School physical education: necessary knowledge for the pedagogical practice

  • Tiago Nicola Lavoura UNIVALE
  • Henrique Moura Leite Botura UNESP
  • Suraya Cristina Darido UNESP

Abstract

The nineties were marked by the great quarrel inside the Brazilian universities regarding the various trends in school physical education, marked by the different origins and philosophical matrices, such as psychology, anthropology, philosophy and sociology, and even about the theories of education. In this work, our goal is to search certain convergences among these different approaches of the school physical education, concentrating the discussion on a greater humanization of the physical education, considering, before concepts, objectives and procedures, the human being that walks and moves, as a form of dialogue between itself and the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tiago Nicola Lavoura, UNIVALE
É mestre em Ciências da Motricidade - Pedagogia da Motricidade Humana pela Universidade Estadual Paulista - campus Rio Claro, possui graduação em Educação Física - Licenciatura Plena pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Atualmente é professor da Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE/MG e líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física - NEPEF desta instituição. É membro pesquisador do LEPESPE - Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte e do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer, ambos da UNESP/Rio Claro. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Psicologia do Esporte , Esportes de Aventura na Natureza e Estudos do Lazer, atuando principalmente nos seguintes temas: estados emocionais, psicologia do esporte, esportes de aventura/natureza, lazer e vivências lúdicas Currículo Lattes
Published
2008-05-15
How to Cite
1.
Lavoura TN, Botura HML, Darido SC. School physical education: necessary knowledge for the pedagogical practice. JPhysEduc [Internet]. 2008May15 [cited 2025Sep.10];17(2):203-9. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3341
Section
Original Articles