<b>Action research, teacher formation and cultural diversity

  • Michel Jean Marie Thiollent Universidade do Grande Rio
  • Maria Madalena Colette Universidade do Grande Rio
Keywords: action research, teacher formation, cultural diversity

Abstract

The trends and principles of Action Research (AR) methodology as a qualitative alternative in applied Social Science are discussed within the context of education and teacher formation. Emancipatory pedagogical activities linked to universities and to continuous education are taken into account. Contrastingly to the unifying tendency derived from the neoliberal model of management and education, the insistence on cultural diversity of people, groups, behaviors, forms of expression, knowledge and learning is outlined. The methodology, when well-managed, ensures diversity due to participation and autonomy of those involved in the process. Within such a perspective and particularly involved in the Brazilian conditions, current analysis provides an overview on action research; emphasizes its contribution in favor of contra-hegemonic groups; discusses the specifics of action research in education and teacher formation; and lists items to strengthen action research in education and especially in teacher formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michel Jean Marie Thiollent, Universidade do Grande Rio
Formado em Desenvolvimento Econômico e Social - Institut d'Etude du Développement Économique et Social (1969), mestrado em Développement Économique et Social - Université de Paris I (Panthéon-Sorbonne) (1971) e Doutorado em Sociologia - Université de Paris V (René Descartes) (1975). Atualmente é Professor Adjunto do PPGA - Programa de Pós-Graduação em Administração da UNIGRANRIO. Ex-Professor associado 3 (aposentado) da Universidade Federal do Rio de Janeiro/COPPE. Tem experiência na área de Estudos Organizacionais e Metodologia de Pesquisa Qualitativa, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa-ação, cooperação, métodos de pesquisa e de extensão.
Maria Madalena Colette, Universidade do Grande Rio
Graduação em Tecnologia em Construção Civil pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1980), graduação em Tec.Inds./Licenciatura Plena em Constr.Civil pela Faculdade Béthencourt da Silva - Sociedade Propagadora das Belas Artes (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1992), e doutoranda em Administração pela UNIGRANRIO - Universidade do Grande Rio, ligada à linha de pesquisa Organizações, Sociedade e Desenvolvimento. Atualmente é professora assistente II do UNIFESO - Centro Universitário da Fundação Educacional Serra dos Órgãos, ministrando a disciplinas Empreendedorismo e Dinâmica dos Sistemas Organizacionais. Tem experiência na área de educação, com ênfase no tema da criatividade e em métodos participativos de aprendizagem e construção de conhecimentos, atuando principalmente nos seguintes temas: empreendedorismo, desenvolvimento regional, desenvolvimento sustentavel, criatividade e desenvolvimento socio-econômico. Também Arte-educadora, arte-terapeuta e facilitadora de métodos participativos de planejamento, elaboração e avaliação de programas e projetos. Moderadora de Processos Conversacionais Grupais, pelo ILDES/FES e International CEFE Trainer - CEFE International GTZ, com atuação junto a Secretarias de Governo, ONGs, Cooperação Internacional, Sistema S e empresas, no Brasil e no exterior
Published
2014-12-05
How to Cite
Thiollent, M. J. M., & Colette, M. M. (2014). <b&gt;Action research, teacher formation and cultural diversity. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 36(2), 207-216. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v36i2.23626
Section
Education