As / Social representations of nursing students about the comfort of patients monitored in intensive care units

Keywords: Patient comfort. Undergraduate Nursing Programs. Technology. Intensive therapy.

Abstract

Objective: The objective was to analyze the social representations of nursing students and to identify in their speech elements that influence the promotion of comfort to patients monitored in intensive care. Method: This is an observational, cross-sectional, descriptive-exploratory study with a qualitative approach whose observation of the data occurred in the light of Moscovici's social representations. The chosen technique was the content analysis proposed by Bardin; the software IRAMUTEQ 0.7, alpha 2, was used to facilitate data storage. Results: Fifty seven (57) nursing students from a private university in Rio de Janeiro who had already attended clinical or supervised curricular internship in high complexity were interviewed, according to the inclusion criteria of the research and, in its majority, components of generation Y. This study revealed that the nursing students consider the comfort of patients in the four possible contexts: physical, environmental, psycho-spiritual and social; they also think that the hard technology in question, the multi-parametric monitor, represents an important partnership in caring for critical patients. Conclusion: However, undergraduate students believe that such technology must not imply the detriment of the comfort; in their opinion, the concomitant existence of both aspects is perfectly possible. It is concluded that biomedical training focused on high technologies in the intensive care environment has given way to humanization and holistic and comforting care, and that new professionals, already accustomed to constant contact with different technologies, respect them, but they consider the care and comfort of the community as a priority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christie Anne Ferreira de Jesus Braun, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Nurse. Master in Nursing at Federal University of the State of Rio de Janeiro. Coordinator of the Undergraduate Nursing Course at Estácio de Sá (UNESA) University. Rio de Janeiro, RJ, Brazil.

Carlos Roberto Lyra da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem, Diretor da Pós-Graduação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Marlene Vitorino Florêncio, Universidade Estácio de Sá

Enfermeira. Mestre em Ensino na Saúde, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Carine Silvestrini Sena Lima da Silva, Universidade Estácio de Sá

Enfermeira. Mestre em Enfermagem, Docente do curso de Enfermagem (UNESA). Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Angelo Ribeiro da Silva, Universidade Estácio de Sá

Enfermeiro. Especialista em Enfermagem Cardiovascular. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem (UNESA), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

Ponte KMA, Silva LF. Conforto como resultado do cuidado de enfermagem: revisão integrativa. J Res Fundam Care. 2015 abr/jun; 7(2):2603-2614. DOI: 10.9789/2175-5361.2015.v.7i2.2603-2614.

Mendes RSM, Cruz AM, Rodrigues DP, Figueiredo JV, Fialho AVM. Teoria do conforto como subsídio para o cuidado clínico de enfermagem. Cienc Cuid Saude [on-line]. 2016 abr/jun. [citado em 25 jan. 2019]; 15(2):390-395. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v15i2.27767.

Batista VC, Monteschio LVC, Godoy FJ, Góes HLF, Matsuda LM, Marcon SS. Necessidades de Familiares de Pacientes Internados em Unidade de Terapia Intensiva. Rev Fund Care [on-line]. 2019 [citado em 25 jan. 2019]; 11:540-546. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2019.v11i2.540-546.

Seixas CT, Baduy RS, Cruz KT, Bortoletto MSS, Slomp JH, Merhy EE. O vínculo como potência para a produção do cuidado em Saúde: o que usuários-guia nos ensinam. Interface Botucatu [on-line]. 2019 [citado em 03 nov. 2020]; 23: e170627. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000100205&lng=en.

Eygo H, Teixeira I, Fernandes IF. Tecnologias de cuidado em saúde mental: proposta transdisciplinar no portal (en)cena. Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins [on-line]. 2015 jul/dez. [citado em 03 nov. 2020]; 02(01): 215-229 Disponível em: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2015v2n1p215.

Taquette SR, Minayo MC. Análise de estudos qualitativos conduzidos por médicos publicados em periódicos científicos brasileiros entre 2004 e 2013. Revista de Saúde Coletiva Physis [on-line]. 2016 [citado em 30 jan. 2019]; 26(02):417-434. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312016000200005.

Lima ACS, Magalhães CS, Assis SM, Silva SHSC. O desafio do Conhecimento. Revista Eletrônica Inter- Legere [on-line]. 2014 jan/jun. [citado em 05 fev. 2019]; (14):1-8. Disponível em: https://docplayer.com.br/65120491-O-desafio-do-conhecimento.html.

Camara RH. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Revista Interinstitucional de Psicologia [on-line]. 2013 jul/dez. [citado em 30 jan. 2019]; 6(2):179-191. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v6n2/v6n2a03.pdf.

Batista EC, Matos LAL, Nascimento AB. A entrevista como técnica de investigação na pesquisa qualitativa. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada. 2017; 11(3):23-38.

Souza MAR, Wall ML, Thuler ACMC, Lowen IMV, Peres AM. The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Rev Esc Enferm USP [on-line]. 2018 [citado em 05 fev. 2019]; 52:e03353. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353.

Prezenszky BC, Mello RR. Pesquisa bibliográfica em educação: análise de conteúdo em revisões críticas da produção científica em educação. Revista Diálogo Educacional [on-line]. 2019 dez. [citado em 06 nov. 2020]; 19(63):1569-1595. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/25221>.

Pires MRGM, Fonseca RMGS, Padilla B. A politicidade do cuidado na crítica aos estereótipos de gênero. Rev. Bras. Enferm [on-line]. 2016 mar. [citado em 05 mar. 2019]; 69(6):1223-1230. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0441.

Ribeiro GSR, Silva RC, Ferreira MA. Technologies in intensive care: causes of adverse events and implications to nursing. Rev Bras Enferm [on-line]. 2016 [citado em 05 mar. 2019]; 69(5):915-23. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690505.

Santos EL, Dórea SNA, Maciel MPGS, Santos LKF, Silva MB, Moraes MGL. Humanized care: perception of intensive care nurses. Rev baiana enferm. 2018; 32:e23680. DOI 10.18471/rbe.v32.23680.

Comazzetto LR, Vasconcellos SJL, Perrone CM, Gonçalves J. A Geração Y no Mercado de Trabalho: um estudo comparativo entre gerações. Psicol. cienc. prof. [on-line]. 2016 mar. [citado em 20 abr. 2019]; 36(1):145-157. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932016000100145&lng=en&nrm=iso.

Published
2020-12-08
How to Cite
Ferreira de Jesus Braun, C. A., Lyra da Silva, C. R., Florêncio, M. V., Silvestrini Sena Lima da Silva, C., & Ribeiro da Silva, A. (2020). As / Social representations of nursing students about the comfort of patients monitored in intensive care units. Ciência, Cuidado E Saúde, 19. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v19i0.47601
Section
Original articles