Bilingual Guarani Mbyá-Portuguese Literacy in Tekoa Tapixi – Nova Laranjeiras/PR

  • Vanessa Domingos Toledo Unicentro
  • Claudio Ranhmág Verissimo Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro
Keywords: Bilingual Literacy, Guarani Language, Indigenous Schools

Abstract

The present work aims to discuss the teaching of the mother tongue from the perspective of bilingualism (Guarani-Portuguese) in Tekoa Tapixi (Lebre Village) located in the Terra Indígena Rio das Cobras in Nova Laranjeiras/PR. The study was conducted through a literature review, focusing on authors who address the topic. Next, we analyzed the Pedagogical Political Project of the State Indigenous School Carlos Alberto Cabreira Machado located in Tekoa Tapixi, and finally, we conducted interviews with three teachers of the mother tongue at the aforementioned school. Ultimately, we realized the need to consider more bilingual practices and materials that encourage the use of the mother tongue as the primary language in the daily life of the indigenous school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio Ranhmág Verissimo, Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro

Pedagogue from the Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro). Teacher of the Guarani Mother Tongue in the state school system of Paraná. Student of the Specialization in Indigenous School Education at Unicentro.

References

BORGES, P. H. P. Terra e memória: os territórios guarani no Oeste do Paraná. In: I Seminário Internacional dos Espaços da Fronteira. Unioeste: Marechal Cândido Rondon, 2011.

BRASIL. Lei n. 6.001. Estatuto do Índio. Diário Oficial da União, Brasília, p. 13.177, seção I, 21 de dezembro de 1973.

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas indígenas. Brasília-DF: MEC/SECADI, 1998.

COSTA, L. S. da,; BARBOZA, T. M.; TAVARES, Q. S. Planificação e manutenção linguística: a construção do sistema de escrita da língua Xikrín do Cateté. Domínios de Lingu@gem. Uberlândia. vol. 13, n. 1. jan. - mar. 2019.

FAUSTINO, R. C.; GEHRKE, M.; NOVAK, M. S. J. A política de alfabetização bilíngue: histórico, ações para a formação de professores indígenas e a produção didática. Tellus, Campo Grande, MS, ano 20, n. 43, p. 117-144, set./dez. 2020.

PARANÁ. Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Indígena Carlos Alberto Cabreira Machado. Nova Laranjeiras, 2015.

SICHRA, Luiz Enrique Lopes Inge. Educação em áreas indígenas da América Lati na: balanços e perspecti vas. In: HERNAIZ, Ignácio. Educação na Diversidade: experiências e desafi os na Educação Intercultural Bilíngue. 2ª ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Conti nuada, Alfabeti zação e Diversidade, 2009.

VELASQUES, P. P. O ensino da língua Guarani e Portuguesa em comunidades indígenas no Paraná. Relva. Brasil: Mato Grosso - Juara, v. 8, n 1, p. 55-70, jan./jun. 2021.
Published
2024-12-04
How to Cite
DOMINGOS TOLEDO, V.; RANHMÁG VERISSIMO, C. Bilingual Guarani Mbyá-Portuguese Literacy in Tekoa Tapixi – Nova Laranjeiras/PR. Revista de História: 29 de abril, v. 4, n. 7, p. 34-47, 4 Dec. 2024.