Quantitative and qualitative analysis of disciplines related to veterinary public health in undergraduate courses in veterinary medicine in Brazil
Resumo
With the emergence of the Unique Health concept, knowledge about zoonoses became substantial elements in the understanding of diseases transmissible to human beings. Thus, the Public Health actions developed by veterinarians have been considered of great value to several international organizations related to health. Thus, the objective of this work is to analyze how the teaching of Veterinary Public Health (VPS) has been in undergraduate courses in Veterinary Medicine in Brazil, thus enabling us to understand whether the professional trained here meets world expectations. A total of 1,292 subjects that are related to SPV were counted. The disciplines of Veterinary Public Health correspond to 513.6 hours, 22.7% of the total disciplines in the Sciences of Veterinary Medicine, being offered between the 6th and 9th periods. The subjects were divided into Preventive Veterinary Medicine and Public Health (MVPSP) and Inspection and Technology of Animal Products (ITPOA). A total of 803 MVPSP subjects were accounted for (average of 303.3 hours) that presented the following content division: infectious and parasitic diseases, including zoonotic diseases (51.1%); epidemiology (16.7%); national and international health policies (15.7%); environmental management (7.0%); health defense and biosafety (6.2%); health planning (3.1%) and production and control of biological and biotechnological products (0.1%). The ITPOA disciplines present an average workload of 210.3 hours for this subarea of the SPV, corresponding to 9.3%. Subjects ranged from 8 to 160 hours of individual workload. It is concluded, therefore, that there is little allocation of workload for the SPV in Brazil and that the distribution of content needs without reformulation to ensure a more balanced training for students. In this way, professionals trained in Brazil will be able to work in all areas of the SPV, strengthening the concept of One Health.
Downloads
Referências
AKERS, J.; PAYNE, P.; ANN HOLCOMB, C.; RUSH, B.; RENTER, D.; MORO, M. H.; FREEMAN, L. C. Public-Health Education at Kansas State University. Journal of Veterinary Medical Education, v. 35, n. 2, p. 187–193, 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional De Saúde. Resolução nº 287, de 08 de outubro de 1998. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Ministério da Educação. 1998.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.138, de 23 de maio de 2014. Define as ações e os serviços de saúde voltados para vigilância, prevenção e controle de zoonoses e de acidentes causados por animais peçonhentos e venenosos, de relevância para a saúde pública. Diário Oficial da União. Brasília: Distrito Federal, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Vigilância de Zoonoses. 2016. Available in: < https://www.saude.gov.br/component/content/article/1362-zoonoses/44152-vigilancia-de-zoonoses>
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 3/2019, de 15 de agosto de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina Veterinária e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Acidentes por Animais Peçonhentos. 2020a. Disponível em:
BRASIL. Ministério da Saúde. Incidência de acidentes por animais peçonhentos. Brasil 2000-2018. 2020b. Available in:
BRIONES DIESTE, V.; BEZOS GARRIDO, J.; ÁLVAREZ SÁNCHEZ, J. Concepto y contenidos actuales de Salud Pública y Política Sanitaria veterinarias. Revista Espanola de Salud Publica, v. 92, n. 24, 2018.
CARVALHO, L. R. O.; RODRIGUES, H. S. M. C.; SILVEIRA NETO, O. J.; SOLA, M. C. Atuação do médico veterinário em Saúde Pública. Journal of the Health Sciences Institute, v. 35, n. 2, p. 131-6, 2017.
CFMV. Conselho Federal de Medicina Veterinária. Saúde Única. 2020. Available in:
CLIMÉNT BONILLA, J. B. Un Acercamiento a Las Competencias de la Educación Veterinaria em México Y España. Revista Mexicana de Agronegocios, v. 34, p. 761-772, 2014.
DÖWICH, G.; LUBECK, I.; PRESTES, R. Reflexões sobre a disciplina de Saúde Única da residência multiprofissional em Medicina Veterinária. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 9, n. 1, 2020.
