Financial resources and federalism implications on the brazilian municipalities educational quality
Abstract
The objective of this study was to evaluate the quality of education in Brazilian municipalities in relation to their size, financial transfers, financing, economic capacity and geographic region. In methodological terms, the sample used in the survey was 4,389 Brazilian municipalities. Based on data for the year 2016, the municipalities were classified according to the number of inhabitants as Large, Medium and Small. Data analysis was performed based on four Multiple Linear Regression models, one for each group of municipalities and one model covering all the municipalities in the sample. The Quantile Regression method was also used to increase the robustness of the analysis. The results indicated the difficulty of municipalities in the North and Northeast regions in achieving better performance in the educational quality indicator. It was also noticed that the educational quality is positively influenced by several elements, such as application of financial resources, transfers, economic capacity and urbanization.
Downloads
References
BOADWAY, R.; SHAH, A. Fiscal Federalism: Principles and Practices of Multiorder Governance. New York: Cambridge University Press, 2009.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
DALLABRIDA, V. R. Teorias do desenvolvimento: aproximações teóricas que tentam explicar as possibilidades e desafios quanto ao desenvolvimento de lugares, regiões, territórios ou países. Curitiba: CRV, 2017.
DEMO, P. Educação e Qualidade. 11. ed. Campinas: Papirus, 2007.
DINIZ, C. C. Repensando a questão regional brasileira: tendências, desafios e caminhos. In: CASTRO, A. C. (Org.). Desenvolvimento em debate. Rio de Janeiro: Mauad: BNDES, v. 3, 2002. p. 239-274.
FÁVERO, L. P. Modelos de Regressão com EXCEL®, STATA® e SPSS®. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2015.
FIRJAN. IFDM: Índice FIRJAN de Desenvolvimento Municipal. Federação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro, 2018. Disponível em:
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2018. Disponível em:
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico social dos conteúdos. 27. ed. São Paulo: Loyola, 2012.
MARSH, R. M. Getting Ahead and Falling Behind: A Sociological Elaboration of Sen's Theory of Human Development. Social Science Quarterly, v. 95, n. 4, p. 1001-1021, dez. 2014. Disponível em:
MASSARDI, W. O.; ABRANTES, L. A. Dependência dos Municípios de Minas Gerais em Relação ao FPM. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, Salvador, v. 6, n. 1, p. 173-187, jan./abr. 2016. Disponível em:
MEDEIROS, M.; OLIVEIRA, L. F. B. Desigualdades regionais em educação: potencial de convergência. Sociedade e Estado, Brasília, v. 29, n. 2, p. 561-585, maio/ago. 2014. Disponível em:
MENDES, W. A. et al. A influência da capacidade econômica e da formação de receitas públicas no desenvolvimento humano. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 52, n. 5, p. 918-934, set./out. 2018.
MUSGRAVE, R. A. The Theory of Public Finance: A Study in Public Economy. New York: McGraw-Hill, 1959.
NAWAZ, S. Growth effects of institutions: A disaggregated analysis. Economic Modelling, v. 45, p. 118-126, fev. 2015. Disponível em:
OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development, 2019. Disponível em:
PESTANA, M. H.; GAGEIRO, J. N. Análise de dados para ciências sociais: a complementariedade do SPSS. 5. ed. Lisboa: Sílabo, 2008.
PINTO, J. M. R. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 877-897, out. 2007. Disponível em:
SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SOARES NETO, J. J. et al. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avalialção Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013.
SOARES, M. M.; MACHADO, J. A. Federalismo e políticas públicas. Brasília: Enap, 2018.
SOUZA, C. Federalism and regional interest intermediation in Brazilian public policies. Public Administration and Development, v. 19, n. 3, p. 263-279, jul. 1999. Disponível em:
SUBIRATS, J. Definición del problema. Relevancia pública y formación de la agenda de actuación de los poderes públicos. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. (Orgs.). Políticas públicas. Brasília: ENAP, v. 1, 2006.
SUTTON, R. P. Federalism. Westport: Greenwood Press, 2002.
WILLIAMSON, J. G. Regional Inequality and the Process of National Development: A Description of the Patterns. Economic Development and Cultural Change, Chicago, v. 13, n. 4, parte II, p. 1-84, jul. 1965. Disponível em:
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 3.0 (CC BY 3.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 3.0 properly.





