<b>The ‘pibidian’identity: a critical discourse analysis of the ‘pibidian’ social actor in teacher education programs
Resumo
This paper focuses on an analysis of the pibidian identity as represented by a new teacher as she leaves the program. Thus, it aimed at discussing the fostering of pibidian identity within teacher education programs in Brazil. It is based on studies of the poststructuralist view of identity (Gee, 2001; Silva, 2004; Block, 2007; Woodward, 2011). Data used are extracted from a transcription of a local seminar. The data are analyzed through Critical Discourse analysis (Fairclough, 2003) and the theory of representation of social actors (Van Leuween, 2008). The results show the pibidian identity is constructed through ‘differentiation’ and ‘normalization’ and developed as an ‘affinity identity’. Thus, it also constructs a ‘group identity’ and crafts ‘agential’ ways of positioning.
Downloads
Metrics
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.