A The blindness that produces absent subjects

For an anti-racist and decolonial teaching methodology

  • Luiz Gustavo Mendel Souza IFBA
Keywords: veil of race; zone of non-being; decolonial, veil of race, zone of non-being, decolonial

Abstract

This article is the result of a theoretical reflection on the difficulties presented by the body of students and teachers, from the courses I taught, in finding the historical black subject in the sources of the nineteenth century. I understand this fragility as a cruel legacy of a colonialized formation that produces an epistemic blindness and makes historical subjects invisible. Such colonialized practices were manifested by education professionals in 2019, sixteen years after the implementation of law 10.639/03, which denounces the strong presence of the Modern silencing of other subjects, which guarantee the perpetuation of the "veil of race" and the confinement of historical subjects in the “zone of non-being”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Ed. Pólen, 2019.
BERNARDINO-COSTA, Joaze. A prece de Frantz Fanon: Oh, meu corpo, faça sempre de mim um homem que questiona!. In: Civitas, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 504-521, jul.-set. 2016
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
BITTENCOURT, C. M. F.. Livros didáticos entre textos e imagens. In: Bittencourt, Circe M. F.. (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997, v. , p. 69 – 90.
BRAUDEL, Fernand. História e Ciências Sociais: a longa duração. In: _______. Escritos sobre a História. Trad. J. Guinburg e Tereza Cristina Silveira da Mota. São Paulo: Perspectiva, 2007. p.41-78.
CARNEIRO, Sueli, A construção do outro como não ser como fundamento do ser, Tese de doutorado em Educação, São Paulo, Universidade de São Paulo, 2005.
DANTAS, Carolina Vianna; MATTOS, Hebe; ABREU, Martha (Orgs.). O negro no Brasil: trajetórias e lutas em dez aulas de História. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
DU BOIS, William Edward Burghardt. As Almas da Gente Negra. Rio de Janeiro: Lacerda Ed., 1999.
EVARISTO, Conceição. Olhos D’àgua. Rio de Janeiro: Ed. Pallas, 2015.
FANON, Frantz. (1968). Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro, RJ: Editora Civilização Brasileira.
FERREIRA, Michele Guerreiro; SILVA, Jansen Felipe da. Confluências da Pedagogia Decolonial e Educação das Relações Étnico-Raciais: elementos de uma práxis curricular outra a partir de Franz Fanon e Paulo Freire. In: GARCIA, Maria de Fátima; SILVA, José Antônio Novaes da. AFRICANIDADES, AFROBRASILIDADES E PROCESSO (DES)COLONIZADOR: CONTRIBUIÇÕES À IMPLEMENTAÇÃO DA LEI 10.639/03. Paraíba: Editora UFPB, 2018.
FERRO, Marc. Manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. Tradução de Wladimir Araújo. São Paulo: Ibrasa, 1983.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial e educação no contexto brasileiro. In: Nilma Lino Gomes. (Org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, v. 1, p. 97-109.
LEENHARDT, Jacques. Jean-Baptiste Debret: um olhar francês sobre os primórdios do império brasileiro. In: SOCIOLOGIA & ANTROPOLOGIA. Rio de Janeiro: V. 06.03: 509-523, Novembro, 2013.
MALDONADO-TORRES, Nelson, Analítica da colonialidade e da decolonialidade:
algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.
MIGNOLO, Walter. COLONIALIDADE O lado mais escuro da modernidade. In: RBCS. Vol. 32 n° 94 junho/2017.
MUNANGA, Kabengele ; GOMES, Nilma Lino . O negro no Brasil de Hoje. 1. ed. São Paulo: Global/Ação Educativa, 2006.
POLLAK, Michel. Memória, Esquecimento e Silêncio. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.
QUIJANO, Aníbal. COLONIALIDAD Y MODERNIDAD/RACIONALIDAD. In: Perú Indíg. 13[29]: 11-20, 1992.
_____. A colonialidade do poder e classificação social. In: SOUZA SANTOS, Boaventura e MENESES, Maria Gutierrez [orgs.]. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.
QURESHI, Sadiah. Peoples on parade: exhibitions, empire, and anthropology in nineteenth-century Britain. Chicago: University of Chicago Press. 2011.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista.1ª ed. São Paulo : Companhia das Letras, 2019.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Ed. Mórula, 2019.
SANJAD, Nelson. Exposições internacionais: uma abordagem historiográfica a partir da América Latina. In: História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.24, n.3, jul.-set. 2017, p.785-82.
SCHWARCZ, Lilia Mortiz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flexa no tempo. Rio de Janeiro: Ed. Mórula, 2019.
SOUZA, Luiz Gustavo Mendel. DESCOLONIZANO OLHARES: METODOLOGIA PARA COMPREENDER O NEGRO COMO UM SUJEITO HISTÓRICO. In: BUENO, André; CAMPOS, Carlos Eduardo; GONÇALVES, Dilza P. (org.) Ensino de História: Teorias e Metodologias. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UFMS, 2020. ISBN: 978-65-00-02128-8 497pp.
__________________________. OS EFEITOS DA COLONIALIDADE E DO EPISTEMICÍDIO NO ENSINO DE HISTÓRIA: O SILENCIAMENTO DO SABER, DO FAZER E DO VIVER DO SUJEITO HISTÓRICO NEGRO. In: SALTER, Carla Fernanda da Silva; MARQUARDT, Jaqueline (org.) Caminhos da Aprendizagem Histórica: Africanidades e Cultura Afro-brasileira. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UERJ, 2021.
SOUZA, Luiz Gustavo Mendel; SANTOS, Flavia Pereira dos. O sujeito histórico negro para além do epistemicídio: contribuições da literatura decolonial na abordagem da Lei nº 10.639/03 nos livros didáticos. In: Fronteiras: Revista Catarinense de História. Dossiê Ensino de história em tempos de pandemia. N 37, 2021/01
SOUZA SANTOS, Boaventura e MENESES, Maria Gutierrez [orgs.]. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.
_____. A Universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.
_____. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SOUZA SANTOS, Boaventura e MENESES, Maria Gutierrez [orgs.]. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.
____. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. In: Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, outubro de 2002.
____. PELA MÃO DE ALICE: O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 4. ed, 1997.
Published
2022-10-05
How to Cite
MENDEL SOUZA, L. G. A The blindness that produces absent subjects. Revista de História: 29 de abril, v. 2, n. 2, p. 6-25, 5 Oct. 2022.
Section
Artigos Livres