Conceptualizing the nursing practice from Paulo Freire’s approach

  • Rosemary Silva Silveira FURG
  • Valéria Lerch Lunardi FURG
  • Cleusa Rios Martins UFSC
  • Ana Rosete Maia UFSC
  • Patrícia Souza Mano HU
Keywords: Human resources in nursing, Nursing staff, Working conditions.

Abstract

Freire´s proposals have greatly influenced the professional, political and affective background of educators. Nursing has been assuming his concepts and methods aiming to reach changes in its doing. The following text explains concepts built from Paulo Freire´s findings, which support an assisting practice of questioning the daily work, along with nurses and nursing assistants, towards their awareness as workers of the nursing staff. Hence, the following concepts are described: man, dialogue, work, nursing, education, questioning and awareness.

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Author Biography

Rosemary Silva Silveira, FURG
Possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora Medianeira (1987), graduação em Licenciatura Plena Em Enfermagem pela Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora Medianeira (1987), mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é professor adjunto da Fundação Universidade Federal do Rio Grande, - Revista Eletrônica de Enfermagem e - Revista Gaúcha de Enfermagem. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Saúde - NEPES/FURG e do Grupo de Pesquisa em Tecnologias, Informações e Informática em Saúde e Enfermagem - GIATE/UFSC.Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem em terapia intensiva, enfermagem, unidades de terapia intensiva, unidade de terapia intensiva e bioética. Currículo Lattes
Published
2008-09-26
How to Cite
Silveira, R. S., Lunardi, V. L., Martins, C. R., Maia, A. R., & Mano, P. S. (2008). Conceptualizing the nursing practice from Paulo Freire’s approach. Ciência, Cuidado E Saúde, 4(2), 156-162. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v4i2.5226
Section
Review articles