THE INTRINSIC RELATION BETWEEN HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY AND THE MARXIAN EPISTEMOLOGY
Abstract
Considering the ideological assumptions that intend to mask the marxist epistemological foundations of historical-cultural psychology, this article aims to contribute to evidence the way in which historical and dialectical materialism has built the essential presuppositions of this psychological theory. In order to do so, the proposition was established that the three methodological pillars that underpin marxian criticism of bourgeois society – namely, the minimum unit of analysis, the categorical historicization and the contradictory essence of the studied phenomenon – support, in the same way, the historical analysis of the human psyche as a cross-functional system. In this way, it was tried to demonstrate that the marxian epistemological architectonic served as support for the construction of a legitimately marxist psychology that surpassed the atomistic limits of the formal bourgeois logic. It was concluded that the methodological specificity of historical-cultural psychology seized the development of psychological processes in the movement of their essential antagonistic tendencies – represented by the contradictory nucleus that contrasts and articulates the elementary and higher functional processes – reaching an understanding of historical concreteness which conforms to human subjectivity.Downloads
References
Duarte, N. (2015a) A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgeinstein. In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 1 (7), 8-25.
Duarte, N. (2015b) A Individualidade Para Si – Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados.
Duarte, N. (2011) Vigotski e o “Aprender a Aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados.
Grespan, J. (2012) O negativo do capital: o conceito de crise na crítica de Marx à economia política. São Paulo: Expressão Popular.
Martins, L. M. (2013) O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.
Marx, K. (2017a) O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. (Rubens Enderle, Trad.). São Paulo: Boitempo (Original publicado em 1867).
Marx, K. (2017b) O capital: crítica da economia política: livro III: o processo global da produção capitalista. (Rubens Enderle, Trad.). São Paulo: Boitempo (Original publicado em 1894).
Marx, K. (2014) O capital: crítica da economia política: livro II: o processo de circulação do capital. (Rubens Enderle, Trad.). São Paulo: Boitempo (Original publicado em 1885).
Marx, K. (2011). Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo (Original publicado em 1941).
Pasqualini, J. C. & Abrantes, A. A. (2013) Forma e conteúdo do ensino na educação infantil: o papel do jogo protagonizado e as contribuições da literatura infantil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 2 (5), 13-24.
Saviani, D. (2015) O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 1 (7), 26-43.
Tuleski, S. C. & Franco, A. de F. (2013) Da (re)produção de uma consciência alienada para a produção de uma consciência revolucionária: o dilema posto para o marxismo na atualidade In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 1 (5), 63-76.
Vygotski, L. S. (1991). El significado histórico de la crisis de la Psicología. In: Obras escogidas. Tomo I. Madrid: Visor (Original publicado em 1982).
Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor (Original publicado em 1983).
Vygotski, L. S. (2012). Pensamiento y habla. (A. González, Trad.). Buenos Aires: Colihue (Original publicado em 1934).
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







