Research as a scientific and educational principle in nursing training
Abstract
Objective: To identify how the approach of the theme scientific research can contribute to the development of scientific competence in the perception of nursing students. Method: This is a qualitative, descriptive and exploratory case study developed in the undergraduate nursing course of a public university in southern Brazil. Data were collected by three focus groups with 23 students and document analysis. Data were analyzed in Content Analysis and discussed from Pedro Demo’s theoretical perspective. Results: From the speeches we evidenced two categories: “Building an investigative competence: definition, importance and learning moments” and “Scientific competence in training: research as a subsidy for professional practice”. Final considerations: The investigative competence for nursing education was attributed to the curricular arrangements, the problematization method, the tutorial pedagogical strategy, the teacher’s role as activator in the teaching-learning process in research and the extracurricular activities, to improve the practice.
Downloads
References
Arreciado Marañon A, Isla Pera MP. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: a qualitative study. Nurse Educ Today. 2015 ;35(7):859-63. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.03.014
Sousa SO. Aprendizagem baseada em problemas como estratégia para promover a inserção transformadora na sociedade. Acta Scientiarum Educ. 2010;32(2):237-45. doi: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v32i2.11170
Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de novembro de 2001. Seção 1, p. 37.
Moreira BS, Santos LM, Versillo LA. Soares TCS. Silva ROL. A formação do enfermeiro com metodologias ativas: revisão integrativa. Rev Cienc Atual [Internet]. 2019 [citado em 2019 Nov 25] ;13(1). Disponível em: http://www.cnad.edu.br/revista-ciencia-atual/index.php/cafsj/article/view/356/0
Demo P. Educar pela pesquisa. 10ª ed. Campinas: Autores Associados; 2015.
Severino AJ. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Rev @mb Educ [Internet]. 2019 [citado em 2019 Nov 25];2(1):120-8. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/540/511
Demo P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14ª ed. São Paulo: Cortez; 2011.
Alves E, Dessunti EM. Cadernos de módulos. Londrina: Madrepérola; 2018.
Moraes A, Guariente MHDM, Garanhani ML, Carvalho BG. A formação do enfermeiro em pesquisa na graduação: percepções docentes. Rev Bras Enferm. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0511
Ruthes RM, Cunha ICKO. Entendendo as competências para aplicação na enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2008 [citado em 2019 Nov 25];61(1):9-12. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v61n1/17.pdf
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2016.
Sutton J, Austin Z. Qualitative research: data collection, analysis, and management. Can J Hosp Pharm. 2015;68(3):226-31. doi: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v68i3.1456
Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 6ª ed. São Paulo: Atlas; 2017.
Costa TV, Guariente MHDM. Egressos de enfermagem do currículo integrado da Universidade Estadual de Londrina: aprimoramento profissional e científico. Cienc Cuid Saude. 2014;13(3):487-494. doi: https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v13i3.20052
Henly SJ, McCarthy DO, Wyman JF, Heitkemper MM, Redeker NS, Titler MG et al. Emerging areas of science: recommendations for Nursing Science Education from the Council for the Advancement of Nursing Science Idea Festival. Nurs Outlook. 2015;63(4):398-407. doi: https://doi.org/10.1016/j.outlook.2015.04.007
Giroti SKO, Garanhani ML. Infecções relacionadas à assistência à saúde como tema transversal na formação do enfermeiro. Cienc Cuid Saude. 2017;16(1). doi: https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v16i1.32006
Silva IR, Leite JL, Trevizan MA, Mendes IAC, Silva TP, Lins SMSB. Aprender pela pesquisa: do ensino da ciência ao campo assistencial da enfermagem. Esc Anna Nery. 2017;21(4):1-8. doi: 10.1590/2177-9465-EAN-2016-0329
Souza SC, Dourado L. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos. 2015;5:182-200. doi: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880
Massi L, Queiroz SL. Pesquisas sobre iniciação científica no Brasil: características do seu desenvolvimento nas universidades e contribuições para graduandos. Rev Bras Inic Cient [on-line]. 2014 [citado em 2019 Nov 25];1(1):23-37. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/125267
Erdmann AL, Peiter CC, Lanzoni GMM. Brazilian research groups in nursing: comparison of 2006 and 2016 profiles. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(2):e69051. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.69051
Soares MI, Resck ZMR, Camelo SHH, Lima GS. A pesquisa como fio condutor para a produção do cuidado em enfermagem: revisão integrativa da literatura. Rev Eletr Gestão Saúde. [Internet]. 2015 [citado em 2019 Nov 25];6(1):591-605. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/2583/2306
Piexak DR, Barlem JGT, Silveira RS, Fernandes GFM, Lunardi VL, Backes DS. A percepção de estudantes da primeira série de um curso de graduação em enfermagem acerca da pesquisa. Esc Anna Nery. 2013;17(1):68-72. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452013000100010
Rausch RB. A inserção da pesquisa nas séries iniciais do ensino fundamental. Atos Pesquisa Educ. 2010;5(3):315-37. doi: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2010v5n3p315-337
Copyright (c) 2020 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.