Fiscal performance of municipalities in the metropolitan region of Maringá and democratic participation

Keywords: tax management; political participation; participatory institutions; participatory democracy; regional studies.

Abstract

The article stems from research conducted within the scope of the Metropolitan Observatory, a network of investigations in Brazilian metropolitan regions dedicated to the study of urban policies and their relationship with the democratic management of the State. Its theme specifically addresses the performance of fiscal management between the years 2013 and 2022 in municipalities of the Metropolitan Region of Maringá (RMM), with the objective of analyzing the evolution of fiscal management in the RMM municipalities to identify elements that allow an understanding of the difficulty in establishing Participatory Budgets (PBs) in these locations. To do so, the research focused on the collection, systematization, and analysis of the index produced by the Federation of Industries of the State of Rio de Janeiro (FIRJAN) regarding fiscal management at the municipal level, as well as the indicators of autonomy, personnel expenses, investments, and liquidity that compose this index, according to the aforementioned set of 26 municipalities as a parameter during the highlighted period. Moreover, theoretical and normative aspects related to the characterization of PB initiatives and their relationship with the national federative arrangement, which directly impacts municipal fiscal management, were discussed. The result of this analysis allowed for considerations regarding the evolution of these indicators and the index for the RMM between 2013 and 2022, being that these considerations led to the interpretation that the fiscal management of this set of municipalities, with their respected specificities, indicates difficulties for the city administrations in maintaining favorable fiscal conditions, so that this would be a relevant factor in making a portion of public resources available for collective discussion through PBs and, therefore, revealed itself as a limiting aspect to their development in the RMM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrucio, F. L., & Franzese, C. (2013). Efeitos recíprocos entre federalismo e políticas públicas no Brasil: os casos dos sistemas de saúde, de assistência social e de educação. In G. Hochman, & C. A. P. Faria (Orgs.), Federalismo e políticas públicas no Brasil (pp. 361-386). Editora Fiocruz.

Almeida, D. R. (2013). Prefácio: dilemas e virtudes da institucionalização da política. In E. M. Silva, & L. B. Soares (Orgs.), Experiências de participação institucionalizada (pp. 11-39). Universidade Federal de Belo Horizonte.

Arretche, M. (2015). Democracia, federalismo e centralização no Brasil. Editora Fiocruz.

Avritzer, L. (2009). Participatory institutions in democratic Brazil. Woodrow Wilson Center; Johns Hopkins University.

Avritzer, L. (2015). A participação no Brasil democrático e seu desenho institucional. In L. Avelar, A. O. Cintra (Orgs.), Sistema político brasileiro: uma introdução (pp. 189-206). Konrad Adenauer Stiftung.

Avritzer, L., & Navarro. (2003). A inovação democrática no Brasil: o orçamento participativo. Cortez.

Avritzer, L., & Santos, B. S. (2013). Para ampliar o cânone democrático. In B. S. Santos (Org.), Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa (pp. 39-82). Civilização Brasileira.

Belançon, M. C., & Gimenes, E. R. (2023). Orçamentos participativos no Brasil: caracterização e perfil do engajamento popular. Anais do 13º Encontro Internacional de Produção Científica, Maringá, PR. https://rdu.unicesumar.edu.br/bitstream/123456789/10873/1/684019.pdf

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Cunha, M. S. (2023). Estrutura produtiva e nível de autonomia fiscal na Região Metropolitana de Maringá. In: A. R. Marchezan, & C. Tonella (Orgs.), Reforma urbana e direito à cidade: Maringá (pp. 109-124). Letra Capital.

Engenharia Planejamento e Consultoria [URBTEC™]. (2021). Conheça o PDUI da Região Metropolitana de Maringá. https://desen343.wixsite.com/pduimaringa/conhecaopdui

Fedozzi, L. (2000). O poder da Aldeia: gênese e história do orçamento participativo de Porto Alegre. Tomo Editorial.

