ANÁLISE DA SUBSTITUIÇÃO PARCIAL DA AREIA POR RESÍDUOS DE BORRACHA DE PNEU NO CONCRETO AUTOADENSÁVEL

  • Lucas da Silva Barboza UNASP
  • Pâmela Dayane de Oliveira Pereira UNASP

Abstract

Based on the growing and expressive amount of solid waste generated by the current development model, the search for the production of concrete that follow the guidelines and concepts of sustainability has become a major challenge for the civil construction sector. These guidelines include recycling and reuse, both of which present themselves as sustainable alternatives to reduce the damage to the environment. In this context, the objective of this research was to analyze the partial substitution of natural sand for rubber tire residues of different mesh, the thinnest mesh being 40 and the thickest of mesh 10. The test bodies were submitted to resistance tests compression, diametral compression traction at the ages of 3, 7, 28 and 91 days and dynamic modulus of elasticity at the ages of 28 and 91 days. It was then verified that all concretes in both fresh and hardened states met the normative parameters and emerged as a rather promising alternative in the sustainability question.

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Author Biographies

Lucas da Silva Barboza, UNASP

Doutor em Estruturas e Construção Civil pela Universidade Federal de São Carlos (2018), Mestre em Estruturas e Construção Civil também pela Universidade Federal de São Carlos (2016), Pós graduado em Docência Universitária pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2014) e Bacharel em Engenharia Civil também pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2013)

Pâmela Dayane de Oliveira Pereira, UNASP

Bacharel em Engenharia Civil

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Published
2020-03-25
How to Cite
da Silva Barboza, L., & Pâmela Dayane de Oliveira Pereira. (2020). ANÁLISE DA SUBSTITUIÇÃO PARCIAL DA AREIA POR RESÍDUOS DE BORRACHA DE PNEU NO CONCRETO AUTOADENSÁVEL. Revista Tecnológica, 29(2), 382-397. https://doi.org/10.4025/revtecnol.v29i2.51750