<b>Soil susceptibility to accelerated hydric erosion: geotechnical evaluation of cut slopes in residual soil profiles

Autores

  • Taciano Oliveira da Silva Universidade Federal de Viçosa
  • Raquel Cordeiro Nascimento Universidade Federal de São João Del-Rei
  • Jhonatan Willian Souza Faria Universidade Federal de Viçosa
  • Heraldo Nunes Pitanga Universidade Federal de São João Del-Rei
  • Dario Cardoso de Lima Universidade Federal de Viçosa
  • Giovani Levi Sant'Anna Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.4025/actascitechnol.v37i4.26096

Palavras-chave:

geotechnical characterization, soil classification, erodibility.

Resumo

The experimental research program was developed in the Alto Paraopeba region, state of Minas Gerais, Southeastern Brazil. The main objective was to promote the geotechnical evaluation of soil samples from four cut slopes in residual soil profiles of highways and local secondary roads in order to assess the potential of the anthropic impact on the soil susceptibility to accelerated erosion processes. Soil samples were named: red residual soil (RRS); pink residual soil (PRS); yellow residual soil (YRS); and white residual soil (WRS). The methodology used consisted of geotechnical characterization tests, infiltration rate and modified mass loss by immersion tests performed on soil samples from these profiles, using the physical parameters and indirect assessment of erodibility proposed in 2000 by Bastos et al. The results of indirect assessment of erodibility, which were derived from tests based on the MCT methodology, highlighted the different susceptibility of the investigated soils to hydric erosion. The parameters proposed by the referred authors were complementary to conventional criteria for an adequate classification of tropical soils into their respective classes of erodibility. Among the tested soil samples, the highest erodibility was associated with the YRS and PRS, respectively, in the natural and pre-moistened conditions, as well as it was not detected erodibility in the RRS and WRS.

 

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Biografia do Autor

Taciano Oliveira da Silva, Universidade Federal de Viçosa

Universidade Federal de Viçosa, Campus Universitário. Departamento de Engenharia Civil. Av. PH Holfs. CEP: 36570-900 - Viçosa, MG - Brasil. Íreas: Geotecnia, Infraestrutura de Transportes.

Raquel Cordeiro Nascimento, Universidade Federal de São João Del-Rei

Universidade Federal de São João Del-Rei- UFSJ. Campus Alto Paraopeba - CAP. Departamento de Tecnologia em Engenharia Civil, Computação e Humanidades - DTECH. Rodovia MG 443, km 07. Fazenda do Cadete. CEP: 36420-000. Ouro Branco-MG. Íreas: Geotecnia e Infraestrutura de Transportes.

Jhonatan Willian Souza Faria, Universidade Federal de Viçosa

Universidade Federal de Viçosa, Campus Universitário. Departamento de Engenharia Civil. Av. PH Holfs. CEP: 36570-900 - Viçosa, MG - Brasil. Íreas: Geotecnia, Infraestrutura de Transportes.

Heraldo Nunes Pitanga, Universidade Federal de São João Del-Rei

Universidade Federal de São João Del-Rei- UFSJ. Campus Alto Paraopeba - CAP. Departamento de Tecnologia em Engenharia Civil, Computação e Humanidades - DTECH. Rodovia MG 443, km 07. Fazenda do Cadete. CEP: 36420-000. Ouro Branco-MG. Íreas: Geotecnia e Infraestrutura de Transportes.

Dario Cardoso de Lima, Universidade Federal de Viçosa

Universidade Federal de Viçosa, Campus Universitário. Departamento de Engenharia Civil. Av. PH Holfs. CEP: 36570-900 - Viçosa, MG - Brasil. Íreas: Geotecnia, Infraestrutura de Transportes.

Giovani Levi Sant'Anna, Universidade Federal de Viçosa

Universidade Federal de Viçosa, Campus Universitário. Departamento de Engenharia Civil. Av. PH Holfs. CEP: 36570-900 - Viçosa, MG - Brasil. Íreas: Geotecnia, Infraestrutura de Transportes.

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Publicado

2015-10-01

Como Citar

Silva, T. O. da, Nascimento, R. C., Faria, J. W. S., Pitanga, H. N., Lima, D. C. de, & Sant’Anna, G. L. (2015). <b>Soil susceptibility to accelerated hydric erosion: geotechnical evaluation of cut slopes in residual soil profiles. Acta Scientiarum. Technology, 37(4), 331–337. https://doi.org/10.4025/actascitechnol.v37i4.26096

Edição

Seção

Engenharia Civil

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