The signification of the use of screens among adolescents: causes and consequences

Keywords: Adolescent, Screen Time, Motivation, Health Sciences

Abstract

Objective: to understand the signification of the use of screens attributed by adolescents. Methods: the current study was descriptive and exploratory, with a qualitative approach and theoretical-methodological framework of symbolic interactionism. Adolescents from a public school in Minas Gerais participated in it. Data were collected through interviews and focus groups carried out online and analyzed according to thematic analysis in the period from August to December 2020. Results: it had the participation of eight adolescents aged between 14 and 17 years, who attended high school and reported that the most used screen was the cell phone. The significations attributed to the use of screens were related to the possibility of interaction and practicality for allowing the performance of various activities. There was recognition that, in the face of excessive use, it is necessary to have a moment away from the screen. After the analysis, three categories were revealed: 1. Screen is diversity 2. Screen is interaction, 3. It is good to stop for a while. Final considerations: research has shown that distance from screens is difficult and the presence of health professionals, particularly related to adolescent health, can help them to find alternatives to use screens with reduced negative consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dirlene Rozária Pereira, Universidade Federal de São João del Rei

Assistente Social. Residencia. Instituição. UFSJ, Estudante. Divinópolis, Minas Gerais, Brasil.

Marco Túlio Resende Clementino, Universidade Estadual de Minas Gerais

Assistente Social. Mestre. Professor do Curso de Serviço Social da Universidade Estadual de Minas Gerais. Divinópolis, Minas Gerais, Brasil.

Edilene Aparecida Araújo da Silveira, Universidade Federal de São João del Rei

Enfermeira. Doutor em Enfermagem. Professora do Campus Centro Oeste da UFSJ. Divinópolis, Minas Gerais, Brasil.

Welker Marcelo Moura, Universidade Federal de São João del Rei

Psicólogo. Mestrando em Psicologia. Instituição. UFSJ. São João Del Rei. Minas Gerais, Brasil. 

References

Brasil. Secretaria Nacional dos Direitos da criança e do Adolescente. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Ministério da Saúde, 1990.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Área de Saúde do Adolescente e do Jovem. Marco legal: saúde, um direito de adolescentes. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2007.

Comitê Gestor da Internet no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids online Brasil 2020. https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211125083634/tic_kids_online_2020_livro_eletronico.pdf

Spritzer DT, Fortim I, Vasconcelos F, Carvalho E. Atualizando o debate sobre “tempo de tela”: ainda faz sentido tanta preocupação? In: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids online Brasil 2020. [citado em 29 mar 2021]. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211125083634/tic_kids_online_2020_livro_eletronico.pdf

SBP. Sociedade Brasileira de pediatria (SBP). Manual de Orientação: #menos telas#mais saúde. Rio de Janeiro: SBP, 2019 [citado em 29 mar 2021]. Disponível em URL: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf

Queiroz LB, Lourenço B, Silva LEV, Lourenço DMR, Silva CA. Dor musculoesquelética e síndromes musculoesqueléticas em adolescentes relacionadas à dispositivos eletrônicos. J. Pediatr (Rio J). 2018; 94 (6): 673-679. DOI:/10.1016/j.jped.2017.09.006

Vernon L, Modecki KL, Barber BL. Mobile Phones in the Bedroom: Trajectories of Sleep Habits and Subsequent Adolescent Psychosocial Development. Child Dev. 2018; 89(1): 66-77. DOI:10.1111/cdev.12836

Carvalho VD, Borges LO, Rego DP. Interacionismo simbólico: origens, pressupostos e contribuições aos estudos em psicologia social. Psicol. cienc. prof.2010; 30 (1):146-161. DOI:10.1590/S1414-98932010000100011

Oliveira, DC. Theme/category-based content analysis: a proposal for systematization. Rev. enferm. UERJ. 2008 out/dez; 16(4):569-76. http://files.bvs.br/upload/S/0104-3552/2008/v16n4/a569-576.pdf.

Orben, A. Teenagers, screens and social media: a narrative review of reviews and key studies. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.2020; 55:407–414. DOI: 10.1007/s00127-019-01825-4

Oswald TK, Rumbold AR, Kedzior SGE, Moore VM. Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: A systematic scoping review.PLoSOne. 2020 Sep; 15 (9): e0237725. DOI:10.1371/journal.pone.0237725

Sales SS, Costa TM, Gai MJP. Adolescents in the Digital Age: Impacts on Mental Health Research, Society and Development. 2021; 10 (9): e15110917800. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.17800

Deslandes SF, Coutinho T. The intensive use of the internet by children and adolescents in the context of COVID-19 and the risks for self-inflicted violence. Ciênc.Saúde Colet. 2020; 25: 2479-2486. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.11472020

Kim S, Favotto L, Halladay J, Wang L, Boyle MH, Georgiades K. Differential associations between passive and active forms of screen time and adolescent mood and anxiety disorders. SocPsychiatryPsychiatrEpidemiol. 2020; 55: 1469–1478. DOI: 10.1007/s00127-020-01833-9

Gomes ACC, Pedrosa Filho RB, Teixeira LC. Neither see, nor look: viewwing! Onadolescents’exhibitionon social media. Agora: Estudos em teoria psicanalítica. 2021; 24 (1): 91-99. DOI: 10.1590/1809-44142021001011.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica [recurso eletrônico] 2017. 234 p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/proteger_cuidar_adolescentes_atencao_basica.pdf.

Pimenta T, Oliveira FAF. A influência da tecnologia nas relações familiares. Rev.Uningá 2018; 55 (4): 138-147.DOI: http://revista.uninga.br/index.php/uninga/article/view/2411

Patraquim C, Ferreira S, Martins H, Mourão H, Gomes P, Martins S. As crianças e a exposição aos media. Nascer e Crescer. 2018; 27(1): 11-21. DOI: 10.25753/BirthGrowthMJ.v24.i0.9430.

Costa TRL, Marcheti MA, Teston EF, Solon S, Marques FB, Knoch M, et al. Educação em saúde e adolescência: desafios para Estratégia saúde da família. Cienc.Cuid. Saúde 2020; 19: e55723. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v19i0.55723.

Utzumi FC, Lacerda MR, Bernardino E, Gomes IM, Aued GK, Sousa SM.Continuidade do cuidado e o interacionismo simbólico: umentendimento possível. Texto Contexto Enferm. 2018; 27(2):e4250016. DOI: 10.1590/0104-070720180004250016

Published
2022-03-30
How to Cite
Rozária Pereira, D., Túlio Resende Clementino, M., Aparecida Araújo da Silveira, E., & Marcelo Moura, W. (2022). The signification of the use of screens among adolescents: causes and consequences. Ciência, Cuidado E Saúde, 21. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v21i0.58427
Section
Original articles