LISTENING TO HIDDEN CULTURAL ASPECTS: RACISM AND SUSPICIONS WITHIN A SCHOOL COMMUNITY

  • Ana Paula Musatti Braga Membro do Laboratório Psicanálise e Sociedade - USP e do Núcleo Psicanálise e Política - PUC SP
  • Miriam Debieux Rosa Professora Livre-Docente do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, atua na Pós-Graduação em Psicologia Clínica e coordena o Laboratório Psicanálise e Sociedade e o Projeto Veredas - Migração e Cultura. Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo na Pós-graduação de Psicologia Social onde coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisa Psicanálise e Política.
Keywords: Psychoanalysis and politic, racism, schools.

Abstract

This article addresses some effects of a political-clinical psychoanalytic intervention implemented at a public school in Sao Paulo. Focusgroupconversations held with adolescents enabled us to watch and listen to a repeatedly returned scene, which allowed us to assume a social “unsaid” about students, their mothersand their family settings. Embracing the indications of Freud, Lacan, Benjamin and Gagnebin, we consider that which looms over these mothers as an enduring pastunreconciled with the present, thereby causing a social and symbolic contiguity of the master’s slave girl to today’s black women. The social imaginary of these women points to a conception of servitude and sexually available body which, despite the many historical changes and female conquests, still remains and is transmitted in the underground of our culture.Replacing both the speeches and the acts of the students and of their mothers, as laden with meaning and enrolled in a political and libidinal discursive network, allows us to rediscover the power and resilience of these subjects. It is fundamental to discern between a subject placed in the place of rest in the social discourse, and a subjectivation of the lack, since while the latter is what promotes the desire, the former is what violates and silences the subject.

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Author Biographies

Ana Paula Musatti Braga, Membro do Laboratório Psicanálise e Sociedade - USP e do Núcleo Psicanálise e Política - PUC SP

Graduação em Psicologia pelo IPUSP (concluída em 1990).

Mestrado em Psicologia Clínica pelo IPUSP (concluído em 2001)

Doutorado em Psicologia Clínica pelo IPUSP (concluído em 2016)

Membro do Laboratório Psicanálise e Sociedade do IPUSP desde 2004

Pós-doutoranda pela Psiologia Clínica do IPUSP (início em 2017)

Miriam Debieux Rosa, Professora Livre-Docente do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, atua na Pós-Graduação em Psicologia Clínica e coordena o Laboratório Psicanálise e Sociedade e o Projeto Veredas - Migração e Cultura. Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo na Pós-graduação de Psicologia Social onde coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisa Psicanálise e Política.
Graduação em Psicologia PUC - SP (concluída em 1977)Mestrado em Psicologia (Psicologia Clínica) PUC/SP, Brasil (concluído em 1986). Doutorado em Psicologia (Psicologia Clínica) PUC/SP (Concluído em 1995) Livre-docência. Universidade de São Paulo (2015)Pós-Doutorado Université Paris Diderot, PARIS 7, França (2015-2016) 

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Published
2018-08-09
How to Cite
Braga, A. P. M., & Rosa, M. D. (2018). LISTENING TO HIDDEN CULTURAL ASPECTS: RACISM AND SUSPICIONS WITHIN A SCHOOL COMMUNITY. Psicologia Em Estudo, 23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.37502
Section
Artigos originais

 

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