A brief introduction to the study of the processes of sport phenomenon social appropriation

  • Giovani de Lorenzi Pires UFSC

Abstract

This article deals with critical sociology aiming to offer a brief introduction to the study of social processes which along the last 200 years have appropriated modern sport phenomenon. As a result of the alliance between aristocracy and post-industrial revolution emergent bourgeoisie, critical sociology through dialectic has endeavored to perceive how such processes have been bestowing certain characteristics to sport according to class interests. Approaches in which these interests are clearly identifiable are specially emphasized in order to promote a reflection on each specific profile regarding the interaction of these processes. Finally it is suggested that physical education may adopt sport as one of its study objects on sport culture from an interdisciplinary and dialogical perspective of knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Giovani de Lorenzi Pires, UFSC
Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1978), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1990) e doutorado em Educação Física/Ciências do Esporte pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina, docente e orientador na graduação e na pós-graduação. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, esporte, lazer, mídia e formação profissional. É co-editor da revista Motrivivência e tutor do Grupo PET Educação Física/UFSC. Coordena o Observatório da Mídia Esportiva, grupo de pesquisa integrante do NEPEF/UFSC-CNPq. Alegretense de coração Currículo Lattes
Published
2008-06-07
How to Cite
1.
Pires G de L. A brief introduction to the study of the processes of sport phenomenon social appropriation. JPhysEduc [Internet]. 2008Jun.7 [cited 2025Sep.13];9(1):25-4. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3824
Section
Original Articles