As CARTOONS IN HISTORY TEACHING

SOME CONSIDERATIONS ON THEIR USE IN SCHOOL TEXTBOOKS

  • Larissa Klosowski de Paula UniBF Centro Universitário
Keywords: History teaching, Textbooks, Cartoons, Cartoons and history teaching

Abstract

The aim of this article was to analyze cartoons as resources for teaching history. To this end, it began with a bibliographical review of cartoons as a textual genre and as historical sources, and then analyzed them in the forms in which they were used in the most widely distributed high school textbook collection according to the 2015 PNLD. Given the specific nature of the textual corpus presented here, it was decided to make a cut, bringing to the text only one example of each of the categories found in the uses of cartoons in the didactic material analyzed, namely: as a chapter opening; as part of the body of the text; as historical sources; and as elements to close the chapter. The categories were created as they appeared in the books, and were analyzed according to their potential for teaching history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2023.
BALABAN, M. Poeta do lápis: a trajetória de Angelo Agostini no Brasil imperial – São Paulo e Rio de Janeiro – 1864-1888. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2005.
BIDARRA, J.; REIS, L. S. Gênero charge: construção de significados a partir de uma perspectiva interdisciplinar e dinâmica. Signo, 2013, 38.64: 150-168.
BITTENCOURT, C. M. F. Circe Maria Fernandes. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). 2008. Disponível em: .
BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História Sociedade e Cidadania : volume único : ensino médio / Alfredo Buolos Júnior. – 2. Ed – São Paulo : FTD, 2013.
BLOCH, M. L. B. A Apologia da História, ou, O Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001
COELHO, F. As charges e suas potencialidades como fonte histórica. Associação Nacional De História-Seção Mato Grosso Do Sul. Anais do encontro da Associação Nacional de História, seção Mato Grosso do Sul. Coxim-MS, 2016.
FLORES, O. A leitura da charge. Canoas, RS: Ed. ULBRA, 2002.
GAUDÊNCIO JUNIOR, N. Um sergipano em Paris: a arte gráfica de Cândido Aragonez de Faria no fin-de-siècle parisiense (1882 a 1911). Tese de Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura. Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2015
GONÇALVES, Í. B. P. As contribuições da charge para o ensino de história. Multidebates, 2019, 3.1: 24-35.
GRESPAN, J. Considerações sobre o Método. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. 3ª Ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 291-300.
LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, 2008, 16.69.
LITZ, V. G. O uso da imagem no ensino de história. Universidade Federal do Paraná, Caderno Temático do Programa de Desenvolvimento Educacional do Estado do Paraná–PDE. Curitiba, PR, 2009, 1402-6.
MIANI, R. A. Coletâneas de charges da imprensa sindical: fontes visuais para uma história a contrapelo. Revista Tempo e Argumento, 2016, 8.18: 249-267.
MOLINA, A. H. Ensino de História e Imagens: possibilidades de pesquisa. Domínios da Imagem. v.1. Londrina: 2007.
MOUCO, M. A. T.; GREGÓRIO, M. R. Leitura, análise e interpretação de charges com fundamentos na teoria semiótica. Londrina: Dia a dia Educação, 2007
MUNAKATA, K. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista brasileira de história da educação, v. 12, n. 03, p. 179-197, 2012.

PESAVENTO, A construção de uma Porto Alegre imaginária - uma cidade entre memória e história. In: Grijó, L. A.; K., Fábio; G., C. A. B.; N., E. (Org.). Capítulos de História do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2004.
RABAÇA, C. A.; BARBOSA, G. Dicionário de Comunicação. Codecri, 2003.
RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Autores Associados, 2007
SCHWARTZ, R. Mídia e história: registros, documentos e fontes. Jornal Alcar [internet], 2012, 2: 1-5.
SILVA, E. O. Relações entre imagens e textos no ensino de História. Saeculum. v. 22. Paraíba: UFPB, 2010.
Published
2024-12-20
How to Cite
KLOSOWSKI DE PAULA, L. As CARTOONS IN HISTORY TEACHING. Revista de História: 29 de abril, v. 4, n. 7, p. 72-89, 20 Dec. 2024.