<b>Análise comparativa entre CAMCOG, Fluência Verbal e o CASI-Short em idosos sem escolaridade<b>

  • José Eduardo Martinelli Faculdade de Medicina de Jundiai
  • Juliana Francisca Cecato Instituto de Geriatria e Gerontologia Comendador Hermenegildo Martinelli
  • José Maria Montiel Fundação Instituto para o Ensino de Osasco
  • Daniel Bartholomeu Fundação Instituto para o Ensino de Osasco
  • Flavia Ogava Aramaki Faculdade de Medicina de Jundiai

Abstract

Comparative analysis between CAMCOG, Verbal Fluency and CASI-Short in illiterate elderly people

Several tests exist to diagnose Alzheimer’s Disease (AD) and it is highly important that the disease is discovered as early as possible. Choice of neuropsychological tests may vary according to the patients’ schooling since the latter may affect the cognitive performance. Cognitive Abilities Screening Instrument (CASI) is a brief screening tool for cognitive abilities. CASI-S, which comprises registration, temporal orientation, verbal fluency and word retrieval, is an abridged version of this instrument. Current analysis deals with the cognitive performance of illiterate elderly people for the tests Cambridge Cognitive Examination, Verbal Fluency and an abridged version of CASI. Methods: Thirty-eight illiterate elderly people attended to at the Outpatient Geriatric Clinic in Jundiaí, São Paulo State, Brazil, were evaluated. Casi-S, CAMCOG, Verbal Fluency, GDS and Pfeffer Functional Activities Questionnaire were employed. Correlation test analyses revealed that Casi-S correlated significantly with the CAMCOG test (r = 0.82; p < 0.0001). A moderate and significant coefficient exists between FV test, animal version (r = 0.59; p < 0.0001) and fruit version (r = 0.69; p < 0.0001). Conclusion: Casi-S is advantageous in its application to illiterate elderly people since it is simple to use and does not require reading or writing for its execution.

elderly people, educational status, neuropsychological tests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eduardo Martinelli, Faculdade de Medicina de Jundiai
Graduação em Medicina pela Faculdade de Medicinade Jundiaí, mestrado em Gerontologia pela Universidade Estadual de Campinas edoutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Médico responsável pela disciplina de Geriatria e Gerontologia da Faculdade deMedicina de Jundiaí - FMJ e pelo Instituto de Geriatria e Gerontologia Comendador Hermenegildo Martinelli
Juliana Francisca Cecato, Instituto de Geriatria e Gerontologia Comendador Hermenegildo Martinelli
Psicóloga, Bióloga pela Universidade São Francisco.Mestrado em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina de Jundiaí, e PósGraduanda em Psicopedagogia pela Anhanguera Educacional.
José Maria Montiel, Fundação Instituto para o Ensino de Osasco
Psicólogo, Especialista emDiagnóstico e Triagem, Mestre e Doutor em Avaliação Psicológica em Contexto deSaúde Mental pela Universidade São Francisco. Pesquisador colaborador doLaboratório de Psicodiagnóstico e Neurociências Cognitivas (LaPENC) - Unisal -Americana. Pesquisador Colaborador do Laboratório de Avaliação e Pesquisa emSaúde Mental e Personalidade (LabSAMP) - Universidade Federal de Góias - UFG -Faculdade de Educação. Atualmente é Professor com dedicação integral eexclusiva do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu - Psicologia Educacionalna UniFIEO - Fundação Instituto de Ensino para Osasco.
Daniel Bartholomeu, Fundação Instituto para o Ensino de Osasco
Psicólogo, Mestre e Doutor emAvaliação Psicológica em Contexto de Saúde Mental pela Universidade SãoFrancisco. É colaborador do Laboratório de Pesquisa em Psicologia do Esporte(Lepespe) e coordenador do Laboratório de Psicodiagnóstico e NeurociênciasCognitivas (LaPeNC). Atualmente leciona no Centro Universitário FIEO -UniFIEO.
Flavia Ogava Aramaki, Faculdade de Medicina de Jundiai
Bacharel em Gerontologia pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo, especializanda em Reabilitação Cognitiva pelo Departamento de Neurologia do HCFMUSP e Mestranda em Saúde do Adulto e do Idoso pela Faculdade de Medicina de Jundiaí. Com experiência na Universidade Aberta à Terceira Idade atuando em grupo de pesquisa de oficina de memória
Published
2013-12-20
How to Cite
Martinelli, J. E., Cecato, J. F., Montiel, J. M., Bartholomeu, D., & Aramaki, F. O. (2013). <b>Análise comparativa entre CAMCOG, Fluência Verbal e o CASI-Short em idosos sem escolaridade<b&gt;. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 35(2), 261-265. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v35i2.20859
Section
Psychology