WORKSHOP WITH MST TEENAGERS: PREJUDICE AND SOCIAL COEXISTENCE

  • Eliane Domingues UEM
  • Maria Therezinha Loddi Liboni Mestre em Administração de Empresas pela UEM, Doutora em Educação pela UNICAMP, Professora do Departamento de Psicologia da UEM.
  • Aline Toporowicz UEM
  • Deborah Sartório Bazzotti UEM
  • Débora de Nez de Melo UEM
  • Georgia Lara dos Santos UEM
  • Luciana Lika Matsuda UEM
Keywords: Workshop, Teenagers, MST.

Abstract

Despite all the achievements of social movements in rural education, the children   and youth of the Landless Workers’ Movement (MST) experience situations of prejudice because of their belonging when they study in schools not linked to the movement, experiences that profoundly mark them. The prejudice for belonging to the MST that comes to be added to several other, was demanded as a theme to be worked on our extension project, developed in a technical school of agroecology, which is a result of a partnership between the MST and the Federal Technological Institute of Paraná (ITFPR). The participants of the project were teenagers and young people, ages ranging between 15 and 24 years, 7 are women and 23 are men; all of them were from camps and settlements of agrarian reform. The methodology adopted in the work was performing workshops about the main theme “prejudice and social coexistence” and with the following emerged topics: possibilities and limits in face of differences, prejudice and empathy, empathy and communication, racial prejudice and bullying. Eight weekly meetings were held, lasting 2 hours. We concluded that the methodology of the workshops was effective when going beyond the educational/informational aspects, embracing and working with affective meanings, feelings and experiences, providing space for speech, reflection and elaboration, both individual and collective, and also enhancing the favorable context to human formation that the MST has built throughout its existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Domingues, UEM
Mestre e Doutora em Psicologia Social pela PUC-SP, Professora do Departamento de Psicologia da UEM.
Aline Toporowicz, UEM
Acadêmica do Curso de Psicologia da UEM, Bolsista Extensão UEM
Deborah Sartório Bazzotti, UEM
Acadêmica do Curso de Psicologia da UEM
Débora de Nez de Melo, UEM
Acadêmica do Curso de Psicologia da UEM, Bolsista Extensão UEM
Georgia Lara dos Santos, UEM
Acadêmica do Curso de Psicologia da UEM
Luciana Lika Matsuda, UEM
Acadêmica do Curso de Psicologia da UEM

References

Afonso, L. (Org.) (2003). Oficinas em dinâmica de grupo na área da saúde. Belo Horizonte: Edições do Campo Social.

Bertram, V. (Diretor) (1996) Olhos Azuis. Recuperado em 5 outubro 2016, de https://www.youtube.com/watch?v=In55v3NWHv4

Cavalleiro, E. S. (2005). Discriminação racial e pluralismo em escolas públicas da cidade de São Paulo. In Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, Educação anti-racista : caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03 (pp 65-104). Brasília: Ministério da Educação.

CFP. (2013) Referências Técnicas para Atuação das(os) Psicólogas(os) em Questões Relativas à Terra. Brasília: Conselho Federal de Psicologia.

Cordeiro, A. F. M. & Buendgens, J. F. (2012). Preconceitos na escola: sentidos e significados atribuídos pelos adolescentes no ensino médio. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 16 (1), 45-54.

Coutinho, A.F.(2009). Do direito à educação do campo: a luta continua! Aurora,III (5), 40-48. Recuperado em 3, março 2017, de http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/aurora/article/view/1218

Coutinho, A.F., Muniz, R. S. L. & Nascimento, R.de C. G. (2012). Luta pela terra, criminalização do movimentos sociais (do campo) e educação. Aurora , 5 (Edição Especial), 55-68. Recuperado em 3, março 2017, de http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/aurora/article/view/2363/1923

Domingues, E., & Rosa, M. D. (2014). Violência, humilhação social e a luta por reconhecimento: a experiência do MST. Revista Subjetividades, 14(1), 115-125. Recuperado em 31, outubro 2016, de http://ojs.unifor.br/index.php/rmes/article/view/3309/3413

Eggleston, R.(Diretor) (2000) For the birds. Estados Unidos: Pixar. Recuperdo em 5 outubro 2016, de https://www.youtube.com/results?search_query=for+de+birds

Freire, P. (2016, 15ª ed.) Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2012, edição especial) Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Saraiva de Bolso.

Guhur, D. M. P. (2010) Contribuições do Diálogo de Saberes à educação profissional em agroecologia no MST: desafios da educação do campo na construção do projeto popular, Dissertação de Mestrado Não-Publicada, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá. Recuperado em 17, outubro, 2010, de http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2010_dominique.pdf

Honneth, A. (2009, 2ª ed.) Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. (L. Ripa Trad.) São Paulo: Ed.34.

Lartigau, E.(Diretor) (2014) A família Belier.[DVD]. França: Paris filmes.

Leite, D. M. (1997). Educação e relações interpessoais. In Patto. Maria Helena Souza. Introdução à psicologia escolar (pp.301-328). São Paulo: Casa do Psicólogo.

MST. (2016a) Quem somos? Recuperado em 8 abril, 2016, de http://www.mst.org.br/quem-somos/#full-text

MST. (2016b) Educação. Recuperado em 8 abril, 2016, de http://www.mst.org.br/educacao/

MST. (2017) Sem Terra formam-se na Universidade Estadual de Maringá. Recuperado em 3, março 2017, de http://www.mst.org.br/2017/02/24/sem-terra-formam-se-na-universidade-estadual-de-maringa.htmll

MST. (s/d) Todo e toda sem terra estudando: jornada da educação.

Slavutzky, A. (1999) As marcas da escravidão. In Sousa, E. Psicanálise e colonização: leituras do sintoma social no Brasil. (pp. 143-147). Porto Alegre: Artes e Ofícios.

Soares da Silva, A.P., Bezzon da Silva, J., Rosa, L.A., Sbroion de Carvalho, R., Oliveira Silva, A.C., and Vieira, T. (2016). Prática comunitária e o trabalho do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) com crianças e adolescentes em RibeirãoPreto/SP – Brasil. Global Journal of Community Psychology Practice, 7(1S), 1-23. Recuperado em 3, março 2017, de http://www.gjcpp.org/en/article.php?issue=21&article=114

Published
2017-09-24
How to Cite
Domingues, E., Liboni, M. T. L., Toporowicz, A., Bazzotti, D. S., de Melo, D. de N., dos Santos, G. L., & Matsuda, L. L. (2017). WORKSHOP WITH MST TEENAGERS: PREJUDICE AND SOCIAL COEXISTENCE. Psicologia Em Estudo, 22(3), 291-298. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i3.34461
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus