The modern dispute over the "Achilles’ shield": about a chapter of the Homeric question in the century of Louis XIV
Abstract
Located in the eighteenth book of the Iliad, the description of Achilles’ shield achieved immortality through the verses of the epic poets that followed Homer and was also noted as a privileged argument in the literary disputes of France in the seventeenth century. In this article, after some general considerations about the place of the “shield” in the process of formalizing the ekphrasis as a rhetorical device, we show how it was appropriated by French literati in the Louis XIV century and transformed into a workhorse of the Homeric Question. For this exposition, we analyze the considerations made by Charles Perrault and Houdar de La Motte to the shield, which in certain aspects follow and oppose its appearance in the pages of Vite by Giorgio Vasari.
Downloads
References
ALBERTI, Leon Battista. Da Pintura. Tradução Antônio da Silveira Mendonça. Campinas: Unicamp, 2009.
ARISTÓTELES. Arte Poética. Tradução Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2005.
BACON, F. Nuovo Organo. A cura di E. De Mas. Bari: Laterza, 1965.
BARTHES, R. La retorica antica. A cura di Paolo Fabri. Milano: Bompiani, 2011.
BENASSI, Alessandro. Gli inserti ecfrastici del Furioso e la loro rappresentazione nelle illustrazioni dell’edizione Valgrisi (1556). In: CARACCIOLO, D. e ROSSI, M. Le sorti d’Orlando: illustrazioni e riscritture del Furioso. Lucca: Maria Pacini Fazzi Editore, 2013, pp. 87-116.
BOIVIN, J. Apologie d’Homero et Bouclier d’Achille. Paris: François Jovenne, 1715.
CARBONE, Andrea. La verità e i l suo specchio. In: FILOSTRATO. Immagine. Palermo: duepunti edizioni, 2008, pp. 5-18.
CASTELVETRO, Ludovico. Poetica D’Aristotele vulgarizzata et sposta. Basilea: Pietro de Sedabonis, 1576.
DESCARTES, R. Discurso do Método. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
_____. Ricerca della verità mediante il lume naturale. A cura di Ettore Lojacono. Bari: Editori Riuniti, 2002.
FILOSTRATO. Immagine. A cura di Andrea Carbone. Palermo: duepunti edizioni, 2008.
HORÁCIO. Arte Poética. Tradução Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2005.
LA MOTTE. L’Iliade poëme avec um Discours sur Homere. Paris: Gregoire Dupuis, 1714.
LOMONACO, F. Storia, Poesia e mito: Lo “scudo di Achille”. In: ___. Traversie e Oppotunità: Studi su Giambattista Vico nel 350º anniversario della nascita. Milano: Mimesis, 2020, pp. 99-123.
NUZZO, E. L’immaginario naturalistico. Criteri e figuri della Scienza della Storia in Vico. In: Bollettino del Centro di Studi Vichiani. Anno XXXIV, Napoli, Rubbettino, 2004, pp. 35-56.
PAREYSON, L. Il verossimile nella Poetica di Aristotele. Torino: Pubblicazioni della Facoltà di Lettere e Filosofia della Università di Torino, 1950.
PERRAULT, C. O Século de Luís, o Grande. Tradução Enoque Portes e Sertório de Amorim e Silva Neto. In: Viso: Cadernos de estética aplicada, v. X, n. 18, 2016, pp. 27-44.
___. Parallèle des anciens et des modernes em ce qui regarde les arts e les sciences. Tomo I. Paris: Jean Coignard, 1688.
___. Parallèle des anciens et des modernes em ce qui regarde la poesie. Tomo III. Paris: Jean Coignard, 1692.
PIGEAUD, J. Le Bouclier d’Achille. Essai sur l’importance du livre de Jean Boivin. In: Ktèma: civilisations de l'Orient, de la Grèce et de Rome antiques, Nº 20, 1995. pp. 259-271.
SILVA NETO, S. A. O estopim de uma querela: Charles Perrault e sua homenagem ao século de Luis XIV. In: Cadernos de Ética e Filosofia Política, XXIII, 2014, pp. 92-108.
STAVRU, Alessandro. Entre a palavra e a imagem: a ambivalência da graphe nas Immagini de Filostrato, o velho. In: Revista Limiar, vol. 06, nº 11, 2019, pp. 85-96.
VASARI, Giorgio. Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori. Roma: Newton, 2013.
VICO, G. Princìpi di scienza nuova. A cura di Fausto Nicolini. Milão: Riccardo Ricciardi, 1992.
YATES, Francis. Giordano Bruno e a tradição hermética. Tradução Yolanda Steidel de Toledo. São Paulo: Cultrix, 1995.
Copyright (c) 2023 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).