METACOGNITIVE KNOWLEDGE AND MONITORING IN CREATIVITY TESTS

Keywords: Metacognition;, meta-creativity;, university students.

Abstract

Metacognitive knowledge, one of the dimensions of metacognition, can be understood as understanding one's own cognitive skills. Monitoring corresponds to the ability to observe, reflect and experience the progress of cognitive processes and tends to be evaluated through judgments about performance. From a cognitive point of view, creativity is the name given to a group of processes that tend to facilitate the development of new and unprecedented forms of grouping. The present study aimed to investigate the metacognitive knowledge and monitoring of 171 university students during the Torrance Creative Thinking Tests – Figural and Verbal Versions. They collectively performed the creativity tests and were asked to issue estimates of their knowledge and performance. The results indicated that the relationship between metacognitive knowledge and participants' performance on creativity tests was weak and not significant. Correlations between metacognitive monitoring and test performance followed the same trend. In this way, it was possible to verify the difficulties of university students in knowing their creative abilities and accurately evaluating them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luma Tiziotto Deffendi, Universidade Federal de São Carlos

Psicóloga, mestre e doutora pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos.

Patrícia Schelini, Universidade Federal de São Carlos

Psicóloga, mestre, doutora e pós-doutora em Psicologia. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos. Bolsista Produtividade do CNPq.

Emanuelle dos Passos Foresto, Universidade Federal de São Carlos

Psicóloga e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos.

Letícia de Andrade, Universidade Federal de São Carlos

Psicóloga pelo Curso de Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos.

References

Boruchovitch, E., Schelini, P.W., & Santos, A.A.A. (2010). Metacognição: Conceituação e medidas. In A.A.A. Santos, F.F. Sisto, E. Boruchovitch & E. Nascimento, Perspectivas em avaliação psicológica (pp.123-143) Casa do Psicólogo.
Deffendi, L. T., & Schelini, P. W. (2017). O Monitoramento Metacognitivo em Tarefas que Envolvem a Criatividade Verbal. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(3), 1-8. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e323221
Dancey, C., & Reidy, J. (2018). Estatística sem matemática para psicologia. Penso.
Efklides A. (2006). Metacognition and affect: what can metacognitive experiencies tell us about the learning process? Educational Research Review, 1(1), 3-14.
Flavel, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.
Flavell, J. H. (1970). Developmental studies of mediated memory. In H.W. Reese & L.P. Lipsitt (eds.), Advances in child development and behavior, vol. 5. New York: Academic Press.
Garrison, D.R., & Akyol, Z. (2015). Thinking Collaboratively in Educational Environments: Shared Metacognition and Co-Regulation in Communities of Inquiry. In J. Lock, P. Redmond & P.A. Danaher (eds), Educational Developments, Practices and Effectiveness. Palgrave Macmillan. (pp. 39–52). https://doi.org/10.1057/9781137469939_3
Lubart, T. (2007). Psicologia da Criatividade. Artmed.
Maki, R. H., & McGuire, M. J. (2002). Metacognition for text: Findings and implications for education. In T. J. Perfect & B. L. Schwartz (Eds.), Applied metacognition (pp. 68–92). University Press. doi:10.1017/CBO9780511489976.004
Nakano, C. T., Zaia, P., & Oliveira, K. S. (2016). Estudo correlacional: criatividade verbal e personalidade segundo Modelo dos Cinco Grandes Fatores em estudantes brasileiros. Revista de Psicología. (PUCP), 34(1), 117-146. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201601.005
Nakano, T. C., & Wechsler, C. M. (2007). Criatividade: características da produção científica brasileira. Avaliação Psicológica, 6 (2), 261-270.
Nelson, T., & Narens, L. (1996). Why investigate metacognition? In J. Metclafe & A. P.Metcalfe & A.P. Shimamura (Eds.), Metacognition: Knowing about knowing (pp. 1- 27). MIT Press.
Nelson, T.O., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. In G. H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation (pp. 125-173). Academic Press.
Oliveira K. S., & Wechsler, S. M. (2016). Indicadores de Criatividade no Desenho da Figura Humana. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(1), 6-19. https://dx.doi.org/10.1590/1982- 3703001682014
Ribeiro, C. (2003). Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(1), 109-116.
Spadari, G. F., Nakano, T. C., & Peixoto, E. M. (2017). Escala de Potencial Criativo em Organizações: evidências de validade e precisão. Avaliação Psicológica, 16(1), 29- 37. https://dx.doi.org/10.15689/ap.2017.1601.04
Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 6, 232-236.
Wechsler, S. M. (2002). Criatividade: descobrindo e encorajando. (3.ed.). Editora Livro Pleno.
Wechsler, S.M. (2004). Avaliação da criatividade por figuras e palavras: testes de Torrance – versão brasileira (2ª ed. rev.). IDB e LAMP / PUC-Campinas.
Zampieri, M., & Schelini, P. W. (2013). O Uso de Medidas Intelectuais na Análise do Monitoramento Metacognitivo de Crianças. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(2), 81- 88.
Published
2024-10-28
How to Cite
Tiziotto Deffendi, L., Schelini, P., dos Passos Foresto, E., & de Andrade, L. (2024). METACOGNITIVE KNOWLEDGE AND MONITORING IN CREATIVITY TESTS. Psicologia Em Estudo, 29(1). https://doi.org/10.4025/psicolestud.v29i1.56651
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus