"It is not a free nation here": contemporary slavery in Pureza (2019), by Renato Barbieri

Keywords: Contemporary slavery; Brazilian cinema; Pureza.

Abstract

This article examines and reflects on the mise-en-scène about labor analogous to slavery in the feature film Pureza (2019), directed by Renato Barbieri. The story follows Pureza Lopes Loyola's journey to find her missing son and rescue him from a rural farm in the countryside of Pará. By treating the film as a representation of contemporary social challenges against slavery-like work and the symbolic conflicts over the memory of these struggles, we analyze how the narrative addresses the historical and social aspects of this issue.

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Author Biographies

Débora Breder, Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Petropolis-RJ, BR

 Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense com estágio-doutoral na École des Hautes Études em Sciences Sociales (EHESS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis e coordenadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

Mônica Cruz Vieira Mendonça, Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Petropolis-RJ, BR

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP). Pedagoga, especialista em psicopedagogia, graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora, com Licenciatura em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora.

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Published
2025-02-12
How to Cite
Breder, D., & Cruz Vieira Mendonça, M. (2025). "It is not a free nation here": contemporary slavery in Pureza (2019), by Renato Barbieri. Dialogos, 28(2), 87-106. https://doi.org/10.4025/dialogos.v28i2.72491