Stories from the brazilian conservatories of choral singing: consonances and dissonances in the courses of formation of music teacher

Keywords: curriculum, teacher training, history of education, school music education

Abstract

This article aimed to present and analyze some aspects of the stories of the Brazilian Conservatories of Choral Singing, institutions responsible for the formation, at a higher level, of music teachers in public and private schools. The research, of historical, bibliographic and oral character, is anchored in the concepts of ‘educational institutions’ and ‘curriculum’. The histories of these institutions presented, on the one hand, in a diversified form, on the other hand, denoted State control before the national guidelines, both in the formation of the professorship and in the organization of the syllabus contents of the discipline Choral Singing. The research emphasizes the importance of these institutions in the process of training the first music teachers focused on school music education in Brazil. The histories of some conservatories evidenced silences, and the absence of academic production. The historical pathways of some conservatories evidenced silences and lack of academic production, despite the efforts of researchers in the publication of academic papers at events in the country.

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Author Biographies

Elias Souza dos Santos, Universidade Tiradentes
Doutorando em Educação pela Universidade Tiradentes; Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - Feusp (2012); Especialista em Arte Educação pela Faculdade São Luis de França (2006); Especialista em Libras, pela Faculdade Pio Décimo (2014); Graduação em Pedagogia pela Universidade Tiradentes de Sergipe (2004); Técnico em Música pelo Conservatório de Música de Sergipe - CMS (1999); Ex-bolsista do Programa Internacional de Bolsas de Pós-Graduação da Fundação Ford (Ford Foundation International Fellowships Program - seleção de 2009); Bolsista da CAPES/PROSUP; É membro do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste (Geducação - GPHEN) , do Departamento de Educação da Unit.Tem experiência na área de Artes, atuando, principalmente, nos seguintes temas: História da Educação Musical Escolar (Canto Coral e Canto Orfeônico) e História da Educação.
Cristiano de Jesus Ferronato, Universidade Tiradentes/UNIT

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraiba (PPGE-UFPB), com apoio financeiro da Coordenação de Apoio a Formação do Pessoal do Ensino Superior (CAPES). Com estágio doutoral na Universidade de Lisboa (CAPES). Pesquisador do Grupo de Pesquisa História, Sociedade e Educação no Brasil – HISTEDBR-GT-PB, da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e do Grupo de Pesquisa em Historia da Educação no Nordeste Oitocentista (GHENO). Professor PPG I do Programa de Pós-Graduação em Educação/Mestrado em Educação e da graduação em História da Universidade Tiradentes/UNIT.

Ane Mecenas, Universidade Tiradentes
Doutora em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2017). Mestre em História pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal da Paraíba (2011). Especialista em Ciências da Religião e possui graduação em História Bacharelado (2010) e em História Licenciatura (2005) pela Universidade Federal de Sergipe (2005). Atualmente, realiza o pós-doutoramento junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes ? UNIT , como bolsita PNPD-CAPES. Pesquisadora associada aos seguintes grupos de pesquisa: Jesuítas nas Américas, Arte, Cultura e Sociedade no Mundo Ibérico (séculos XVI a XIX) e ao Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste (GPHEN). Atualmente é sócio - THE RENAISSANCE SOCIETY OF AMERICA. Desenvolve pesquisas no campo da História dos Intelectuais. http://orcid.org/

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Published
2019-09-20
How to Cite
Souza dos Santos, E., Ferronato, C. de J., & Mecenas, A. (2019). Stories from the brazilian conservatories of choral singing: consonances and dissonances in the courses of formation of music teacher. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e081. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46989
Section
Original research