Comparative evaluation of aircraft joint stiffness between intermediate and high level of detail models
DOI:
https://doi.org/10.4025/actascitechnol.v47i1.69482Palavras-chave:
rigidez de juntas, aeronave, modelo hierárquico, elementos finitosResumo
The present work aims to compare results in aircraft joints, focusing on spar and skin regions, considering two levels of detail to understand the differences in the structural response using different types of modeling (numerical and semi-amalytical Rutman approach). Several studies were already performed to obtain the correct understanding of how actual loads are distributed through the joints. Finite Element Analysis modeling made using Nastran software were performed here. The study has shown the differences between the models analyzed by comparing the stiffness of the fasteners at the specific region analyzed. Results indicate good agreement between models for translational stiffness and more significant differences for rotational stiffness. The finite elements model with high level of detail presents larger rotational stiffness when compared with the Rutman approach.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
DECLARAÇíO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido í publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.