THE INTRINSIC RELATION BETWEEN HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY AND THE MARXIAN EPISTEMOLOGY

  • Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões Universidade Federal de Lavras - MG
  • Lígia Márcia Martins Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras, campus de Araraquara
Keywords: Vygotsky, Lev Semenovich, marxism, dialectical materialism.

Abstract

Considering the ideological assumptions that intend to mask the marxist epistemological foundations of historical-cultural psychology, this article aims to contribute to evidence the way in which historical and dialectical materialism has built the essential presuppositions of this psychological theory. In order to do so, the proposition was established that the three methodological pillars that underpin marxian criticism of bourgeois society – namely, the minimum unit of analysis, the categorical historicization and the contradictory essence of the studied phenomenon – support, in the same way, the historical analysis of the human psyche as a cross-functional system. In this way, it was tried to demonstrate that the marxian epistemological architectonic served as support for the construction of a legitimately marxist psychology that surpassed the atomistic limits of the formal bourgeois logic. It was concluded that the methodological specificity of historical-cultural psychology seized the development of psychological processes in the movement of their essential antagonistic tendencies – represented by the contradictory nucleus that contrasts and articulates the elementary and higher functional processes – reaching an understanding of historical concreteness which conforms to human subjectivity.

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Author Biographies

Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões, Universidade Federal de Lavras - MG
Possui graduação em psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e é doutora em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, campus de Araraquara. É professora Adjunto A, classe A, do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia escolar, alfabetização e desenvolvimento psíquico, formação continuada de professores (as) e acompanhamento de dificuldades de aprendizagem. É líder do grupo de pesquisa Formação docente e Práticas Pedagógicas à luz da Psicologia da Educação e da Didática - FORPEDI e pesquisadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita - NELLE - da Universidade Federal de Lavras. 
Lígia Márcia Martins, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras, campus de Araraquara
Possui graduação em Licenciatura em Psicologia e em Formação de Psicólogo pela Fundação Educacional de Bauru (atual UNESP/Bauru), mestrado em Programa de Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Programa Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É Livre Docente em Psicologia da Educação pela Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, UNESP câmpus de Bauru. Aposentada como Professor Adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP, tendo atuado no curso de Graduação em Psicologia - Departamento de Psicologia da Faculdade de Ciências, campus de Bauru. Atualmente integra o corpo docente do programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Faculdade de Ciências e Letras, campus de Araraquara, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da educação, desenvolvimento humano e formação de professores. Vice líder do Grupo de Pesquisa cadastrado no CNPq "Estudos Marxistas em Educação". 

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Published
2018-04-08
How to Cite
Bulhões, L. F. S. S., & Martins, L. M. (2018). THE INTRINSIC RELATION BETWEEN HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY AND THE MARXIAN EPISTEMOLOGY. Psicologia Em Estudo, 23, 47-58. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.39177
Section
Artigos originais

 

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