Fragments of the history writing by Hannah Arendt
analisys the storyteller in The human condition (1958), The concepto of History – Ancient and Modern (1958) and The Gap between Past and the Future (1961)
Abstract
The present essay approaches the storyteller metaphor of Hannah Arendt. The suspect that conducts the search is that their metaphor contains fragments of the history writing by Arendt. To this hypothesis, we analyse three texts of thinker, The human condition, The gap between past and the future e The concept of History – Ancient and Modern. The problem that covers the search is what are the mean characteristics about the storyteller of Arendt? And what are the contributions to comprehension of history writing of the thinker? Therefore, we objectively map and analyze the characteristics of the storyteller. Our analyse was established in operationalization of concepts Koselleck: selection, experience space and horizon of expectation. The mean results can be divided into the axis: conception of subject and storyteller, objective and location of the teller, purpose of the narrative, and contributions to the understanding of history writing.
Downloads
References
AGUIAR, Odilio Alves. Pensamento e narração em Hannah Arendt. In: MORAES, Eduardo Jardim de.; BIGNOTTO, Newton. (Orgs.). Hannah Arendt: diálogos, reflexões, memórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001, p. 215-226.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Revisão técnica e apresentação Adriano Correia. 13. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2019.
________________. A quebra entre o passado e o futuro. In: _______________. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016a, p. 28-42.
________________. O conceito de História – Antigo e Moderno. In: ________________. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016b, p. 69-126.
BENJAMIN, Walter. M HA
_________________. O contador de histórias: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: _________________. A arte de contar histórias. Trad. Georg Otte, Marcelo Backes e Patrícia Lavell. São Paulo: Hedra, 2018, p. 19-58.
BREPOHL, Marion. Hannah Arendt e suas suspeitas ao método histórico: excelência da ação. A condição humana: 50 anos. Curitiba: UFPR, 2008, p. 1-12. Disponível em: https://www.academia.edu/32007068/Hannah_Arendt_e_as_desaven%C3%A7as_com_a_historiografia_de_seu_tempo.pdf. Acesso em: 08/12/2021.
DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Trad. Silvia Maria Fávero Arend. Florianópolis, Tempo e Argumento, v. 4, n. 1, p. 5-22, jan/jun, 2012.
FOLGUERAL, Mariana Amaral. Rupturas na continuidade histórica e ação política: diálogos entre Hannah Arendt e Walter Benjamin. Trilhas da História, v. 10, n. 18, p. 17-32, 2020.
HABERLEIN, Ann. Arendt: entre o amor e o mal: uma biografia. Trad. Kristin Lie Garrubo. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
KOSELLECK, Reinhart. Prefácio. In: _______________. Futuro passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006a, p. 13-18.
___________________. “Espaço de experiência” e “horizonte de expectativa”: duas categorias históricas. In: ___________________. Futuro passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006b, p. 305-328.
___________________. Estratos do tempo: estudos sobre história. Trad. Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
___________________. Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 134-146, 1992.
KRISTEVA, Julia. O gênio feminino: a vida, a loucura, as palavras. Tomo I Hannah Arendt. Trad. Eduardo Francisco Alves. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
LAFER, Celso. A trajetória de Hannah Arendt. In: ____________. Hannah Arendt: pensamento, persuasão e poder. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018a, p. 81-96.
____________. Da dignidade da política. In: _____________. Hannah Arendt: pensamento, persuasão e poder. 3. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018b, p. 121-142.
____________. Reflexões de um antigo aluno de Hannah Arendt sobre o conteúdo, a recepção e o legado de sua obra, no 25º aniversário de sua morte. In: MORAES, Eduardo Jardim de.; BIGNOTTO, Newton. (Orgs.). Hannah Arendt: diálogos, reflexões, memórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001, p. 11-34.
PADRÓS, Enrique Serra. Os desafios na produção do conhecimento histórico sob a perspectiva do Tempo Presente. Anos 90, Porto Alegre, v. 11, n. 19/20, p. 199-223, 2004.
ROSANVALLON, Pierre. Por uma história filosófica do político. In: _____________. Por uma história do político. Trad. Christian Edward Cyril Lynch. São Paulo: Alameda, 2010, p. 37-64.
SCHITTINO, Renata Torres. Hannah Arendt e o sentido da história. In: BREA, Gerson.; NASCIMENTO, Paulo.; MILOVIC. (Orgs.). Filosofia ou política? Diálogos com Hannah Arendt. São Paulo: Annablume, 2010, p. 185-202.
YOUNG-BRUEHL, Elisabeth. Por amor ao mundo: a vida e a obra de Hannah Arendt. Trad. Antônio Trânsito. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1997.

Esta obra está licenciada com uma Licença