The Sirens myth and the drifts of the imaginary
Abstract
This article proposes to describe and interpret works of plastic arts around the myth of the mermaids, starting from the Homeric narrative and observing their aesthetics. It is about understanding the effect of the reverberation of the original sonosphere (the song of the sirens in Homer) on the modern imagination of the 19th, 20th and 21th centuries. The research starts from the Jungian conception of myth in its constitutive aspects of the psyche, from the notion of “mermaid effect” proposed by Sloterdijk (2016) and Cavarero (2011) criticism of Sirens silence. It proposes a sonospheric understanding of the mermaid myth from which the various visual interpretations of modernity were derived. It concludes on the loss of mythical meaning in modern society and points to music as a possible reencounter of lost origins.
Downloads
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.
ARENDT, H. The Life of the Mind: The Groundbreaking Investigation on How We Think. New York: Harcourt, 1978.
BENTATA, H. “O canto de sereia: considerações a respeito de uma incorporação frequente da voz materna”. Reverso, n. 57, Belo Horizonte, 2009. p. 13-20.
BLANCHOT, M. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
CASCUDO, L. C. Dicionário do Folclore Brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro, 1993. DOI: https://doi.org/10.2307/335622
CASCUDO, L. C. Geografia dos mitos brasileiros. Belo Horizonte: Itatiaia. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1983.
CAVARERO, A. Relating Narratives: Storytelling and selfhood. London / New York: Routledge, 2000.
CAVARERO, A. Vozes Plurais: Filosofia da Expressão Vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
CAVARERO, A. Narrative Against Destruction. New Literary History, v. 46, n. 1, p. 1-16, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1353/nlh.2015.0002.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
CONTREIRAS, M. R. As Lendas de Mouras Encantadas. Dissertação de mestrado. Letras portuguesas. Universidade do Algarve, 2004.
DIEGUES, I. (org.) Adriana Varejão: entre carnes e mares. Rio de Janeiro: Cobogó, 2009. Disponível em: https://static.btgpactual.com/media/Livro13-Baixa.pdf. Acesso em: 1 mar. 2022.
GABRIEL, M. A. R. “De sirenis: imagem e mito na literatura moderna”. Navegações, 12, 1. jan-jun, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1983-4276.2019.1.27331.
HOMERO. Odisseia. São Paulo: Ubu Editora, 2018. E-book.
INGOLD, T. Imagining for real: Essays on Creation, Attention and Correspondence. New York: Routledge, 2022.
JUNG, C. G. e KERENYI, K. A criança divina: Uma introdução à essência da mitologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
JUNG, C. G. Aion. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
KAFKA, F. “O silêncio das sereias”. In: Narrativas do espólio. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.
LISPECTOR, C. Uma aprendizagem ou O livro dos prazeres. 19. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.
MENESES, A. B. “As Sereias que silenciam (ou não)”. Estudos Avançados, 35 (103), 2021. p. 93-111
MENESES, A. B. “De Sereias, sedução e saber”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 75, abril de 2020.
MEYER, M. Caminhos do imaginário no Brasil. São Paulo: Edusp, 2001.
OLIVEIRA, A. de. As Mouras Encantadas e os Encantamentos do Algarve. Loulé: Notícias de Loulé,1996.
PAVLEVSKI, J. “Naissances féeriques et fondation de lignée dans La Noble Histoire des Lusignan de Jean d’Arras et Le roman de Parthenay de Coudrette”. Questes, 27, 2014. DOI: https://doi.org/10.4000/questes.790.
SLOTERDIJK, P. El imperativo estético. Akal, 2020.
SLOTERDIJK, P. Esferas I: Bolhas. São Paulo: Estação Liberdade, 2016.
SOUZA, L. M. O diabo e a terra de Santa Cruz. Feitiçaria e religiosidade popular no Brasil colonial. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
TOMATIS, A. L’oreille et la vie. Itinéraire d’une recherche sur l’audition, la langue et la communication. Paris: Laffont, 1999.
VALLADO, A. Iemanjá. A grande mãe africana do Brasil. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
Copyright (c) 2023 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).