feelings. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Honneth, A. (2003). Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Ed.34.
Kant, I. (2012). Crítica da razão pura (F.C. Mattos, trad., 2a. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Kerner, I. (2012). Tudo é interseccional? sobre a relação entre racismo e sexismo. Revista Novos Estudos, 93, 45-58.
Melo, R.A. & Barreto, D.J. (2014). Formação em Psicologia: discursos e saberes sobre experimentações de Gênero. Psicologia: ciência e profissão, 34 (3) , 676-689.
Okin, S. M. (2008). Gênero, o público e o privado. Estudos Feministas, 16 (2), 305-332.
Portugal, F.T., & Jacó-Vilela, A.M. (Orgs.). (2012). Clio-Psyché: gênero, psicologia, história. Rio de Janeiro: NAU Editora.
Safatle, V. (2016, 1 de janeiro). Sem perspectiva, Folha de São Paulo, Acessado em 17 de fevereiro de 2016, de http://www1.folha.uol.com.br/colunas/vladimirsafatle/2016/01/1724843-sem-perspectiva.shtml
Silva, F. G. (2008). Iris Young, Nancy Fraser e Seyla Benhabib: uma disputa entre modelos críticos. In Nobre, M. Curso livre de teoria crítica. Campinas-SP: Papirus.
Young, I. M. (2001) Comunicação e o outro: além da democracia deliberativa. Souza, J. (Org.) Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Ed. UnB.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.