The tragic myth as an ethical paradigm and aesthetic experience of becoming

Keywords: Apollonian style. Dionysian style. Tragic style. Culture.

Abstract

The purpose of this paper is to investigate in what sense the tragic style, as the result of the fusion between the Apollonian style and the Dionysian style, can be understood as an aesthetic and ethical principle in the young Nietzsche's thought. Thus, it is intended to verify whether the emergence of this new style, configured in the tragic myth of the Greeks, implies the possibility of thinking about an ethos that is not in the register of rational understanding of being, but in the aesthetic experience of becoming.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.
GENTILE, C. “Os gregos aprenderam aos poucos a organizar o caos: os conceitos de estilo e cultura na Segunda consideração extemporânea de F. Nietzsche”. Cadernos Nietzsche. São Paulo, n.º 27, p. 51-71, 2010.
GOETHE, J.W.; SCHILLER, F. Correspondência. Trad. Claudia Cavalcanti. São Paulo: Editora Hedra, 2011.
KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Trad. Valerio Rohden e António Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
MACHADO, R. Nietzsche e o renascimento do trágico. Kriterium, Belo Horizonte, nº 112, p. 174 – 182, Dez/2005.
MECA, D.S. A evolución Del pensamiento de Nietzsche em sus escritos de juventud.In: NIETZSCHE, F. Obras completas. Volume I: escritos de juventud. Trad. Joan B. LLinares, Diego Sánchez Meca y Luis E. de Santiago Guervós. Madrid: Editorial Tecnos, 2016.
NABAIS, Nuno. A metafísica do trágico: estudos sobre Nietzsche. Lisboa: Relógio D’água, 1997.
NASSER, N. A doutrina do ethos na música. Boletim do CPA, Campinas, n.º4, p. 241-254, jul./dez. 1997
NIETZSCHE, F. W. Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe. Hg. G. Colli e M. Montinari. Berlin: Walter de Gruyter, 1980, 15v.
______. La visión dionisíaca del mundo. In: NIETZSCHE, F. Obras completas. Volumen I: escritos de juventud. Trad. Joan B. Llinares, Diego Sánches Meca y Luis E. De Santiago Guervós. Madri: Editorial Tecnos, 2016.
______. Fragmentos Póstumos (1869-1874): Volumen I. Trad. Luis E. De Santiago Guervós. Madri: Tecnos, 2010.
______. O Nascimento da Tragédia. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das letras, 1992.
PIMENTA, Olímpio. Sobreo Nascimento da Tragédia. In: ALVES Jr., D.G.(Org.). Os destinos do trágico: arte, vida, pensamento. Belo Horizonte: Autêntica/FUMEC, 2007.
PLATÃO. A República.Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.
SOUZA, E. Introdução. In: ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.
SCHOPENHAUER, A. O Mundo como Vontade e Representação. Trad. Jair Barbosa. São Paulo: Editora Unesp, 2005.
SPINELLI, M. Sobre as diferenças entre éthos com épsilon e êthos com eta. Trans/Form/Ação. São Paulo, 32(2), p. 9-44, 2009.
VAZ, H. C. de Lima. Escritos de Filosofia IV: Introdução à ética filosófica 1. São Paulo: Ed. Loyola, 1999.
WERLE, M. A relação entre a estética de Hegel e a poesia de Goethe. Discurso. São Paulo, n. 32, p. 161 – 92, 2001.
WINCKELMANN, J.J. Reflexões sobre arte antiga. Trad. Herbert Caro e Leonardo Tochtrop. Porto Alegre: Movimento, 1975.
Published
2023-03-14
How to Cite
Gonçalves, A. (2023). The tragic myth as an ethical paradigm and aesthetic experience of becoming. Dialogos, 26(3), 98-114. https://doi.org/10.4025/dialogos.v26i3.61724