A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR E O ENSINO DE GEOGRAFIA NO ENSINO FUNDAMENTAL I

Abstract

ABSTRACT

 

This research had as its object of studies and primary source the National Common Curricular Base (2017), whose objective was to analyze the proposal of this document for the teaching of Geography in the initial grades of Elementary School, in order to identify what are the possible implications of the intended formation , from the guidelines for teaching this discipline, to man as a historical and social subject. It sought to answer the following problems: Why and Why teach Geography? What do the Common Curricular National Base for Elementary Education I propose, especially in the field of competences, skills and assessments for teaching Geography? Does this proposal aim at human formation or pseudoformation ?. As a methodology, the technique of bibliographic and documentary research was used. The theoretical assumption, part of the proposal that understands education as a dialectical process, which combines the desires and needs of the concrete, real and historically situated man, which can be a possible instrument of social transformation, whose school objective is configured in promoting man , that is, making it reach increasingly complex levels making it capable of critically intervening in society, expanding autonomy, communication and collaboration between them. Given this, it was necessary to analyze what the theoretical support of geography teaching proposed at BNCC, given that its elaboration aims to guide the curricula of basic education of educational institutions in the country.

 

Keywords: Education; Emancipation; Social Historical Subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane de Freitas Colombo Rosa, Universidade Estadual de Maringá
Estuda Doutorado em Educação na Universidade Estadual de Maringá - UEM. Estudou Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. É especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2012), e em Educação Infantil, Psicomotricidade e Alfabetização (2012), ambas pela FACULDADE ASTORGA. Possui graduação em Pedagogia pela FACULDADE PALAS ATENA (2009). Atualmente é coordenadora pedagógica da Escola Municipal Alberto Bonini de Astorga e professora na Faculdade Astorga - Faast no curso de licenciatura em Pedagogia das disciplinas de Pesquisa Pedagógica, Fundamentos, Métodos e Processos da Alfabetização, Conteúdos e Metodologias da História e Geografia e Didática.
Roseli Gall do Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutora em Educação Pela Universidade Estadual de Maringá/ UEM e Doutora em Estudos Clássicos (Mundo Antigo) pela Universidade de Coimbra/ UC- Mestre em Educação (História da Educação) pela Universidade Estadual de Maringá-UEM. Atualmente é Professora da UTFPR-Campus Apucarana nos Cursos de Licenciatura em Química e Engenharia Têxtil . Foi Coordenadora Pedagógica Geral (2007-2011) da FAAST, Coordenadora da Pós-graduação em Educação (FAAST) e Professora da FAAST nos Cursos de Pedagogia e Administração de Empresas-Faculdade Astorga (2006-2011). Tem experiência na Área de Formação de Professores nos Cursos de Licenciatura e Pedagogia. Foi Assessora Pedagógica do Departamento Municipal de Educação de Astorga.
Plataforma Degóis. ORCID número 0000-0001-8742-871.

Published
2021-07-28
Section
Artigos