The Comic book

a possible and necessary instrument

  • Amanda Neves UEMA
Keywords: Teaching, History, Antiquity, Comics, Rome

Abstract

Comics have always been present in the daily lives of students, teachers and society in general as an entertainment mechanism and a contact tool with early childhood reading. The amusing character of the comic books traced a path that kept them away from the school walls for a long time. However, the reforms of the BNCC and the possibility of inserting new tools in the pedagogical environment brought the comic books into textbooks through comic strips and generally worked in the Portuguese discipline. In this article, we discuss the contribution of this instrument in History classes, focusing on seniority classes and how this would be a contribution to the understanding of a content that is often seen as distant from the students' reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, A. Pedagogia e Quadrinhos. Em: Álvaro de Moya. Shazam!. Coleção Debates. Editora Perspectivas. 2ª Ed. São Paulo: 1977.
ARAÚJO, Gustavo Cunho; COSTA, Mauricio Alves; COSTA, Evânio Bezerra. As historias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso DidáticoPedagógico. Revista Eletrônica de Ciências Humanas, Letras e Artes. Uberlândia, n. 2, p. 26-27. 2008
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
CAMPOS, Maria de Fátima Hanaque; LOMBOGLIA, Ruth. HQ: Uma manifestação de arte. In: LUYTEN, Sonia M. (org.). Histórias em quadrinhos – leitura crítica. São Paulo: Edições Paulinas, 1984
DIONISIO, A. P. et al. ( Org.). Gêneros Textuais e Ensino. 2.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
FEIJÓ, Mário. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna, 1997.
GUIET, Mathilde. Os desafios da tradução de Banda Desenhada: o caso de Astérix na tradução para português. 2018. 63 f. Dissertação de Mestrado em Tradução: Português e uma língua estrangeira. Universidade de Coimbra, Faculdade de Letras. Coimbra, 2018.
MARINHO, Fernando. "História em quadrinhos "; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/redacao/historia-quadrinhos.htm. Acesso em 04 de setembro de 2021.
MENDONÇA, Maria R. de Souza. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONÍSIO, Â. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A.. Gêneros textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 194-207
PATATI, C.; BRAGA, F. Almanaque dos quadrinhos: 100 anos de uma mídia popular. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.
REZENDE, Lucinea Aparecida de. Leitura e Formação de Leitores: Vivências Teórico Práticas. Londrina: Eduel, 2009.
TONIN, Juliana. Espetáculo, simulacro, tribalismo, hipermodernidade: paradoxos da sociedade da imagem. Porto Alegre. 2008
VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Comousar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012a. p. 7-29.
______. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização” necessária. In: RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012b. p. 31-64
Published
2022-12-23
How to Cite
NEVES, A. The Comic book. Revista de História: 29 de abril, v. 2, n. 3, p. 51-67, 23 Dec. 2022.
Section
Artigos Livres