CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY IN BAURU’S CURRICULUM: IN-SERVICE TEACHER EDUCATION
Abstract
This article aims to present the experience in-service teacher education developed by trainees of School Psychology in the administration of two editions of the course ‘Theoretical Foundations of Historic-Cultural Psychology and the Common Curriculum of Bauru’. The course was systematized from the understanding of the form-content-recipient triad of the pedagogical activity, which implied defining the content essential to the teaching and the form of organization most adequate to its comprehension and appropriation by the participants who, in turn, were considered in the collective and particular dynamics of each group. The main methodological strategies used by the trainees were: theoretical and dialogical expositions, screenings and discussions mediated by videos, collective readings, group dynamics for the preparation of posters and activities to verify the appropriation of contents. The qualitative leap in the appropriation and mastery of the Historic-Cultural Theory by the participants was clear in both classes, with emphasis on: the advance in the understanding of the centrality of the teacher to the pedagogical organization and practice, the prevalence of social determination in human development, understanding the importance of the affective bond of the child with the school for its development and the deepening in the appropriation of the central concepts of Historic-Cultural Psychology.
Downloads
References
da inclusão: formação continuada com enfoque colaborativo. Revista de Educação PUC Campinas, 21(1), p. 45-57. Recuperado de http://periodicos.puc- campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2891/2239
Claudino-Kamazaki, S. G., Asbahr, F. S. F., & Mesquisa, A. M. (2018). Currículo comum para
o ensino fundamental de Bauru-SP: em busca da articulação entre conteúdo e forma. Revista Espaço do Currículo, 11(2), 168-179, 2018. Recuperado de http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39404/20842
De Marco, M. T., & Lima, E. A. (2017). Docência e formação continuada de professores na
Educação Infantil. Espacios, 38(45), 30. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a17v38n45/a17v38n45p30.pdf
Franco, P. L. J., & Longarezi, A. M. (2011). Elementos constituintes e constituidores da
formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia, 25(50), 557-582. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13364/7656
Leóntiev, A. N. (1978). Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones
ciencias del hombre.
Martins, L. M. (2009). Formação de professores: desafios contemporâneos e alternativas ne-
cessárias. In S. G. L. Mendonça, V. P. Silva & S. Miller (Orgs.), Marx, Gramsci e Vigotski: aproximações (pp. 449-472). Araraquara, SP: Junqueira e Marin.
Martins, L. M. (2013). O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições
à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados.
Mesquita, A. M., Fantin, F. C. B., & Asbahr, F. S. F. (Orgs.). (2016). Currículo Comum para
o Ensino Fundamental Municipal [Versão digital]. Recuperado de http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/curriculo_ef2.pdf
Pasqualini, J. C., & Abrantes, A. A. (2013). Forma e conteúdo na educação infantil: o papel do
jogo protagonizado e as contribuições da literatura infantil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 5(2), 13-24. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/125075/ISSN2175-5604-2013-05-02-13-24.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pasqualini, J. C., & Tsuhako, Y. N. (Orgs.). (2016). Proposta Pedagógica da Educação Infantil
do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP [Versão digital]. Recuperado de http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/proposta_pedagogica_educacao_infantil.pdf
Santos, M. A. (2020). Princípios histórico-culturais para a organização de formações docentes
continuadas concretas (Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Universidade Estadual Paulista). Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191842
Copyright (c) 2025 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







