The tragic myth as an ethical paradigm and aesthetic experience of becoming
Abstract
The purpose of this paper is to investigate in what sense the tragic style, as the result of the fusion between the Apollonian style and the Dionysian style, can be understood as an aesthetic and ethical principle in the young Nietzsche's thought. Thus, it is intended to verify whether the emergence of this new style, configured in the tragic myth of the Greeks, implies the possibility of thinking about an ethos that is not in the register of rational understanding of being, but in the aesthetic experience of becoming.
Downloads
References
GENTILE, C. “Os gregos aprenderam aos poucos a organizar o caos: os conceitos de estilo e cultura na Segunda consideração extemporânea de F. Nietzsche”. Cadernos Nietzsche. São Paulo, n.º 27, p. 51-71, 2010.
GOETHE, J.W.; SCHILLER, F. Correspondência. Trad. Claudia Cavalcanti. São Paulo: Editora Hedra, 2011.
KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Trad. Valerio Rohden e António Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
MACHADO, R. Nietzsche e o renascimento do trágico. Kriterium, Belo Horizonte, nº 112, p. 174 – 182, Dez/2005.
MECA, D.S. A evolución Del pensamiento de Nietzsche em sus escritos de juventud.In: NIETZSCHE, F. Obras completas. Volume I: escritos de juventud. Trad. Joan B. LLinares, Diego Sánchez Meca y Luis E. de Santiago Guervós. Madrid: Editorial Tecnos, 2016.
NABAIS, Nuno. A metafísica do trágico: estudos sobre Nietzsche. Lisboa: Relógio D’água, 1997.
NASSER, N. A doutrina do ethos na música. Boletim do CPA, Campinas, n.º4, p. 241-254, jul./dez. 1997
NIETZSCHE, F. W. Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe. Hg. G. Colli e M. Montinari. Berlin: Walter de Gruyter, 1980, 15v.
______. La visión dionisíaca del mundo. In: NIETZSCHE, F. Obras completas. Volumen I: escritos de juventud. Trad. Joan B. Llinares, Diego Sánches Meca y Luis E. De Santiago Guervós. Madri: Editorial Tecnos, 2016.
______. Fragmentos Póstumos (1869-1874): Volumen I. Trad. Luis E. De Santiago Guervós. Madri: Tecnos, 2010.
______. O Nascimento da Tragédia. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das letras, 1992.
PIMENTA, Olímpio. Sobreo Nascimento da Tragédia. In: ALVES Jr., D.G.(Org.). Os destinos do trágico: arte, vida, pensamento. Belo Horizonte: Autêntica/FUMEC, 2007.
PLATÃO. A República.Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.
SOUZA, E. Introdução. In: ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003.
SCHOPENHAUER, A. O Mundo como Vontade e Representação. Trad. Jair Barbosa. São Paulo: Editora Unesp, 2005.
SPINELLI, M. Sobre as diferenças entre éthos com épsilon e êthos com eta. Trans/Form/Ação. São Paulo, 32(2), p. 9-44, 2009.
VAZ, H. C. de Lima. Escritos de Filosofia IV: Introdução à ética filosófica 1. São Paulo: Ed. Loyola, 1999.
WERLE, M. A relação entre a estética de Hegel e a poesia de Goethe. Discurso. São Paulo, n. 32, p. 161 – 92, 2001.
WINCKELMANN, J.J. Reflexões sobre arte antiga. Trad. Herbert Caro e Leonardo Tochtrop. Porto Alegre: Movimento, 1975.
Copyright (c) 2023 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).