The Sirens myth and the drifts of the imaginary

Keywords: Myth; Voice; Siren; Narrative; Painting.

Abstract

This article proposes to describe and interpret works of plastic arts around the myth of the mermaids, starting from the Homeric narrative and observing their aesthetics. It is about understanding the effect of the reverberation of the original sonosphere (the song of the sirens in Homer) on the modern imagination of the 19th, 20th and 21th centuries. The research starts from the Jungian conception of myth in its constitutive aspects of the psyche, from the notion of “mermaid effect” proposed by Sloterdijk (2016) and Cavarero (2011) criticism of Sirens silence. It proposes a sonospheric understanding of the mermaid myth from which the various visual interpretations of modernity were derived. It concludes on the loss of mythical meaning in modern society and points to music as a possible reencounter of lost origins.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago de Sousa Brandão, Universidade Católica de Brasília

Atualmente é mestrando na área de Inovação em Comunicação e Economia Criativa na Universidade Católica de Brasília. Possui graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pelo Centro Universitário de Brasília (2006) e pós-graduação lato sensu em Filosofia pela Universidade de Brasília (2008).

References

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

ARENDT, H. The Life of the Mind: The Groundbreaking Investigation on How We Think. New York: Harcourt, 1978.

BENTATA, H. “O canto de sereia: considerações a respeito de uma incorporação frequente da voz materna”. Reverso, n. 57, Belo Horizonte, 2009. p. 13-20.

BLANCHOT, M. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

CASCUDO, L. C. Dicionário do Folclore Brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro, 1993. DOI: https://doi.org/10.2307/335622

CASCUDO, L. C. Geografia dos mitos brasileiros. Belo Horizonte: Itatiaia. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1983.

CAVARERO, A. Relating Narratives: Storytelling and selfhood. London / New York: Routledge, 2000.

CAVARERO, A. Vozes Plurais: Filosofia da Expressão Vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

CAVARERO, A. Narrative Against Destruction. New Literary History, v. 46, n. 1, p. 1-16, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1353/nlh.2015.0002.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CONTREIRAS, M. R. As Lendas de Mouras Encantadas. Dissertação de mestrado. Letras portuguesas. Universidade do Algarve, 2004.

DIEGUES, I. (org.) Adriana Varejão: entre carnes e mares. Rio de Janeiro: Cobogó, 2009. Disponível em: https://static.btgpactual.com/media/Livro13-Baixa.pdf. Acesso em: 1 mar. 2022.

GABRIEL, M. A. R. “De sirenis: imagem e mito na literatura moderna”. Navegações, 12, 1. jan-jun, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1983-4276.2019.1.27331.

HOMERO. Odisseia. São Paulo: Ubu Editora, 2018. E-book.

INGOLD, T. Imagining for real: Essays on Creation, Attention and Correspondence. New York: Routledge, 2022.

JUNG, C. G. e KERENYI, K. A criança divina: Uma introdução à essência da mitologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

JUNG, C. G. Aion. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

KAFKA, F. “O silêncio das sereias”. In: Narrativas do espólio. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.

LISPECTOR, C. Uma aprendizagem ou O livro dos prazeres. 19. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.

MENESES, A. B. “As Sereias que silenciam (ou não)”. Estudos Avançados, 35 (103), 2021. p. 93-111

MENESES, A. B. “De Sereias, sedução e saber”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 75, abril de 2020.

MEYER, M. Caminhos do imaginário no Brasil. São Paulo: Edusp, 2001.

OLIVEIRA, A. de. As Mouras Encantadas e os Encantamentos do Algarve. Loulé: Notícias de Loulé,1996.

PAVLEVSKI, J. “Naissances féeriques et fondation de lignée dans La Noble Histoire des Lusignan de Jean d’Arras et Le roman de Parthenay de Coudrette”. Questes, 27, 2014. DOI: https://doi.org/10.4000/questes.790.

SLOTERDIJK, P. El imperativo estético. Akal, 2020.

SLOTERDIJK, P. Esferas I: Bolhas. São Paulo: Estação Liberdade, 2016.

SOUZA, L. M. O diabo e a terra de Santa Cruz. Feitiçaria e religiosidade popular no Brasil colonial. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

TOMATIS, A. L’oreille et la vie. Itinéraire d’une recherche sur l’audition, la langue et la communication. Paris: Laffont, 1999.

VALLADO, A. Iemanjá. A grande mãe africana do Brasil. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

Published
2023-03-14
How to Cite
Dravet, F., & Sousa Brandão, T. de. (2023). The Sirens myth and the drifts of the imaginary. Dialogos, 26(3), 16-38. https://doi.org/10.4025/dialogos.v26i3.62870