Narcissus on vacation as a specular aesthetic experience of recognition: Caetano Veloso and his unsubmissive body

Keywords: Caetano Veloso, Narciso on vacation; Recognition; Aesthetic experience; Self-representation; dissident sexualities

Abstract

Based on a theoretical-epistemological problematization that articulates communication and aesthetic experience, this article examines the documentary Narciso em Vacation. From a descriptive, analytical and interpretative perspective, a comparison is proposed between Brazil in the 1960s and 2020. Different contexts that mirror each other, the military dictatorship and the Bolsonaro government, nostalgic for the leaden years. Launched as an audiovisual in the streaming universe in 2020, Narciso em Vacation brings an event that occurred in 1968, which was already portrayed in a book printed in 1997, written and now narrated in front of the cameras by the protagonist of the story (and of this article), Caetano Veloso, who calls himself a Narcissus. Arrested by the dictatorship, Caetano discovered, on the eve of the documentary, that his dissident body was also the alleged reason for his imprisonment, a body described in the military records as “devirilizing”, that is, non-masculine, which subverts the binary limits of gender. and sexualities normalized by social standards. A body that, to this day, over 80 years old, continues to generate aesthesia, recognition and resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laan Mendes de Barros, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - FAAC-UNESP

Jornalista e editor, possui graduação e licenciatura em Educação Artística e Artes Plásticas pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo (1978), mestrado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (1988), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1994) e pós-doutorado na Université Stendhal - Grenoble 3, na França (2008). Atualmente é professor e pesquisador da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design da Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - FAAC-UNESP, com atuação na Graduação e Pós-Graduação. É professor permanente e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UNESP (Mestrado e Doutorado). Na educação superior atua no ensino e na pesquisa em Comunicação Social, com ênfase em Teoria da Comunicação e Metodologia da Pesquisa, trabalhando principalmente com os seguintes temas: epistemologia e teoria da comunicação, comunicação e cultura, comunicação e experiência estética e música e mídia.

Marcos Roberto Souza Brogna, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bauru-SP, BR

Doutorando e mestre em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP. Atua como professor universitário no Centro Universitário Senac Santo Amaro, em São Paulo. Graduado em Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero, trabalhou 15 anos em redações. É autor do livro "Viva (e entenda) a diferença" pela Editora Senac São Paulo e co-autor da coleção "Integramundo" (Tulipa Editora), aprovada no PNLD 2020.

References

ANDRADE, Oswald. Manifesto antropofágico e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2017

BARROS, Laan Mendes de. Comunicação sem anestesia. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, vol.40, n.1, pp.159-175. 2017.

BARROS, Laan Mendes de. O “percurso do reconhecimento” para tempos de ódio: Estesia e produção de sentidos em Paul Ricœur. XV Congresso da Associação Latino-americana de Pesquisadores em Comunicação - ALAIC, Medellín, Colômbia. 2020.

BARROS, Laan Mendes de. O “percurso do reconhecimento” nos estudos da comunicação. MATRIZES, vol. 16(3), 137-152, 2022. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i3p137-152

BARROS, Laan Mendes de & CASTRO, Rodrigo Galvão de. Selfie interior: la fotografía como experiencia estética de reconocimiento. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 13(2), 2020.

BARROS, Laan Mendes de; SANTOS, Lucas Marques dos. O ensaio audiovisual como jogo discursivo, narrativa expandida e experiência estética interacional. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, v. 16, p. 112-123, 2019.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão europeia do livro, 1970.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 13ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

Caetano Veloso acaba de assumir que foi o paciente zero da cura gay. 2020. Twitter: @bolsonaroSP. Disponível em https://twitter.com/BolsonaroSP/status/1336066485622599686. Acesso em: 7.10.23

CALADO, Carlos. Tropicália, a história de uma revolução musical. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

CATALÀ, Domènech Josep M. El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva. Archivos de la Filmoteca, n.34, p.79-97, fev. 2000.

CRUZ, Maria Teresa. Experiência estética e esteticização da experiência. Revista de Comunicação e Linguagens, vol. 12/13, 57-65, 1990.

FAVARETTO, Fernando. Tropicália: alegoria, alegria. 3. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

FERREIRA, Mauro. Aos 80 anos, Caetano Veloso ainda é um leão com olhos abertos para capturar o Brasil. Portal G1, 2022. Disponível em https://g1.globo.com/pop-arte/musica/blog/mauro-ferreira/post/2022/08/07/aos-80-anos-caetano-veloso-ainda-e-um-leao-com-olhos-abertos-para-capturar-o-brasil.ghtml. Acesso em 22.jun.2023.

FERREIRA, Teresa Pinto da Rocha Jorge. Autorretratos na Poesia Portuguesa do Século XX. 2019. Tese (Doutorado em Estudos Portugueses - Estudos de Literatura). Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa: Lisboa, 2019.