FUNED. Fundação Ezequiel Dias. A Funed. 2020. Disponível em: http://www.funed.mg.gov.br/a_funed/
GIBBS, E. P. J. The evolution of One Health: a decade of progress and challenges for the future. Veterinary Record, v. 174, p. 85-91, 2014.
HODGSON. K.; DARLING, M. Zooeyia: An essential component of “One Health”. The Canadian Veterinary Journal, v. 52, n. 2, p.189–191, 2011.
LEITE, L. O.; TEIXEIRA, V. N. Uma saúde para todos. O que é Saúde Única? In: GARCIA, R. C. M.; CALDERÓN, N.; BRANDESPIM, D. F. Medicina Veterinária do Coletivo: fundamentos e práticas. 1. ed. Campo Limpo Paulista: Integrativa Vet, 2019. p.47-56.
MONDADORI, R. G. Educação médico-veterinária brasileira: quantidade x qualidade. UNIMAR Ciências, Marília/SP, V. 27, (1-2), 2018.
NARDI, A. C. F.; BRITO, P. T.; ALBARADO, A. J.; PRADO, E. A. J.; ANDRADE, N. F.; SOUSA, M. F.; MENDONÇA, A. V. M. Comunicação em saúde no Brasil: um estudo exploratório na rede COSEMS das secretarias municipais de saúde. Revista de Saúde Pública do Paraná, v. 1, n. 2, p.13-22, 2018.
OIE. Organização Mundial de Saúde Animal. OIE recommendations on the competencies of graduating veterinarians (‘day 1 graduates’) to assure national veterinary services of quality of national veterinary services. Paris: OIE, 2012. Available in: http://www.oie.int/fileadmin/Home/eng/Support_to_OIE_Members/Vet_Edu_AHG/DA Y_1/DAYONE-B-ang-vC.pdf
OIE. Organização Mundial de Saúde Animal. Plan de Estudios Básico de Formación Veterinaria: Directrices de la OIE. 2013.
OIE. Organização Mundial de Saúde Animal. One Health. 2020. Available in:
OLIVEIRA, M. M.; HERRMANN, F. F.; SOUSA, J. B.; MACHADO, D. S.; MORALES, S. A.; PEREIRA, G. M. Formação profissional e extensão universitária: experiência de um projeto de extensão na zona sul do Rio Grande do Sul. Expressa Extensão, v. 25, n. 2, 2020.
SCHWABE, C.B. Veterinary medicine and Human health. Williams & Wilkins, 680 p. 1984.
SOUZA, P. C. A. de; AMÓRA, S. S. A.; FIGUEIREDO NETO, A. B de.; VALLANDRO, M. J.; LUCENA, F.L., ANJOS, C. B. dos; PEREIRA, L. R. M. Ensino em Saúde Pública nas escolas de medicina veterinária do Brasil. Revista CFMV, Brasília, n. 51, p.16-22, set. 2010
PFUETZENREITER, M. R.; ZYLBERSZTAJN, A.; AVILA-PIRES, F. D. Evolução histórica da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública. Ciência Rural, Santa Maria, v. 34, n. 5, p. 1661-1668, set-out, 2004.
QUINTERO, L. A. Z. Fortalecimiento de la formación práctica en Medicina Veterinaria Y Zootecnia mediante el Plan De Estudios 2006. Memorias de la Academia Veterinaria Mexicana, v. 52, n. 1, p. 28-32, 2016.
SÃO PAULO. Governo do Estado de São Paulo. Saúde: Instituto Butantan inaugura amanhã centro de vacinas veterinárias. 2006. Available in:
WIJAYAWARDHANE, N.; RABEL, C.; MCINTYRE, L.; PARKINSON, T. J.; ARIYARATHNE, S.; ABEYGUNAWARDENA, H. Institutional Experience with Curricular Renewal during the OIE Veterinary Education Twinning Program between the University of Peradeniya, Sri Lanka, and Massey University, New Zealand. Journal of Veterinary Medical Education, e20190113, 2020.