Os Jovens Baumann: landscapes, fable making, and archaeological images
Abstract
This article provides an analysis of the narrative and visual aspects of the full-length motion picture Os Jovens Baumann, directed by Bruna Carvalho Almeida and released in 2019. The film establishes a dialog/contrast between three narrative elements that blend together: narration (fable making), VHS found footage images, and images in the 16:9 aspect ratio. The analysis method encompasses both image formats used in the film, as well as its narration and dialog. We believe that, in this work, this separation shows that the process of investigation through image-based (archaeological) and narrative-based (fable making) layers is more important than unveiling the mystery surrounding the disappearance of the young Baumanns.
Downloads
References
BRANDÃO, Jacyntho Lins. Tradução do Acádio, introdução e comentários. In: SIN-LÉQUI-UNNINNI. Ele que o abismo viu: epopeia de Gilgámesh. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2020.
CÁNEPA, Laura Loguercio. Os Jovens Baumann e o cinema de horror brasileiro contemporâneo: singularidades e diálogos. Revista Mídia e Cotidiano, v. 14, n. 3, p. 163-181, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/40795>. Acesso em: 28 mar 2021.
CARDOSO, Flávio. Crônica da casa assassinada. 1. ed. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2021.
CAUQUELIN, Anne. A Invenção da paisagem. 1. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2007.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1 — a imagem-movimento. 1. ed. São Paulo, SP: Editora 34, 2018.
_____, Gilles. Cinema 2 — a imagem-tempo. 1. ed. São Paulo, SP: Editora 34, 2018.
FIORAVANTE, Karina Eugenia. Geografia e Cinema: a releitura dos conceitos de espaço, paisagem e lugar a partir das imagens em movimento. Ateliê Geográfico - Goiânia-GO, v. 12, n. 1, p. 272-297, abr/2018. Disponível em:<https://www.revistas.ufg.br/atelie/article/view/43532>. Acesso em: 26 mar. 2021.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. 10. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2016.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. 1. ed. São Paulo, SP: Editora 34, 2014.
MARQUESE, Rafael de Bivar. A paisagem da cafeicultura na crise da escravidão: as pinturas de Nicolau Facchinetti e Georg Grimm. Revista IEB, n. 44, p. 55-76, 2007. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/34562>. Acesso em 26 mar. 2021.
MITCHELL, William John Thomas. Introduction & Imperial Landscape. In: MITCHELL, William John Thomas (org.). Landscape and power. 2. ed. Chicago, US: The University of Chicago Press, p. 1-34, 2002.
NOVAES, Adriano. A paisagem da fazenda cafeeira através da iconografia no século XIX. Inventário das Fazendas do Vale do Paraíba Fluminense. 2009. Disponível em: <http://www.institutocidadeviva.org.br/inventarios/sistema/wp-content/uploads/2009/11/25_adriano-novaes.pdf>. Acesso em: 27 mar 2021.
SOUTO, Mariana. Infiltrados e invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. SciELO-EDUFBA, 2019.
VERDUM, Roberto; VIEIRA, Lucimar de Fátima dos Santos; PIMENTEL, Maurício Ragagnin. As múltiplas abordagens para o estudo da paisagem. Espaço Aberto, PPGG - UFRJ, V. 6, n.1, p. 131-150, 2016. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/5240>. Acesso em: 26 mar. 2021.
Copyright (c) 2023 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).