Fedozzi, L. J., & Lima, K. C. (2013). Os orçamentos participativos no Brasil. In N. Dias (Org.), Esperança democrática: 25 anos de orçamentos participativos no mundo (pp. 151-162). In Loco.

Ferreira, M. R. (2003). O orçamento participativo como instrumento de geração de capital social: um estudo do Conselho do Orçamento Participativo - ano 2001/2002 - do município de Maringá-PR (Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Maringá).

Índice Firjan de Gestão Fiscal [IFGF]. (2023a). Metodologia. https://www.firjan.com.br/data/files/F1/51/B4/7F/CB27B810506B68A8D41909C2/Anexo_Metodologico_IFGF_2023.pdf

Índice Firjan de Gestão Fiscal [IFGF]. (2023b). Gestão fiscal. https://www.firjan.com.br/ifgf/

Giacomoni, J. (2010). Orçamento público. Atlas.

Gimenes, É. R. (2017). Eleitores e partidos políticos na América Latina. Appris.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2023). Censo demográfico 2022. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/22827-censo-demografico-2022.html

Lei Estadual Complementar nº 83, 17 de julho de 1998. (1988). Institui a Região Metropolitana de Maringá, constituída pelos municípios que especifica. Curitiba, PR. https://leisestaduais.com.br/pr/lei-complementar-n-83-1998-parana-institui-a-regiao-metropolitana-de-maringa-constituida-pelos-municipios-que-especifica

Lei Complementar nº 101, de 04 de maio de 2000. (2000). Lei de Responsabilidade Fiscal. Brasília, DF. https://www.jusbrasil.com.br/legislacao/102628/lei-de-responsabilidade-fiscal-lei-complementar-101-00

Lüchmann, L. H. H. (2011). Associações, participação e representação: combinações e tensões. Lua Nova, 1(84), 141-174.

Peres, U. D. (2020). Dificuldades institucionais e econômicas para o Orçamento Participativo em municípios brasileiros. Caderno CRH, 1(33), e020007. https://doi.org/10.9771/ccrh.v33i0.33972

Rede Brasileira de Orçamentos Participativos [RBOP]. (2012). Relatório técnico. Guarulhos.

Ribeiro, R. R. M., Souza, A. S., Borges, I. M. T., Mattiello, K., & Pavão, J. A. (2020). Orçamento participativo e a teoria da contingência: uma investigação do processo orçamentário municipal na Região Metropolitana de Maringá. Revista Ciências Sociais em Perspectiva, 19(5), 1-23. https://doi.org/10.48075/revistacsp.v19i5anos.27088

Romão, W. M. (2010). Nas franjas da sociedade política: estudo sobre o orçamento participativo (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo).

Souza, C. (2013). Instituições e mudanças: reformas da Constituição de 1988, federalismo e políticas públicas. In G. Hochman, & C. A. P. Faria (Orgs.), Federalismo e políticas públicas no Brasil (pp. 91-118). Editora Fiocruz.

Teixeira, S. M. F., & Pinho, C. E. (2018). Liquefação da rede de proteção social no Brasil autoritário. Revista Katálisys, 21(1), 14-42. https://doi.org/10.1590/1982-02592018v21n1p14

Tonella, C. (2015). Cultura política, dimensões do exercício da cidadania e participação na vida pública. In C. Tonella (Org.), Política e sociedade em cidade de porte médio: o caso de Maringá. Eduem.

Wampler, B. (2008). A difusão do orçamento participativo brasileiro: ‘boas práticas’ devem ser promovidas? Opinião Pública, 14(1), 65-95.

Published
2025-07-03
How to Cite
Tonella, Gimenes, E. R., Belançon, M. C., & Cunha, M. S. da. (2025). Fiscal performance of municipalities in the metropolitan region of Maringá and democratic participation. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 47(1), e70964. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v47i1.70964
Section
Social Sciences