Snakes in the popular imaginary of Mata Cavalo Quilombo
Abstract
Among the countless images that populate the human imagination, the snake is one of the most powerful. By composing different narratives around the world, it incorporates cosmogonic, eschatological plots, referring to the renewal of time and the transformation of life, as well as being a synthesis of death and the demonstration of human fragility. From the perspective of the snake image, as a multifaceted, ambivalent and plurisemantic symbol, we seek in this work to understand the different narratives about snakes, in a complex of quilombola communities, called “Complexo Quilombola de Mata Cavalo” or “Quilombo de Mata Cavalo”, located in the municipality of Nossa Senhora do Livramento, Mato Grosso, Brazil. From a qualitative approach, based on the cartography of the Imaginary (Sato, 2011), interdisciplinary research on the imaginary and symbolism (Durand, 2002); Eliade (1969, 2008), Chevalier and Gheerbrant (2015), among other authors, we will highlight in this work how snakes enter the community's imagination and move from the natural field to the supernatural, which affect the narrators' actions and bring them closer to other universal symbolic perspectives. Whether in the practices of “benzedeiros” and “benzedeiras”, in the Judeo-Christian beliefs disseminated in the communities of Mata Cavalo, in the manipulation of animal parts, in the making of medicines, ornaments, etc., snakes continue to be a synthesis of mysteries and stories, permeated by her characteristics and behaviors, which launch her into this borderless field between culture, nature and supernatural.
Downloads
References
Referências
Artuso, V., & Catenassi, F. Z. (2012). A ambivalência do simbolismo da serpente em Nm 21,4-9: uma análise na ótica dos conflitos. Horizonte, 10(25), 176-200. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2012v10n25p176
Bockorni, B. R. S., & Gomes, A. F. (2021). A amostragem em snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR, 22(1), 105-117.
Cassirer, E. (1994). Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Camargo, M. T. L. A. (2011). A garrafada na medicina popular: uma revisão historiográfica. Dominguezia, 27(1), 41-49.
Camargo, M. T. L. A. (2014). As plantas medicinais e o sagrado, considerando seu papel na eficácia das terapias mágico-religiosas. Revista Nures, 1(26), 1-16.
Campbell, J. (1990). O poder do mito. São Paulo, SP: Palas Athena.
Charlesworth, J. H. (2010). A serpente boa e má: como um símbolo universal se tornou cristianizado. New Haven, CT: Yale University Press.
Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2015). Dicionário de símbolos. São Paulo, SP: Ed. Olympio.
Cirlot. J. E. (1984). Dicionário de símbolos. São Paulo, SP: Editora Morais Ltda.
Durand, G. (2002). As estruturas antropológicas do imaginário: Introdução a arquetipologia geral. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Eliade, M. (1969). Mito do eterno retorno. São Paulo, SP: Edições 70.
Eliade, M. (2008). Tratado de história das religiões. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Gomes, E. G, Gewehr, R. B., Baêta, J., & Tavares, R. (2017). Sobre as práticas tradicionais de cura: subjetividade e objetivação nas propostas terapêuticas contemporâneas. Revista Psicologia USP, 28(1), 33-43. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420150092
Grando, B. S. (2007). Corpo, educação e cultura: tradições e saberes da cultura mato-grossense. Cáceres, MT: Editora UNEMAT.
Houaiss, A., Villar, M., & Franco, F. M. M. (2001). Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva.
Jung, C. G. (1997). O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Laranjeira, L. D. (2015). O culto da serpente no reino de Uidá: um estudo da literatura de viagem europeia séculos XVII e VIII. Salvador, BA: Edufba.
Loureiro, J. J. P. (1995). Cultura amazônica: uma poética do imaginário. Belém, PA: Cejup.
Mamede, J. S. S. (2015). Os recursos vegetais e o saber local na comunidade rural São Miguel em Várzea Grande, MT: uma abordagem etnobotânica (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.
Nery, V. C. A. (2014). Rezas, crenças, simpatias e benzeções: costumes e tradições do ritual de cura pela fé. In Anais do VI Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom (p. 1-15). Uberlândia, MG.
Oliveira, L. V., & Alves, V. H. S. (2023). O simbolismo mágico-religioso da serpente nas tradições nórdica e finlandesa. Sacrilegens, 20(1), 182-205.
Santana, R. H. (2018). Poéticas do imaginário popular: serpentes no quilombo de mata cavalo – MT (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.
Sato, M. (2011). Cartografia do imaginário no mundo da pesquisa. In F. J. P. Abílio (Org.), Educação ambiental para o semiárido (p. 539-569). João Pessoa, PB: Editora Universitária da UFPB.
Sousa, R. F. B. (2014). Pra curar tem que ter fé: Curandeiros, benzedeiras e rezadores: memórias de indivíduos numa perspectiva histórica. In Anais do 14º Encontro Estadual de Hiatória do Ceará (p. 1-15). Ceará, CE
Souza, E. O., & Zuquim, M. de L. (2021). As lutas pela terra, trabalho e cultura no Quilombo do Mutuca – Mato Grosso, Brasil. Ciudades, (24), 167-189.
Tavares, M. B. (2022). A serpente como símbolo do tempo da arte latino-americana. Revista de Pesquisa em Arte, 9(1), 1-16. DOI: https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29702
Verger, P. (1999). Notas sobre o culto aos orixás e voduns. São Paulo, SP: Edusp.
Vansina, J. (2010). A tradição oral e sua metodologia. In J. Ki-Zerbo (Coord.), História geral da África (p. 139-166). São Paulo, SP: Ática.
Vizotto, L. D. (2003). Serpentes: lendas, mitos, superstições e crendices. São Paulo, SP: Ed. Plêiade.
Zymla, G., H. (2002). Tradición clásica en la serpiente del medievo. Revista de Arqueología, 23(260), 46-53.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.