<b>Analysis of stress-causing factors in the final undergraduate year of the nursing course</b> - doi 10.4025/actascihealthsci.v34i2.9209

  • Marcela Corrêa Barboza Universidade Estadual de Londrina
  • Marcos Hirata Soares Universidade Estadual de Londrina
Palavras-chave: nursing undergraduates, psychological stress, nursing education, mental health

Resumo

An exploratory and descriptive study that analyzed the intensity of stress caused by different situations is provided. The sample consisted of 47 final-year nursing students at the State University of Londrina and was carried out between July and September 2009. Data, obtained by a seven-item visual analogue scale and by a single open question on the perception of other stress sources, were analyzed through rating scores and resulted in a data table. Most students were rated at intensity 3 (38.3%) and 4 (36.2%), or rather, maximum overload stress for academic studies. Lack of leisure time and fear of unemployment after graduation were regarded as stress-causing situations, coupled to a feeling of being unprepared to exercise one’s profession. Financial difficulties led to lower intensity but medium-significance factors for stress development. Interpersonal relationships received the lowest intensity scores. Results indicated future changes in the curriculum of the nursing course to minimize the suffering and harm to the students’ mental health and to provide the full development of their emotional maturity.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marcela Corrêa Barboza, Universidade Estadual de Londrina
Bacharel em Enfermagem pela Universidade Estadual de Londrina.
Marcos Hirata Soares, Universidade Estadual de Londrina
Possui graduação em Bacharelado em Enfermagem pela Universidade Federal de São Paulo (2003) , especialização em Enfermagem Psiquiátrica e Saúde Mental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-Universidade de São Paulo (2004) , mestrado em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-Universidade de São Paulo (2007) , curso-tecnico-profissionalizante pelo Centro de Terapias e Pesquisas Holísticas (2005) e aperfeicoamento em ATUALIZAÇÃO EM ASSISTÊNCIA A USUÁRIOS DE ÁLCOOL pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-USP (2005) . Atualmente é estudante-grupo de pesquisa da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-Universidade de São Paulo e Professor Coordenador da Faculdades Unidas do Vale do Araguaia. Tem experiência na área de Enfermagem , com ênfase em Enfermagem Psiquiátrica. Atuando principalmente nos seguintes temas: Enfermagem psiquiatrica, Aprendizagem, Ensino, especialidade Currículo Lattes
Publicado
2012-05-07
Como Citar
Barboza, M. C., & Soares, M. H. (2012). <b>Analysis of stress-causing factors in the final undergraduate year of the nursing course</b&gt; - doi 10.4025/actascihealthsci.v34i2.9209. Acta Scientiarum. Health Sciences, 34(2), 177-183. https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v34i2.9209
Seção
Enfermagem

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus