<b>The influence of training programs in the construction of professional identity: The case of CI-Brazil

  • Alexandre Guilherme Motta Sarmento Universidade Federal de Santa Maria
  • Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria
  • Jackson Max Furtunato Maia Universidade Federal de Santa Maria
  • João Baptista dos Santos Martins Universidade Federal de Santa Maria
Keywords: social network analysis, microelectronics, professional identity, CI-Brazil, HR formation

Abstract

We propose a model of perception analyses of professional identity based on quantitative criteria. Identity is a largely discussed issue by social sciences and there is a consensus about the difficulties to identify its social construction and even its perception by the subjects themselves. Professional identity is not different. Thus, we aimed to show how public policies of formation and consolidation for the microelectronics sector have affected these professionals over the last decade. We used social network analysis tools to determine semantic similarities between academic and technical works of researchers who applied projects to the CA-ME and of trainees under CI-Brazil Program. We then used the collected data to characterize, from the distribution of keywords collected throughout time, the identity evolution of the subjects. The results indicate that social networks assembled by our study from the semantic analysis of the keywords of the production of microelectronic researchers are a good marker of group identity.

 

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Author Biographies

Alexandre Guilherme Motta Sarmento, Universidade Federal de Santa Maria
Possui graduação em Ciências Sociais (Sociologia) pela Universidade de Brasília; Especialização e Mestrado em Sociologia pela mesma Universidade; é Doutor em Educação em Ciência pela Universidade Federal de Santa Maria. É Analista em Ciência e Tecnologia do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; Professor e Pesquisador da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Ciência e da Tecnologia, da Educação e da Saúde; Educação em Saúde e Divulgação C&T; Desenvolvimento em C,T&I para TI e para Saúde; Gestão de C&T e Gestão de Pessoas no Serviço Público; Avaliação de Políticas Públicas principalmente Tecnologia de Informação e Comunicação (CC, ME, ID); e Cientometria.
Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria
Possui Graduação em Ciências Sociais pela Universidade de Brasília (2000) e Especialização em Gestão do Potencial Humano pela Universidade de Fortaleza (2003). Tem experiência na área de Programas de Inclusão Digital do Governo Federal, Gestão de Convênios, Contratos e Parcerias no Setor Público e trabalhou também para Organizações Não-Governamentais como Consultora.
Jackson Max Furtunato Maia, Universidade Federal de Santa Maria
possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1990) , mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1994) , doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (2000) , pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e curso-tecnico-profissionalizante pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (1986) . Atualmente é Analista em C&T - Sênior do Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais e Assessor do Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Tem experiência na área de Astronomia , com ênfase em Astrofísica Extragalactica. Atuando principalmente nos seguintes temas: Campo Escalar, Cosmologia de cordas.
João Baptista dos Santos Martins, Universidade Federal de Santa Maria
Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Santa Maria (1984), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Santa Maria (1993) e doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), na área de microeletrônica. Pesquisador Nivel 2 do CNPq (PQ2), líder do Grupo de Microeletrônica, é Professor Associado III . Tem experiência nas áreas de Engenharia Elétrica e Computação, com ênfase em Hardware, atuando principalmente nos seguintes temas: microeletrônica, FPGA, VHDL, CAD e Low Power. Coordena vários projetos FINEP, CNPq, CAPES e FAPERGS. É coordenador do projeto SMDH (Santa Maria Design House) do CNPq, pertencente ao Programa CI-Brasil.
Published
2016-10-11
How to Cite
Sarmento, A. G. M., Oliveira, J. F. F. C. de, Maia, J. M. F., & Martins, J. B. dos S. (2016). <b&gt;The influence of training programs in the construction of professional identity: The case of CI-Brazil. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 38(2), 199-209. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v38i2.30508
Section
Education