FOLHA ONLINE. Há 40 anos, Caetano Veloso, vaiado, apresentou "É Proibido Proibir" no Tuca, em SP. 16. fev. 2008. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/folha/publifolha/363271-ha-40-anos-caetano-veloso-vaiado-apresentou-e-proibido-proibir-no-tuca-em-sp.shtml

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Vol. 1, 13 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. vol. 1. 11ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GRANATO, Guilherme de Azevedo. Das vanguardas à tropicália: modernidade artística e música popular. Livro e-book Kindle. Curitiba: Apris, 2018.

GREEN, James N; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidade: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos: EduFSCar, 2014.

LICHOTE, Leonardo. A ditadura brasileira contra Caetano Veloso: os arquivos completos da repressão. Site do jornal El País, 2020. Disponível em https://brasil.elpais.com/cultura/2020-09-14/a-ditadura-brasileira-contra-caetano-veloso-os-arquivos-completos-da-repressao.html.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura, hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021.

NARCISO EM FÉRIAS. Direção: Renato Terra e Ricardo Calil. Produção de Uns Produções & Filmes. Brasil: Globoplay, 2020, streaming.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

OLIVEIRA, Ana. Tropicalismo: História arrebatadora e estética libertária. In: Centro de Pesquisa e Formação Sesc São Paulo, 2021. [curso online]. São Paulo: Sesc, 2021.

OVIDIO. As metamorfoses. Livro e-book Kindle. Curitiba: Lebooks Editora, 2020.

PARRET, Herman. A estética da comunicação: além da pragmática. Campinas: Editora Unicamp, 1997.

PORTAL G1. Na Flip, Caetano Veloso diz que prisão causou apagão em sua atração por homens. 12.dez.2020. Disponível em https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2020/12/06/na-flip-caetano-veloso-diz-que-prisao-causou-apagao-em-sua-atracao-por-homens.ghtml. Acesso em 21.mai.2023

PORTAL PROBLEMAS BRASILEIROS. “Narciso em férias”. 12.set.2020. Disponível em https://revistapb.com.br/entrevistas/narciso-em-ferias/. Acesso em 8.out.2022

PORTAL TERRA. Repercussão da live de Caetano Veloso atingiu 30 milhões de internautas. 13.ago.2020. Disponível em https://www.terra.com.br/diversao/musica/repercussao-da-live-de-caetano-veloso-atingiu-30-milhoes-de-internautas,e6a6bc675ecbb10fbbd8d6a61be6d0649i8kxgiz.html. Acesso em 21.ago.2022

QUINALHA, Renan Honório. Contra a moral e os bons costumes: a política sexual da ditadura brasileira (1964-1988). Tese de doutorado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/101/101131/tde-20062017-182552/pt-br.php

RAINHO. Maria do Carmo Teixeira. Caetano Veloso: corpo, roupa e música desafiando a ditadura militar no Brasil. Revista Brasileira de Psicanálise · Volume 48, n. 3, 2014.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes. 2012.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

REVISTA ROLLING STONES. 12 músicas essenciais na cultura brasileira mais censuradas durante a ditadura militar. 01.abr.2020. Disponível em <https://rollingstone.uol.com.br/noticia/12-musicas-essenciais-na-cultura-brasileira-mas-censuradas-durante-ditadura-militar-playlist/>

RICŒUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

RICŒUR, Paul. O si-mesmo com o outro. São Paulo: Editora WMF, 2014.

SANTOS, João Vitor. Caetano Veloso, um narciso tropical que olha para si para compreender o mundo. Entrevista especial com Acauam Oliveira. 2021. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/611562-caetano-veloso-um-narciso-tropical-que-olha-para-si-para-compreender-o-mundo-entrevista-especial-com-acauam-oliveira Acesso em: 25.set.2022

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

TROPICÁLIA. Direção: Marcelo Machado. Produção de Bossa Nova Films. Brasil: Imagem Filmes, 2012.

VELOSO, Caetano. Meu coco. São Paulo: Sony Music, 2021.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical, 3ª ed (comemorativa de 20 anos). São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

VILLAS, Alberto. Alberto Villas: As seis canções do cárcere de um ‘Narciso em férias’. site Carta Capital, 2020. Disponível em < https://www.cartacapital.com.br/opiniao/alberto-villas-as-seis-cancoes-do-carcere-de-um-narciso-em-ferias/> Acesso em 28.set.2022

WALSH, Catherine, ed. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Serie Pensamiento Decolonial. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.

WALSH, Catherine, ed. Pedagogías decoloniales. Prácticas Insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Tomo II. Serie Pensamiento Decolonial. Quito: Editora Abya-Yala, 2017.

Published
2024-02-19
How to Cite
Mendes de Barros, L., & Souza Brogna, M. R. (2024). Narcissus on vacation as a specular aesthetic experience of recognition: Caetano Veloso and his unsubmissive body. Dialogos, 27(3), 1-23. https://doi.org/10.4025/dialogos.v27i3.68846