What knowledge composts the teaching training in stricto sensu graduate courses in accounting in Brazil?
Abstract
The aim of this research is to present the knowledge that makes up the professor education offered in stricto sensu graduate courses in Accounting in Brazil. This is a descriptive study with a qualitative approach. The discoveries are presented addressing didactic-pedagogical, technical-scientific, human and practical knowledge. Most of the investigated graduate programs (59%) regularly offer subjects that deal with “didactic-pedagogical” training; 81 % of the professors who teach subjects related to teaching have some teaching training, but all of them have scientific production in the didactic-pedagogical area. The students' positive perception of the professors’ human knowledge who teach the didactic-pedagogical subjects was identified (grades between 8 and 10 points). Practical knowledge appears through the offer of teaching internship, in 72% of the programs, being mandatory, almost exclusively, for scholarship holders.
Downloads
References
BAZANI, C. L.; MIRANDA, A. B. Planejamento no Ensino Superior. In: MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A.; CASA NOVA, S. P. C. (Orgs.). Revolucionando a docência universitária: Orientações, experiências e teorias para a prática docente em negócios. São Paulo: Atlas. 2018. p. 3-36.
BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 08 ago. 2019.
BRASLAVSKY, C. Bases, orientaciones y criterios para el diseño de programas de formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, v. 19, p. 13-50, 1999.
BUSKIST, W.; SIKORSKI, J.; BUCKLEY, T; SAVILLE, B. K. Elements of master teaching. In: DAVIS, S. F.; BUSKIST, W. (Orgs.). The teaching of psychology: Essays in honor of Wilbert J. McKeachie and Charles L. Brewer. New York: Psychology Press, 2002. p. 30-39.
CAPES. Coleta Capes Programas da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil 2017. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2OVyINQ. Acesso em: 08 ago. 2019.
CAPES. Portaria nº 76, de 14 de abril de 2010. Regulamento do Programa de Demanda Social. 2010. Disponível em: https://bit.ly/2ONq83Z. Acesso em: 08 ago. 2019.
CUNHA, M. I. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: Pró-Reitoria de Graduação da USP, 2008.
CUNHA, M. I. A docência como ação complexa. In: CUNHA, M. I. (Org.). Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira&Marin, 2010.
FERREIRA, L. V. O estágio docência e a formação pedagógica na área contábil: competências docentes adquiridas na pós-graduação. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.946.
FERREIRA, L. V.; LEAL, E. A.; FARIAS, R. S. O papel do estágio docência no desenvolvimento de competências didático-pedagógicas no contexto da Pós-graduação em Contabilidade. In: USP INTERNATIONAL CONFERENCE IN ACCONTING, 19., 2019, São Paulo, Anais eletrônicos [...] São Paulo, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3cxNvWP. Acesso em: 08 ago. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002.
GARCÍA, C. M. Como conocen los profesores la materia que enseñan: algunas contribuciones de la investigación sobre conocimiento didáctico del contenido. In: CONGRESO LAS DIDÁCTICAS ESPECÍFICAS EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO, 1992, Santiago de Compostela, España, Anais eletrônicos […] Santiago de Compostela, España, 1992. Disponível em: https://bit.ly/2x7it81. Acesso em: 08 ago. 2019.
GONÇALVES, A. K. R.; PIRES, P. K.; TESTONI, B. L.; FARACO, K. M. D. S.; BORGES, M. F. Estágio docência: reflexões sobre o tornar-se professor de administração. Revista ADM. MADE, v. 19, n. 3, p. 56-76, 2015. Disponível em: https://bit.ly/38mdOfl. Acesso em: 08 ago. 2019.
HENKLAIN, M. H. O. Aplicações do Teacher Behavior Checklist à formação e avaliação de professores de nível superior: contribuições analítico-comportamentais e psicométricas. 2017. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9886. Acesso em: 08 ago. 2019.
HILLEN, C.; LAFFIN, M.; ENSSLIN, S. R. Proposições sobre formação de professores na área contábil. Education Policy Analysis Archives, v. 26, n. 106, p. 1-30, 2018. DOI: doi.org/10.14507/epaa.26.3060.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora; 2000. p. 31-62
KEELEY, J.; SMITH, D.; BUSKIST, W. The Teacher Behaviors Checklist: Factor Analysis of its utility for evaluating teaching. Teaching of Psychology, v. 33, n. 2, p. 84-91, 2006. DOI: doi.org/10.1207/s15328023top3302_1.
LAFFIN, M.; GOMES, S. M. G. Formação pedagógica do professor de contabilidade: o tema em debate. Education Policy Analysis Archives, v. 24, n. 77, p. 1-27, 2016. DOI: doi.org/10.14507/epaa.24.2372.
MASETTO, M. T. Professor universitário: Um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, M. T. (Org.). Docência na Universidade. 2. ed. Campinas: Papirus, 1998. p. 9-26.
MIRANDA, G. J. Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 4, n. 2, p. 81-98, 2010. DOI: doi.org/10.17524/repec.v4i2.202.
NGANGA, C. S. N.; BOTINHA, R. A.; MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A. Mestres e Doutores em contabilidade no Brasil: uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), v. 14, n. 1, p. 83-99, 2016. DOI: doi.org/10.15366/reice2016.14.1.005.
NOGUEIRA, D. R.; LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J. E agora José? Metodologias em Tempos de crise: ventos da mudança ou Tsunami on-line. In: NOGUEIRA, D. R.; LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J.; CASA NOVA, S. P. C. Revolucionando a Sala de Aula 2: Novas Metodologias ainda mais Ativas. São Paulo: Atlas, 2020.
OLIVEIRA, S. R.; DELUCA, G. Aprender e ensinar: o dueto do estágio docente. Cadernos EBAPE. BR, v. 15, n. 4, p. 974-989, 2017. DOI: doi.org/10.1590/1679-395155011.
PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: doi.org/10.3102/0013189X015002004.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. I, p. 1-22, 1987. DOI: doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, v. 13, p. 5-24, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
ZABALZA, M. A. Competencias docentes. In: CONFERENCIA EN LA PONTIFICIA UNIVERSIDAD JAVERIANA DE CALI, 2005, Cali, Anais eletrônicos [...] Cali, Colombia. 2005. Disponível em: https://go.aws/2TJVqHZ. Acesso em: 08 ago. 2019.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 3.0 (CC BY 3.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 3.0 properly.





