<b>Education action in child’s care and professionals’ interventions in the families</b> - DOI: 10.4025/actascihealthsci.v26i1.1619

  • Maria Veraci Oliveira Queiroz UFC
  • Maria Salete Bessa Jorge UFC

Abstract

This study is about education praxis in health in relation to child’s care. The objective is to understand educational action in child’s care context, identifying professional’s conception and interventions in the families. We used assumptions of ethnography and the speech of collective subject. The professional’s conception presented some convergent points on the daily praxis appeared in the categories: Education in health as orientation to the care; Education in health as communicative and relational process; Teamwork and educational practice planning. We concluded that education in health is an indispensable praxis to child’s care, because it makes easier the approach of professional to the family, allows accompaniment of growth and development, improving life quality. Therefore, we should overcome authoritative attitudes and facilitate the communication net between professional and the family who is also responsible for the child’s health, making them subjects of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Veraci Oliveira Queiroz, UFC
Possui graduação em Curso de Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (1983), mestrado em Programa de Pós Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (1998) e doutorado em Programa de Pós Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (2003). Atualmente é professora adjunto nível ix da Universidade Estadual do Ceará e enfermeira do Ministério da Saúde lotada no Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Geral de Fortaleza na função de coordenadora. Tem experiência na área de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente atuando principalmente nos temas: enfermagem, educação em saúde, promoção da saúde, redes sociais de apoio e proteção à criança e ao adolescente. Na pesquisa utililiza prioritariamente o método qualitativo, pesquisa etnográfica, mas também pesquisa epidemiológica descritiva. pertence ao grupo de pesquisa: Saúde mental, família, práticas educativas e enfermagem Currículo Lattes
Published
2008-04-04
How to Cite
Queiroz, M. V. O., & Jorge, M. S. B. (2008). <b>Education action in child’s care and professionals’ interventions in the families</b&gt; - DOI: 10.4025/actascihealthsci.v26i1.1619. Acta Scientiarum. Health Sciences, 26(1), 71-81. https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v26i1.1619
Section
Health Sciences

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
8th percentile
Powered by  Scopus