In the name of sex, of the gender and of sexuality: study on the performance art Kunyaza by Sue Nhamandu

Keywords: Contemporary Art; Performance Art; Gender; Sexuality.

Abstract

The article addresses the study of the work Kunyaza (2015), by São Paulo artist Sue Nhamandu, carried out in the field of History, through Feminist and Foucauldian Theories, Cultural Studies, Social Relations and Gender. The main objective was to reflect on the historical construction of bodies/subjects/sexuality/subjectivations that materialized in the creation, aesthetic and political effects in Performance Art. Furthermore, the study made it possible to establish connections with the scenario of attacks on contemporary arts that occurred in Brazil in 2017, understanding it interspersed with the same historical vectors of power, critical, intertextual production, multiple gender/sexuality identities and resistance.

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Author Biography

Patrícia Giselia Batista, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Montes Claros-MG, BR

Doutora em História Social, pelo Programa de Pós-Graduação em História - PPGHIS/UFU, ex-bolsista CAPES do Programa de Desenvolvimento Acadêmico Abdias Nascimento, in Visiting Scholar/doutorado sanduíche, no período de setembro de 2018 a agosto de 2019, no ICGC - Interdisciplinary Center for the Study of Global Change, na University of Minnesota - Twin Cities/EUA. Atualmente, pós-doutoranda pelo PPGH/UNIMONTES - bolsista CAPES, com estudos nas areas da História Social, ensino de História e História
Pública, com concentração nos Estudos Culturais, de Raça e Gênero, das teorias Decoloniais e Feministas Negras. É pesquisadora, integrante do Núcleo de Estudos de Gênero - NEGUEM/UFU.

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Published
2024-02-19
How to Cite
Batista, P. G. (2024). In the name of sex, of the gender and of sexuality: study on the performance art Kunyaza by Sue Nhamandu. Dialogos, 27(3), 184-205. https://doi.org/10.4025/dialogos.v27i3.68423