MOTHERS IN QUARANTINE: MOTHERHOOD IN TIMES OF SOCIAL ISOLATION DUE TO COVID-19 PANDEMIC
Abstract
This study aimed to analyze the impacts of the social isolation resulting from the COVID-19 pandemic on family life, with emphasis on the experience of motherhood and the relationship with children. Twenty mothers from the middle social strata, from 29 to 45 years old, who kept working activities at a distance and were in social isolation, participated. In-depth individual interviews were conducted by digital means. The collected material was transcribed and submitted to thematic content analysis. The results showed that the changes imposed by the pandemic directly impacted family life, highlighting gender inequalities in routine organization, distribution of household tasks and parental care. An ambivalent relationship was observed between mothers and maternity and their social imperatives, which reverberated in the bond they establish with their children. The analysis reveals that emotional and physical burden contributes to exacerbate feelings of guilt and loneliness experienced in the relationship with motherhood, in addition to showing conflicts in the performance of the roles of mother, wife and professional. The women interviewed showed exhaustion with domestic and child care demands, in addition to conflicts related to the mismatch between expectations and social standards that regulate the exercise of motherhood and their personal experiences as mothers. The conclusions suggest the presence of an identity crisis due to the social ideals linked to the experiences of motherhood, which invites us to think about the urgency of looking at maternal suffering, seeking to understand the subjective dimensions of the transformations that this experience goes through in the times of social isolation.
Downloads
References
Badinter, E. (2010). O conflito: a mulher e a mãe. Rio de Janeiro: Record.
Birman, J. (2007). Laços e desenlaces contemporâneos. Jornal de Psicanálise, 40(72), 47-62.
Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Birman, J. (2019). Genealogias do narcisismo. São Paulo: Instituto Langage.
Bleger, J. (1998). Temas de psicologia: entrevistas e grupos. São Paulo: Martins Fontes.
Donath, O. (2017). Mães arrependidas: uma outra visão da maternidade (Marina Vargas, Trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Emidio, T. S. (2011) Diálogos entre feminilidade e maternidade: um estudo sob o olhar da mitologia e da psicanálise. São Paulo: EDUNESP.
Emidio, T. S., & Gigek, T. (2019). “Elas não querem ser mães”: algumas reflexões sobre a escolha pela não maternidade na atualidade. Trivium: Estudos Interdisciplinares, 11(2), 186-197. doi: 10.18379/2176-4891.2019v2p.186
Kaës, R. (2011). Um singular plural: a psicanálise à prova do grupo. São Paulo: Loyola.
Kehl, M. R. (2008) Deslocamentos do feminino: a mulher freudiana na passagem para a modernidade. Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1998).
Macêdo, S. (2020). Ser mulher trabalhadora e mãe no contexto da pandemia. Revista do NUFEN, 12(2), 187-204. doi: 10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº02rex.33
Moraes, R.F. (2020). Prevenindo conflitos sociais violentos em tempos de pandemia: garantia da renda, manutenção da saúde mental e comunicação efetiva (Nota Técnica 27). Ipea. Recuperado de http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/9836
Oliveira, M. A. C., & Marques, S. S. (2020). Contribuições para uma reconstrução crítica da gramática moderna da maternidade. Revista Estudos Feministas, 28(1), e68037. doi: 10.1590/1806-9584-2020v28n168037
Oliveira, W. A., Oliveira-Cardoso, E. A., Silva, J. L., & Santos, M. A. (2020). Impactos psicológicos e ocupacionais das sucessivas ondas recentes de pandemias em profissionais da saúde: revisão integrativa e lições aprendidas. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200066. doi: 10.1590/1982-0275202037e200066
Oliveira-Cardoso, E. A., Silva, B. C. A., Santos, J. H., Lotério, L. S., Accoroni, A. G., & Santos, M. A. (2020). The effect of suppressing funeral rituals during the COVID-19 pandemic on bereaved families. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 28, e3361. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.4519.3361
Parker, R. (1997). A mãe dividida: a experiência da ambivalência na maternidade (A. X. Lima, & D. X. Lima, Trad.). Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2018) Mulheres no mercado de trabalho: Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua [PNAD]. Rio de Janeiro: IBGE.
Santos, M. R. G., Miranda, J. J., & Belo, F. R. R. (2020). Idealizações e prescrições psicanalíticas acerca da maternidade em Chodorow: um debate atual. Psicologia: Ciência e Profissão, 40, e189015. doi:10.1590/1982-3703003189015
Schmidt, B., Crepaldi, M. A., Bolze, S. D. A., Neiva-Silva, L., & Demenech, L. M. (2020). Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200063. doi:10.1590/1982-0275202037e200063
Silva, H. G. N., Santos, L. E. S., & Oliveira, A. K. S. (2020). Efeitos da pandemia do novo coronavírus na saúde mental de indivíduos e coletividades. Journal of Nursing and Health, 10(n.esp.), e20104007.
Visintin, C. D. N. & Aiello-Vaisbgerg, T. M. J. (2017). Maternidade e sofrimento social em mommy blogs brasileiros. Psicologia: Teoria e Prática, 19(2), 98-107.
Winnicott, D. (2000). Da pediatria à psicanálise: obras escolhidas (Davy Bogomoletz, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1958)
Copyright (c) 2024 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







