THE IMPORTANCE OF THE FIELD CLASS IN GEOGRAPHY UNDERGRADUATION

Abstract

ABSTRACT: The field class in the Geography Graduation is a methodology of great relevance, as it brings theory and practice together. The disciplines that use it find a way to instigate and motivate students to better understand the concepts seen in the classroom. Thus, the present work aims to demonstrate the importance of the geography field trip, based on the subject Domains of Brazilian Landscapes, offered in the Geography degree by the Regional University of Cariri (URCA). The work followed the steps taken in the course already mentioned, namely: i) the bibliographical survey (pre-field trip), ii) production of a field notebook (during the field trip) and, iii) presentation of the results of the field trip (post-field trip). During the field trip, it was possible to discuss various topics related to the physical aspects previously discussed in the classroom, such as: geomorphology, geology, vegetation, climate/microclimate and soils, in general and local characteristics. Thus, it is concluded that the geography field trip was an important practical complement for understanding the contents seen in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Poliana Fernandes Alcântara, Universidade Regional do Cariri

Possui graduação em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA). É vinculada ao Laboratório de Análise Geoambiental (LaGeo) e ao Grupo de Pesquisa em Climatologia Geográfica e Bacias Hidrográficas do Semiárido LabClima, e possui vínculo ao Laboratório de Geografia Agrária (LABGEA).

MARIA DANIELY FREIRE GUERRA , Universidade Regional do Cariri [https://ror.org/05y26ar20]

Professora do Departamento de Geociências da Universidade Regional do Cariri (URCA), desde o ano de 2015. Pós-doutorado pela Université de Montpellier (2022). Possui Mestrado e Doutorado em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduação em Geografia, Licenciatura Plena, pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos/Universidade Estadual do Ceará (2005). Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Geografia Física, atuando principalmente nos seguintes temas: ambientes de Veredas e paisagens de exceção no semiárido nordestino.

Ana Karolyne Ferreira Nascimento, Universidade Regional do Cariri [https://ror.org/05y26ar20]

Graduando(a) do curso de Geografia (Licenciatura) pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Integrante do Laboratório de História Social (LABORE-URCA), onde é bolsista de Iniciação Científica (BPI-FUNCAP), no qual está desenvolvendo a restituição da Carta de Capitania do Ceará elaborada por Silva Paulet por ordem do governador Manoel Ignácio de Sampaio de 1818 (2022-), também é bolsista voluntária do Laboratório de Geoprocessamento (LABGEO-URCA), no qual participa e desenvolve minicursos do software Qgis e também é bolsista voluntária do Laboratório Quatro Elementos Geografia e Criatividade com aporte a educação (QUATROELEMENTOS-URCA), no qual participa das atividades englobadas no laboratório. Sua área de experiência e vocação é a Geografia Urbana e na Cartografia Digital.

Published
2023-12-19