<b>Nurse training in primary care: educational actions with people living with <i>Diabetes mellitus

  • Camila Aparecida Pinheiro Landim Almeida Centro Universitário Uninovafapi
  • Jardel Nascimento da Cruz Centro Universitário Uninovafapi
  • Débora Rodrigues Fernandes Centro Universitário Uninovafapi
  • Lauryanna de Queiroz Silva Centro Universitário Uninovafapi
  • Carlos Henrique Ribeiro de Lima Prefeitura Municipal de São João da Serra
  • Eliana Campêlo Lago Centro Universitário Uninovafapi
Palavras-chave: primary health care, health education, Diabetes mellitus, nursing.

Resumo

 

Educational actionswith people living with chronic conditions, especially Diabetes mellitus, are a challenge and a necessary strategy in Primary Care, in view of the glycemic balance, the prevention of complications and the improvement of the quality of life. This study aimed to analyze nurse training in educational actions developed in Primary Care with people living with Diabetes mellitus. A qualitative research was conducted with 28 nurses of Primary Care, in Teresina, state of Piauí, Brazil. Data were collected from April to June 2015 through interviews and analyzed by the collective subject discourse technique. The construction of the results was based on four sequential questions made in the interviews, from which emerged 15 central ideas: lectures, group orientation, nursing consultation and home care; theoretical knowledge, practical knowledge, technical knowledge and expertise knowledge; few materials and infrastructure in the basic unit, lack of professional teamwork, reduced workload and little awareness of teachers; and promotion of care and and self-care, family support and prevention of complications. In the analysis of the discourses, it was possible to conclude about the need for Permanent Health Education in Primary Care.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Camila Aparecida Pinheiro Landim Almeida, Centro Universitário Uninovafapi

Enfermeira. Mestre e Doutora em Ciências na área de Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, EERP-USP, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. Docente Titular do Programa de Mestrado em Saúde da Família do Centro Universitário UNINOVAFAPI, Teresina, Piauí, Brasil.

E-mail: camila@uninovafapi.edu.br

Jardel Nascimento da Cruz, Centro Universitário Uninovafapi

Acadêmico do 6º período do curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq. Teresina, Piauí, Brasil.

E-mail: <jardelnascimentoenfermagem14@gmail.com>

Débora Rodrigues Fernandes, Centro Universitário Uninovafapi

Acadêmica do 9º período do curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil.

E-mail: <deborar.fernandes@hotmail.com>

 

Lauryanna de Queiroz Silva, Centro Universitário Uninovafapi

Acadêmica do 9º período do curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil.

E-mail: <lauryanaqueiroz@hotmail.com>

 

 

Carlos Henrique Ribeiro de Lima, Prefeitura Municipal de São João da Serra
Nutricionista. Mestre em Saúde da Família pelo Programa de Mestrado Profissional do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil. Coordenador do Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) pela Prefeitura Municipal de São João da Serra, Piauí, Brasil. 
Eliana Campêlo Lago, Centro Universitário Uninovafapi

Enfermeira e Cirurgiã-Dentista. Doutora em Biotecnologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Teresina, Piauí, Brasil. Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina, Piauí, Brasil.

E-mail: <eliana@uninovafapi.edu.br>

Publicado
2017-08-22
Como Citar
Almeida, C. A. P. L., Cruz, J. N. da, Fernandes, D. R., Silva, L. de Q., Lima, C. H. R. de, & Lago, E. C. (2017). <b>Nurse training in primary care: educational actions with people living with <i&gt;Diabetes mellitus. Acta Scientiarum. Health Sciences, 39(2), 189-197. https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v39i2.33389
Seção
Enfermagem

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus