A CONSTRUÇÃO HISTÓRICA DO CONCEITO DE AMÉRICA LATINA

DESVENDANDO UMA IDENTIDADE

Abstract

The objective of this article was to investigate how the concept of Latin America emerged, in an attempt to reflect on the construction of its identity, and what is the influence of this identity on educational and cultural formation, based on Hall's (2006) understanding that it it is formed in the interaction between the self and society, that is, through the process of inculturation, of teaching the values ​​and customs of a specific people. Latin identity is still a theme under construction, in this sense the authors were discussed Ardao (1978), Souza (2011), Mignolo (2007) Quental (2012); Quijano (2012); Gavião (2013) and Hall (2006). To this end, bibliographic research was used as a methodological procedure in a dialectical approach, with historical analysis as the guiding axis. The starting point was that the Latin America concept has developed within the European social system since the times of colonization. In this sense, it brings with it an identity heritage sometimes loaded with negative adjectives, which justifies the acceptance of Eurocentric values, ideas, feelings and attitudes. Historical analysis made it possible to understand that it is necessary to promote the study of the history of Latin America and the mastery of knowledge of its origins, which justifies the identity of a resistant people, warriors that represent the unification of differences.

 

Keywords: Latin America; Story; Identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane de Freitas Colombo Rosa, Universidade Estadual de Maringá
Estuda Doutorado em Educação na Universidade Estadual de Maringá - UEM. Estudou Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. É especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2012), e em Educação Infantil, Psicomotricidade e Alfabetização (2012), ambas pela FACULDADE ASTORGA. Possui graduação em Pedagogia pela FACULDADE PALAS ATENA (2009). Atualmente é coordenadora pedagógica da Escola Municipal Alberto Bonini de Astorga e professora na Faculdade Astorga - Faast no curso de licenciatura em Pedagogia das disciplinas de Pesquisa Pedagógica, Fundamentos, Métodos e Processos da Alfabetização, Conteúdos e Metodologias da História e Geografia e Didática.
Roseli Gall do Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutora em Educação Pela Universidade Estadual de Maringá/ UEM e Doutora em Estudos Clássicos (Mundo Antigo) pela Universidade de Coimbra/ UC- Mestre em Educação (História da Educação) pela Universidade Estadual de Maringá-UEM. Atualmente é Professora da UTFPR-Campus Apucarana nos Cursos de Licenciatura em Química e Engenharia Têxtil . Foi Coordenadora Pedagógica Geral (2007-2011) da FAAST, Coordenadora da Pós-graduação em Educação (FAAST) e Professora da FAAST nos Cursos de Pedagogia e Administração de Empresas-Faculdade Astorga (2006-2011). Tem experiência na Área de Formação de Professores nos Cursos de Licenciatura e Pedagogia. Foi Assessora Pedagógica do Departamento Municipal de Educação de Astorga.
Plataforma Degóis. ORCID número 0000-0001-8742-871.

José Joaquim Pereira Melo, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (1985), Graduação em História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (1988), Mestrado em História e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), Doutorado em Historia e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998) e Pós-Doutorado em História da Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007). Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Antiga e Medieval, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Sêneca, Santo Agostinho, Cristianismo e Helenismo.

Published
2021-01-21
Section
Artigos